Budimex S.A. przyspiesza budowę Obwodnicy ‎Metropolitalnej Trójmiasta Budimex S.A.

Budimex S.A. przyspiesza budowę Obwodnicy ‎Metropolitalnej Trójmiasta

FILMY
REKLAMA

Budimex S.A., trzy miesiące przed terminem kontraktowym, osiągnął drugi kamień milowy w budowie Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta (OMT) – kluczowej trasy dla regionu. Planowany czas oddania trasy do użytku to kwiecień 2025 r. Zaawansowanie prac przekroczyło 50%.

Inauguracja prac nad OMT miała miejsce 24 listopada 2022 roku. Generalny wykonawca, ma według planów, zrealizować kontrakt o wartości 668,8 mln zł netto w ciągu 38 miesięcy od podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych, do kwietnia 2025 roku.

Projekt obejmuje budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości 16,3 km, węzłów drogowych, obwodów, oraz obiektów inżynieryjnych. Budimex, działając w formule "Projektuj i buduj", zobowiązał się do kompleksowej realizacji tego ambitnego przedsięwzięcia.

– Budowa OMT została podzielona na dwie części. Pierwsze zadanie to odcinek węzeł Chwaszczyno (bez węzła) – węzeł Żukowo (bez węzła) o długości 16,3 km. W tej chwili jesteśmy w szczycie robót. Na placu budowy pracuje ponad 620 pracowników, aby zgodnie z zadeklarowanym terminem powstała dwujezdniowa droga ekspresowa posiadająca po dwa pasy ruchu w każdym kierunku z rezerwą pod trzeci pas, węzły drogowe „Miszewo” oraz „Chwaszczyno”, obwód drogowy Miszewo – informuje Przemysław Czaja, Dyrektor Kontraktu w Budimex S.A.

Obecnie zaawansowanie prac przekroczyło 50%. Budowa obejmuje 16,5 km trasy głównej klasy S, 15,5 km dróg serwisowych i dojazdowych, wykonanie ponad 3 mln robót ziemnych oraz ponad 230 tys. m3 wymian gruntów. W ramach OMT powstaje także 28 obiektów mostowych, a zaawansowanie prac w tym obszarze wynosi już 60%.

– Praca przy tym kontrakcie stanowi duże wyzwanie. Całość robót gęsto poprzecinana jest siatką dróg lokalnych i dojazdowych. W obszarze kontraktu są dwie czynne linie kolejowe powodujące dodatkowe utrudnienia. Do wykonania na odcinku mamy ponad 280 tys. ton masy bitumicznej, co stanowi naprawdę dużą skalę nawet jak na drogę klasy S – dodaje Przemysław Czaja.

Prace na odcinku realizowanym przez Budimex postępują szybciej niż przewiduje harmonogram, co zaowocowało ‎blisko trzymiesięcznym przyspieszeniem.

– Osiągnięcie drugiego kamienia milowego przed terminem to nie tylko dowód efektywności, ale również zaangażowania zespołu Budimex w realizację tego kluczowego projektu infrastrukturalnego. Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta, ze względu na swoje znaczenie i skalę, jest często określana mianem królowej polskich obwodnic. Jej budowa to realizacja artykułowanych od lat oczekiwań mieszkańców Trójmiasta i Pomorza, ale znaczenie samej trasy jest również istotne z punktu widzenia krajowego i międzynarodowego tranzytu oraz turystyki – mówi Jakub Długoszek, Dyrektor Budownictwa Infrastrukturalnego w Budimex S.A.

Budowana obwodnica jest również istotna dla regionu poprzez swoje strategiczne znaczenie dla transportu ‎w obrębie Żukowa oraz Chwaszczyna. Jej obecność w znaczący sposób odciąży ruch na istniejącej drodze ‎ekspresowej S6 Obwodnicy Trójmiasta.‎

– Dziękujemy za wsparcie, jakie otrzymujemy od mieszkańców Trójmiasta i Pomorza. To dla nas dodatkowa motywacja do jeszcze intensywniejszej pracy. Jesteśmy pełni determinacji, aby zrealizować ten projekt zgodnie z najwyższymi standardami i w umówionym terminie. Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta, po osiągnięciu przewidywanego kształtu, stanie się rzeczywiście królową polskich obwodnic, a my jesteśmy dumni, że możemy być jej współtwórcami – dodaje Przemysław Czaja.

Docelowo OMT będzie miała około 39 km długości i umożliwi sprawny przejazd od strony autostrady A1 oraz S7 w kierunku zachodnim oraz północnym województwa pomorskiego, wyprowadzając ruch tranzytowy na dalsze odcinki trasy S6 w kierunku Lęborka, Słupska i Koszalina.

– OMT to kolejna inwestycja infrastrukturalna w portfolio Budimeksu. W tym roku firma ukończyła m.in. budowę odcinka S11 – „drogi życia” dla Pomorza Środkowego i Wielkopolski, oraz autostrady A18 przykładając się do likwidacji tzw. „najdłuższych schodów Europy”. Pracujemy przy newralgicznych trasach, nasze kompetencje w zakresie infrastruktury pozwalają sprostać wymaganiom tych odcinków i terminowej, a nierzadko szybszej niż zakładana w harmonogramie, realizacji prac. Wiemy, że takie inwestycje, od razu przekładają się na rozwój regionu i poprawienie komfortu oraz bezpieczeństwa podróżujących – mówi Jakub Długoszek.

REKLAMA

Budimex realizuje średnio co czwarty kilometr drogi ekspresowej w Polsce. Osiemdziesiąt procent kontraktów drogowych polski generalny wykonawca realizuje przed terminem kontraktowym.

Budowa nowej arterii komunikacyjnej została podzielona na dwa odcinki realizacyjne:

Chwaszczyno - Żukowo

Żukowo - Gdańsk Południe

S6 Chwaszczyno - Żukowo

Na 16-kilometrowym odcinku między Chwaszczynem a Żukowem zostanie wybudowany węzeł Miszewo oraz obwód utrzymania drogi. Na styku z budowaną obecnie Trasą Kaszubską zostanie dokończony węzeł Chwaszczyno. W ciągu dwujezdniowej, dwupasmowej (z rezerwą pod trzeci pas) drogi ekspresowej zostanie wybudowanych m.in. dwanaście wiaduktów, trzy mosty, cztery estakady, sześć przejść dla zwierząt i kładka dla pieszych.

Wykonawcą tego zadania jest firma Budimex.

S6 Żukowo - Gdańsk Południe

Dla odcinka między Żukowem a węzłem Gdańsk Południe Wojewoda Pomorski prowadzi postępowanie w sprawie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Uzyskanie tej decyzji umożliwi rozpoczęcie robót budowlanych.

W ramach inwestycji powstanie 16 km odcinek drogi ekspresowej, a także obwodnica Żukowa w ciągu DK20 o długości ok. 7 km oraz węzły Żukowo i Lublewo.

Rozbudowany zostanie węzeł Gdańsk Południe na styku obecnej S6 Obwodnicy Trójmiasta oraz S7 Południowej Obwodnicy Gdańska. Przewidziano również budowę Miejsca Obsługi Podróżnych Widlino.

GDDKiA
GDDKiA

Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział Gdańsk.

Zdjęcie główne w artykule: Budimex S.A.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA