[Bydgoszcz] Budowa tramwaju na Fordon trwa. Pojawią się nowe utrudnienia

RynekInfrastruktury

Ruszyły prace związane z przebudową pętli tramwajowo-autobusowej przy ulicy Wyścigowej w Bydgoszczy. Jest to kolejny etap robót związanych z budową tramwaju na Fordon. Za dwa miesiące utrudnienia pojawią się na ulicy Fordońskiej, która przebiega w ciągu drogi krajowej nr 80.

 

Rozpoczęcie prac przy przebudowie ważnego węzła przesiadkowego oznacza wiele zmian dla kierowców i pasażerów. Zamknięto między innymi przejazd przez ulicę Wyścigową na wysokości pętli autobusowej. W tym miejscu trwa budowa kanalizacji oraz nowej pętli tramwajowej.

 

Estakada w budowie

Natomiast między ulicą Fordońską i Kamienną budowane są kolejne podpory estakady tramwajowej. Przekroczy ona następnie stację kolejową Bydgoszcz Wschód, ulicę Inwalidów i Lewińskiego. – Prace wykonywane są także od strony ulicy Lewińskiego. Trwa betonowanie pierwszej podpory. Z kolei od strony ulicy Fordońskiej gotowych jest pięć fundamentów i jedna podpora – wylicza Andrzej Pastwa, dyrektor kontraktu.

 

Cała estakada będzie posiadała 20 podpór o zmiennej wysokości. W tym tygodniu wykonawcy przekazano też plac budowy na terenach kolejowych, co umożliwi prowadzenie robót przy kolejnych podporach oraz przebudowę torów na stacji Bydgoszcz Wschód. To właśnie tu powstanie najważniejszy węzeł przesiadkowy tramwaj – kolej.

 

Prace przy budowie estakady wiążą się ze zmianą organizacji ruchu na ulicy Kamiennej. Obecnie wyłączono z ruchu połowę południowej nitki. Rozpoczęto wykonywanie nowej jezdni o innym przebiegu. Gdy prace zostaną zakończone, ruch pojazdów zostanie przełożony na nową jezdnię i nastąpi przebudowa północnego pasa ruchu. Podczas tych robót możliwy będzie przejazd tylko jednym pasem.

 

Zmiany w organizacji ruchu
Aby rozładować kumulację pojazdów bezpośrednio przed robotami na ulicy Kamiennej przed Fabryczną i Łęczyńską ustawiono tablice ostrzegawcze informujące kierowców o utrudnieniach w ruchu na ulicy Kamiennej.

 

W ostatnich tygodniach przygotowano kluczowy projekt zmian w organizacji ruchu na ulicy Fordońskiej. Umożliwi on budowę nowych rozjazdów, które pozwolą wjechać na pętlę tramwajową oraz w kierunku Fordonu.

 

– Konieczne jest tam wykonanie między innymi kanalizacji ze studniami o głębokości ponad 6 metrów. Są one zlokalizowane między torowiskiem i jezdnią. Wymaga to ze względów bezpieczeństwa wyłączenia ruchu na północnej jezdni. Poza tym będziemy tam wykonywać betonowe łoże pod torowisko. To również czasochłonne prace. Technologia ta jednak gwarantuje trwałość oraz komfortowe warunki pokonywania przejazdu przez samochody – wyjaśnia dyrektor kontraktu.

 

Powyższe prace rusz ą prawdopodobnie 1 maja i będą oznaczały dla kierowców i pasażerów wiele zmian. Jezdnia północna zostanie wyłączona z ruchu, a na południowej będzie obowiązywał ruch dwukierunkowy. Dodatkowo, w kierunku centrum zostanie wytyczony objazd przez ulicę Wyścigową, pętlę autobusową, ulicę Startową i Towarową. Będą mogły z niego korzystać tylko pojazdy osobowe.

 

Prace drogowe w toku

Prace budowlane toczą się też w Fordonie. Na osiedlu Przylesie trwają miedzy innymi prace ziemne przygotowujące teren pod budowę nowego odcinka ulicy Korfantego. W kwietniu planowane jest rozpoczęcie prac związanych z układaniem krawężników. – Te prace nie powodują jednak większych utrudnień. Po wybudowaniu nowego odcinka zostanie tam przełożony ruch, a stare fragmenty ulic będą rozbierane, by umożliwić budowę kolejne pętli awaryjnej – podkreśla Andrzej Pastwa.

 

W 2014 roku najwięcej prac zaplanowano właśnie na odcinku Wyścigowa – Korfantego. Prace drogowo-torowe będą też prowadzone na odcinku Piłsudskiego – Mariampol. Na całym odcinku o długości 10 km będzie powstawać kanalizacja i inne instalacje podziemne.