Co słychać na budowie wielkiej fabryki samochodów dostawczych Mercedes-Benz na Dolnym Śląsku?Fot. Mercedes Benz Group

Co słychać na budowie wielkiej fabryki samochodów dostawczych Mercedes-Benz na Dolnym Śląsku?

REKLAMA

W Jaworze na Dolnym Śląsku rozpoczęła się kolejna faza budowy fabryki lekkich samochodów dostawczych Mercedes-Benz Vans, która powstanie na bazie istniejącego zakładu produkującego układy napędowe. W grudniu 2024 roku odbyła się ceremonia „wbicia łopaty”, a na początku maja 2025 zakończył się etap prac ziemnych. Rozbudowa istniejącego zakładu przebiega zgodnie z harmonogramem.

• Mercedes-Benz Vans robi duże postępy w budowie fabryki lekkich samochodów dostawczych w Jaworze

• Zakład, który rozszerzy globalną sieć produkcyjną, powstaje w wyniku przekształcenia i rozbudowy istniejącej od 2019 roku fabryki Mercedes-Benz Cars

• W ten sposób Mercedes-Benz Vans wdraża ogłoszoną wcześniej strategię zwiększania konkurencyjności przemysłowej poprzez rozszerzenie działalności produkcyjnej w Europie

• Zakład zlokalizowany jest na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Invest Park”

Na początku maja br. postawiono pierwszą podporę - element konstrukcyjny przyszłej lakierni. Jest to kolejny ważny krok w kierunku szybkiego rozpoczęcia produkcji lekkich pojazdów użytkowych nowej generacji opartych na architekturze Van Electric Architecture (VAN.EA). Technologia ta jest w pełni modułowa i skalowalna.

- Polska fabryka Mercedes-Benz Vans jest ważnym elementem globalnej strategii industrializacji naszej produkcji VAN.EA. Mówimy tu o ogromnym kroku w zakresie zrównoważonej, nowoczesnej i elastycznej produkcji. - mówi Sebastian Streuff, kierownik projektu Mercedes-Benz Vans w Jaworze. - Rozbudowa i przekształcenie fabryki w Jaworze oraz jej włączenie do sieci produkcyjnej Van'ów, to ważny element globalnej strategii Mercedes-Benz Vans. Ma ona na celu zwiększenie konkurencyjności przemysłowej firmy.

Fot. Mercedes Benz Group
Fot. Mercedes Benz Group
Fot. Mercedes Benz Group
Fot. Mercedes Benz Group

Co wiadomo o inwestycji?

W dniu 9 września 2024 r. została zawarta umowa o udzielenie pomocy publicznej w formie dotacji celowej w związku z realizacją przez Mercedes-Benz Manufacturing Poland Sp. z o.o., inwestycji polegającej na dywersyfikacji działalności zakładu poprzez uruchomienie procesu produkcji i lakierowania karoserii do pojazdów użytkowych typu VAN.EA w Jaworze, woj. dolnośląskie.

Minister Rozwoju i Technologii ze środków budżetowych będących w jego dyspozycji, udzieli spółce Mercedes-Benz Manufacturing Poland w latach 2024-2028 wsparcia w formie dotacji celowej z tytułu poniesienia kwalifikowanych kosztów inwestycji, w maksymalnej kwocie 89 404 231,00 zł.

Pomoc zostanie wypłacona Przedsiębiorcy w następujących częściach:

• w roku 2024 w kwocie nie wyższej niż 598 336,61 zł,

• w roku 2025 w kwocie nie wyższej niż 585 094,74 zł,

• w roku 2026 w kwocie nie wyższej niż 29 254 736,82 zł,

• w roku 2027 w kwocie nie wyższej niż 29 254 736,82 zł,

REKLAMA

• w roku 2028 w kwocie nie wyższej niż 29 711 326,01 zł.

Mercedes-Benz Manufacturing Poland w związku z zawarciem umowy zobowiązuje się m.in. do:

• utworzenia w związku z inwestycją w Jaworze woj. dolnośląskie, najpóźniej do dnia 31 grudnia 2027 r., co najmniej 300 nowych miejsc pracy, w tym 30 dla osób z wyższym wykształceniem, w przeliczeniu na pełne etaty w stosunku do średniego zatrudnienia z 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku, które wynosi 1 333 etaty, z zastrzeżeniem, że do liczby miejsc pracy utworzonych w związku z inwestycją zaliczane będą miejsca pracy powstałe po dniu złożenia wniosku;

• utrzymania każdego utworzonego miejsca pracy przez okres co najmniej 5 lat od dnia jego utworzenia, przy czym warunek utrzymania nowych miejsc pracy weryfikowany będzie w oparciu o średnioroczne zatrudnienie w poszczególnych latach spełniania tego warunku;

• poniesienia najpóźniej do dnia 31 grudnia 2027 r., kosztów inwestycji w wysokości co najmniej 1 528 030 000,00 zł;

nawiązania współpracy z podmiotami tworzącymi system szkolnictwa wyższego i nauki, polegającej na zlecaniu wykonania badań naukowych lub prac rozwojowych, sponsorowaniu badań naukowych, zlecaniu realizacji programów kształcenia, udziale w programie ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki „Doktorat Wdrożeniowy” oraz innych programach lub przedsięwzięciach ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki związanych z realizacją szkół doktorskich, lub finansowaniu udziału studentów w procesie kształcenia na profilu praktycznym, w tym m.in. w formie kształcenia dualnego, poprzez stypendia, organizowanie staży lub zatrudnienia, udziale w konsorcjach badawczych współfinansowanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, zakupie patentów i licencji od podmiotów tworzących system szkolnictwa wyższego i nauki lub ich spółek celowych, wyposażeniu podmiotów tworzących system szkolnictwa wyższego i nauki w sprzęt laboratoryjny niezbędny do prowadzenia badań, wyposażenia szkół ponadpodstawowych w sprzęt niezbędny do prowadzenia zadań dydaktycznych lub praktycznych, współorganizowaniu w ramach uczelni i współfinansowaniu studenckich centrów szkoleniowych oferujących specjalistyczne kursy, których celem jest doskonalenie kompetencji wymaganych w działalności gospodarczej prowadzonej przez przedsiębiorcę i poniesienia w związku z tą współpracą, w okresie realizacji lub utrzymania Inwestycji, kosztów w wysokości co najmniej 15% wartości przyznanej dotacji, tj. 13 410 634,65 zł.

• Inwestor zobowiązuje się, że w okresie utrzymania inwestycji co najmniej 80% zatrudnionych w ramach inwestycji pracowników będzie posiadało wykształcenie wyższe, średnie, średnie branżowe, zasadnicze zawodowe lub zawodowe branżowe, poświadczone dyplomem lub świadectwem, lub innym dokumentem uprawniającym do wykonywania zawodu;

• Inwestor zobowiązuje się, że okresie utrzymania inwestycji poniesie koszty świadczeń dotyczących działań w zakresie opieki nad pracownikiem w wysokości co najmniej 1000 zł brutto na pracownika na rok, dla wszystkich pracowników zatrudnionych w ramach nowej inwestycji, w tym do podjęcia działań w zakresie opieki nad pracownikiem, w szczególności przez:

1) oferowanie pracownikom udziału w dodatkowych programach opieki zdrowotnej wykraczających poza świadczenia wymagane przepisami prawa lub

2) oferowanie pracownikom dodatkowych świadczeń pracowniczych z zakresu różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, ubezpieczeń, lub

3) tworzenie lub zlecenie utworzenia i prowadzenia podmiotowi zewnętrznemu przyzakładowego żłobka, klubu dziecięcego lub przedszkola, lub

4) pokrywanie 50% kosztów związanych z pobytem dzieci do lat 3 w żłobku, klubie dziecięcym oraz ze sprawowaniem opieki nad dziećmi do lat 3 przez dziennego opiekuna lub pobytem dzieci do lat 6 w placówce wychowania przedszkolnego, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej, zespole wychowania przedszkolnego, punkcie przedszkolnym, przy założeniu, że ze świadczenia w okresie utrzymania korzysta 20% pracowników zakładu.

Mercedes-Benz Vans

Mercedes-Benz Vans to globalny producent kompleksowego portfolio samochodów dostawczych. Modele oferowane w segmencie komercyjnym obejmują dużego vana Sprintera, średniej wielkości vana Vito i małego vana Citana. W segmencie klientów indywidualnych Mercedes-Benz Vans jest reprezentowany w segmencie średniej wielkości vanów z Klasą V i rodziną Klasy V Marco Polo, a także w segmencie małych vanów z Klasą T.

Mercedes-Benz Vans koncentruje się w swojej strategii na byciu liderem w dziedzinie napędu elektrycznego i systematycznie elektryfikuje całe portfolio produktów. Od 2023 r. Mercedes-Benz Vans oferuje w pełni elektryczną wersję każdego modelu - tj. eSprinter, eVito i eCitan w segmencie komercyjnych samochodów dostawczych. Ponadto, w pełni elektryczne EQV i EQT (zużycie energii w cyklu mieszanym: 20,9-19,3 kWh/100 km | emisja CO₂ w cyklu mieszanym: 0 g/km | klasa CO₂: A) są dostępne dla segmentu prywatnego.

Dywizja Mercedes-Benz Vans posiada zakłady produkcyjne w Niemczech, Hiszpanii, Stanach Zjednoczonych i Argentynie. W przyszłości planowana jest produkcja lekkich pojazdów użytkowych w nowej fabryce w Jaworze. Produkcja w Chinach odbywa się za pośrednictwem spółki joint venture Fujian Benz Automotive Co, Ltd. Citan i Klasa T z ich odpowiednimi wariantami elektrycznymi są produkowane we Francji w ramach partnerstwa z Renault-Nissan-Mitsubishi.

Fot. Mercedes Benz Group
Fot. Mercedes Benz Group

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA