W miniony weekend wykonawca Tramwajów Warszawskich podłączył sieć trakcyjną na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego i św. Bonifacego. Pozwoliło to na przeprowadzenie na Stegnach pierwszych testowych przejazdów – najpierw do pętli dojechał tramwaj pomiarowy, a następnie tramwaje liniowe typu Hyundai, które już niedługo będą wozić pasażerów na tej trasie.
Cała odnoga wilanowskiej trasy na Stegny liczy ok. 800 m długości – składa się na nią 1800 metrów toru pojedynczego. Na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego i Św. Bonifacego powstał pełny węzeł rozjazdowy. Dalej nowe torowisko poprowadzone jest w wydzielonym pasie pomiędzy jezdniami – na sporym odcinku jest już pokryte rozchodnikiem. Na Stegnach powstaje też nowy układ drogowy. Kierowcy będą mieli do dyspozycji, jak dotąd, po jednym pasie i dwie zawrotki – w pobliżu ul. Batumi i przy pętli.
Cała trasa kończy się dwutorową pętlą tramwajowo-autobusową, zlokalizowaną przy szkole podstawowej im. Raoula Wallenberga i kościele pw. NMP Matki Miłosierdzia. Stanowiska dla autobusów będą tuż obok peronów tramwajowych (zaplanowano też wspólne przystanki). Powstał też rozjazd z myślą o możliwej przyszłej rozbudowie trasy. Dopełnieniem całej inwestycji będzie zieleń – pojawi się kilkadziesiąt drzew w standardzie warszawskim oraz ponad kilka tysięcy krzewów.

Kiedy otwarcie nowej trasy?
Trasa na Stegny jest przejezdna, co nie oznacza końca prac. W najbliższych tygodniach wykonawca będzie kontynuować roboty przy torowisku, asfaltowaniu jezdni oraz roboty brukarskie, a tramwajarze będą prowadzić dalsze testy. Trasa zostanie udostępniona latem – dojedzie tu linia nr 19, która zabierze pasażerów ze Stegien i Dolnego Mokotowa w kierunku Dworca Centralnego i ciągu al. Jana Pawła II.
Odnoga wzdłuż ul. Św. Bonifacego na Stegny stanowi rozszerzenie – jako opcja – kontraktu na budowę głównej trasy do Miasteczka Wilanów, z której pasażerowie korzystają od zeszłego roku. Dzięki realizacji tej trasy komunikacją szynową zostanie objęte osiedle na Stegnach.
Projekt „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą – Faza II” został dofinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027 i stanowi operację o znaczeniu strategicznym. Koszt całkowity projektu to 2 058 985 636,54 zł, z czego dofinansowanie wynosi 900 mln zł.
Źródło: UM Warszawa



![W Warszawie powstaje pierwsza podziemna trasa tramwajowa [FILM]](https://investmap.pl/_i/gallery/47/47/621871_100x70.png)


![Warszawa z coraz mniejszą ofertą nowych biur [RAPORT]](https://investmap.pl/_i/image/109/109/77421_100x70.jpg)


![NICKEL Resort & Wellnest Grzybowo z pozwoleniem na użytkowanie [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/gallery/230/102/686054_100x70.jpg)



![[Częstochowa] Budowa linii tramwajowej](https://investmap.pl/_i/image/50/50/4402_100x70.jpg)
![[Wrocław] Tramwaj na Nowy Dwór: raport środowiskowy ma braki. Nie wiadomo, kiedy decyzja](https://investmap.pl/_i/image/43/43/31787_100x70.jpg)



![We Wrocławiu trwa budowa nowej trasy tramwajowej przez Popowice [FILM]](https://investmap.pl/_i/image/79/79/51279_100x70.jpeg)
![Jak postępują prace na budowie TAT na Nowy Dwór? [FILM + ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/70/70/51014_100x70.jpeg)
![Postępują prace na budowie nowej trasy tramwajowej przez Popowice [FILM]](https://investmap.pl/_i/image/221/93/51421_100x70.jpeg)
![We Wrocławiu powstaje nowa trasa tramwajowo-autobusowa na Nowy Dwór [NOWY FILM]](https://investmap.pl/_i/image/188/60/50876_100x70.jpeg)