Pięćdziesiąt nowych autobusów w przyszłym roku. MPK postawi na ekologięfot. investphoto.pl

Pięćdziesiąt nowych autobusów w przyszłym roku. MPK postawi na ekologię

Wrocław
Mariusz Bartodziej
Mariusz Bartodziej
REKLAMA
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne ogłosiło dziś przetarg na zakup pięćdziesięciu autobusów. Dzięki wymianie pojazdów, zmniejszy emisję szkodliwych gazów o blisko połowę. Przyczyni się też do tego wprowadzenie autobusów elektrycznych prawdopodobnie w 2019 roku.
MPK Wrocław wymieni do 2018 roku 121 autobusów. Jedenaście z nich już jeździ po mieście, a na dostawę sześćdziesięciu marki Mercedes Citaro przewoźnik jeszcze czeka. Teraz ogłasza przetarg na zakup kolejnych pięćdziesięciu pojazdów. Nie będzie to, jak w przypadku mercedesów, jedynie dzierżawa.
Pozyskanie na własność pojazdów jest warunkiem dofinansowania tej inwestycji ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego. Unia Europejska pokryje 78 procent kosztów tego zakupu – wyjaśnia Jolanta Szczepańska, prezes MPK.
Obecnie 47 procent wrocławskiej floty ma klimatyzację, a w przyszłym roku ten odsetek zwiększy się do 74. Nowe autobusy będą monitorowane, wyposażone w system zapowiedzi głosowych wewnętrznych i zewnętrznych, jaskrawe wyświetlacze i informację pasażerską.
MPK Wrocław
MPK Wrocław

Czas na ekologiczne pojazdy

Głównym celem projektu i warunkiem dofinansowania jest ograniczenie emisji do środowiska szkodliwych gazów. Wymiana autobusów ma ją obniżyć o blisko połowę. To jedno z dwóch działań przewoźnika, które ma zwiększyć troskę o środowisko.
MPK wraz z Miastem Wrocław podpisało trójstronne porozumienie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, w efekcie którego do miasta mają trafić autobusy elektryczne. Na początek siedem sztuk, z opcją zakupu nawet pięćdziesięciu – informuje spółka.
REKLAMA
Warunkiem jest spełnienie obietnic rządu dotyczących opracowania wraz z producentami przystępnego cenowo pojazdu, spełniającego wymogi techniczne przewoźników. Jeśli to się uda, MPK deklaruje uruchomienie pierwszej linii autobusu elektrycznego we Wrocławiu już w 2019 roku.

Nie tylko nowe autobusy

MPK aktualnie realizuje również program wymiany 56 tramwajów. Spółka jest w trakcie dostaw pojazdów moderus beta i zastępowania nimi najstarszych, ponad trzydziestoletnich konstali.
Dzięki tej inwestycji, do 2019 roku w znaczący sposób poprawi się komfort podróży na liniach tramwajowych. Pojazdy będą klimatyzowane i, co najważniejsze, dostępne dla osób o ograniczonej mobilności. Pasażerowie mający problemy z poruszaniem się, zyskają dzięki ich zakupowi o tysiąc dostępnych kursów dziennie więcej – zapowiada przewoźnik.
MPK Wrocław prowadzi również dialog techniczny, czyli konsultacje z potencjalnymi producentami, aby przygotować się do ogłoszenia przetargu na kolejne zakupy taboru tramwajowego. O jego ogłoszeniu informowaliśmy w listopadzie.Tym razem wymagania będą wyższe, bo nowy tabor ma posłużyć obsłudze nowo budowanych linii.
Chcemy podpisać kontrakt za zakup 39 tramwajów, z opcją rozszerzenia zamówienia do 87. Pojazdy mają mieć wszystkie wejścia dostępne z poziomu niskiej podłogi, mają być klimatyzowane i wyposażone w szereg udogodnień – tłumaczy Jolanta Szczepańska.
Źródło: materiały prasowe
Investphoto.pl
Investphoto.pl

Komentarze (2)

Napisz komentarz
Jak zyc we Wrocku(gość)
Olewam taka ekologie i PROTESTUJE !!! PRAD W POLSCE W 95 % POCHODZI ZE SPALANIA PALIW KOPALNYCH (WEGIEL, GAZ, ROPA, IN)  PRZY TYM POWSTAJA MILIARDY M.SZESC.GAZOW CIEPLARNIANYCH, SPALIN I SMOGU. DO TEGO ZUZYWA=NISZCZY SIE MILIONY M.SZESC.WODY C.B.D.U. TRAMWAJE I AUTA ELEKTR.SA NIEEKONOMICZNE I NIEEKOLOGICZNE
Bres(gość)
1. ) 1 tramwaj = 8÷15 mln zl za szt. 2. ) 1 autobus spalinowy = 0,7÷0,8 mln zl za szt. 3. ) 1 autobus elektryczny = 3÷6 mln zl za szt. 4. ) Kazdy z nich przewozi do 200 pasazerow 5. ) Autobusy nie potrzebuja torowisk i elektr. sieci trakcyjnej, a takze zajezdni. 6. ) 1km torowiska to min.10 mln zl 7. ) Srodki komunikacji miejskiej sa zapelnione w pelni tylko przez 2 godz. na dobe. W pozostalych godzinach jezdza puste - max.10 % wykorzystanych miejsc. 8. ) Inwestycje i dotacja do MPK wynosza miliardy oraz kiladziesiat mln zl. Te pieniadze sa z podatkow wszystkich ludzi, bez wzgledu na to czy korzystaja, czy nie z uslug MPK. 9. ) Dlatego wszyscy mieszkancy powinni byc zwolnieni z oplat za korzystanie z uslug MPK. 10. ) Tym samym dotacja moglaby byc zmniejszona o kwoty przeznaczone na "kanarow", zarzad i rady, oraz prac.biurowych, a takze biura i ich sprzet 11. ) Gdyby pieniadze przeznaczone na zakup tramwajow i autobusow i na MPK od 1990 do dzis przeznaczyc na zakup malych aut osobowych to kazda rodzina wroclawska dostalaby male auto za darmo 12. ) Gdyby torowiska zalac szybkowiazacym  betonem, to w ciagu 1 doby wroclawiacy mieliby 2 razy wiecej jezdni i w zwiazku z tym zero korkow oraz dwukrotnie wieksza przepustowosc i szybkosc przejazdu 13. ) Osoby starsze, chore poruszalyby sie taksowkami oplacanymi przez Miasto (przetarg, obrot bezgotowkowy, obnizka cen za 1 km) 14. ) Panstwo i Miasto nie maja wlasnych pieniedzy. 15. ) Panstwo i Miasto (Samorzad) maja wylacznie te pieniadze, ktore ukradna obywatelom w formie podatkow, oplat, mandatow, kar i in.  16. ) PILNUJCIE SWOICH PIENIEDZY, TAKZE TEGO JAK JE WYDAJA RADNI, PREZYDENCI, URZEDNICY. 17. ) I TYLE W TEMACIE ZAKUPU BUSOW I DYNDAJOW PRZEZ "MIASTO"
REKLAMA