Na budowie ostatniego odcinka drogi ekspresowej S3 w województwie zachodniopomorskim trwa wyścig z czasem. Czy ekipom budowlanym uda się zdążyć zakończyć prace, zanim rozpocznie się sezon wakacyjny? Kluczowe znaczenie dla tempa realizacji ma postęp prac w rejonie Wolina. Konieczność jej budowy wynika z potrzeby stworzenia tranzytowego układu dróg na terytorium kraju.
• W województwie zachodniopomorskim trwa budowa ostatniego, blisko 33 kilometrowego, brakującego odcinka drogi ekspresowej S3 w Polsce, pomiędzy Świnoujściem a miejscowością Dargobądz (bez węzła)
• Przedmiotowy odcinek zlokalizowany jest w granicach województwa zachodniopomorskiego, na terenie gmin: Świnoujście, Międzyzdroje, Wolin, Łunowo, Parłówko, Dargobądz
• W ramach inwestycji powstaną węzły drogowe: Świnoujście, LNG, Łunowo i Międzyzdroje
Zakończenie inwestycji z rocznym opóźnieniem
W województwie zachodniopomorskim realizowany jest ostatni, brakujący fragment drogi ekspresowej S3. Po ukończeniu budowy 33-kilometrowego odcinka, łączącego Troszyn ze Świnoujściem, droga ekspresowa stworzy bezpośrednie połączenie pomiędzy północną a południową częścią kraju. Kierowcy będą mogli pokonać 470-kilometrową trasę od Lubawki, przy granicy z Czechami, aż do Świnoujścia w zaledwie kilka godzin.
Zgodnie z pierwotnym harmonogramem prace miały zostać ukończone w ubiegłym roku, jednak proces budowy napotkał trudności, powodując opóźnienia. Aktualnie istnieje szansa, że już w nadchodzące wakacje turyści skorzystają z nowego, komfortowego połączenia prowadzącego do Międzyzdrojów i Świnoujścia.
Kluczowe znaczenie odcinka Wolin–Troszyn
Zgodnie z zapowiedziami Mateusza Grzeszczuka z szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, prace są systematycznie finalizowane, co powinno znacząco poprawić warunki przejazdu na sezon wakacyjny.
Pod koniec czerwca na większości budowanego odcinka ruch ma odbywać się dwiema jezdniami, każda z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach.
Największe wyzwanie stanowi czterokilometrowy fragment trasy w rejonie Wolina, który może stanowić ograniczenie dla płynności ruchu. Niemniej jednak, przy sprzyjających warunkach prace na tym odcinku mogą zostać zakończone już na początku wakacji, choć ostateczny termin realizacji pozostaje jeszcze niepewny.
Dalsze prace związane z infrastrukturą
Po zakończeniu budowy drogi konieczne będzie przeprowadzenie dodatkowych prac związanych m.in. z infrastrukturą Miejsc Obsługi Podróżnych oraz punktów utrzymania trasy. Jednakże priorytetem dla inwestora i wykonawców jest udrożnienie ruchu na całej długości odcinka.
Zmiany w organizacji ruchu
Stopniowo udostępniane są kolejne fragmenty nowej trasy. Na odcinku Świnoujście–Łunowo ruch odbywa się już dwiema jezdniami.
Pod koniec maja oraz na początku czerwca planowane jest wprowadzenie kolejnych zmian w organizacji ruchu, polegających na przełożeniu przejazdu na nowy przebieg drogi od Międzyzdrojów do Świnoujścia. Na początkowym etapie kierowcy będą mieli do dyspozycji jedną jezdnię w każdym kierunku.
Do użytku zostanie również oddany gotowy odcinek prowadzący od Dargobądza do Międzyzdrojów, przebiegający przez Woliński Park Narodowy.
W nadchodzących tygodniach stopniowo będą udrażniane kolejne fragmenty drogi, tak aby ruch mógł odbywać się dwiema jezdniami na jak największym obszarze – informuje Mateusz Grzeszczuk.
Budowa drogi ekspresowej jest inwestycją o znaczeniu krajowym, jest przewidziane do realizacji w perspektywie finansowej UE 2014-2020 oraz znajduje się na liście inwestycji wymienionych w załączniku nr 1do PBDK 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) stanowiącej załącznik do Uchwały nr 156/2015 Rady Ministrów z dnia 8 września 2015 r.
Opis projektu:
GDDKiA uzyskała dotację z Unii Europejskiej na projekt – „Umowa o dofinansowanie nr FENX.04.01-IP.02-0003/24-00 Projektu „Budowa drogi S3 Troszyn – Świnoujście” nr FENX.04.01-IP.02-0003/24 w ramach działania FENX.04.01 Drogi w sieci bazowej TEN-T priorytet FENX.04 Wsparcie sektora transportu z Funduszu Spójności Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-20272”
Przedsięwzięcie polega na budowie „Budowa drogi S3 Troszyn – Świnoujście”. Projekt jest realizowany w celu stworzenia bezpiecznego odcinka drogi, zapewniającego wysoki komfort ruchu pojazdów oraz zwiększenia dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową. Docelowo z wybudowanego odcinka drogi będą mogli korzystać wszyscy użytkownicy, projekt ma charakter niedyskryminacyjny i jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Efektem projektu będzie powstanie 32 953,26 km nowoczesnej i bezpiecznej drogi.
Wartość projektu : 1 755 612 927,35 PLN zł
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 757 400 000,00 zł
WIZUALIZACJA:
