Centralny Port Komunikacyjny i Korea National Railway (KNR) podpisały porozumienie o współpracy. Spółka odpowiedzialna m.in. za budowę nowego lotniska oraz Kolei Dużych Prędkości i zarządca infrastruktury kolejowej w Korei Południowej będą koncentrować się na wymianie wiedzy i doświadczeń dla rozwoju sieci KDP w Polsce. Porozumienie podpisali dr Filip Czernicki, prezes CPK i Seong-Hai LEE, prezes KNR.
• Od kilku lat inwestycje związane z CPK są obszarem owocnej współpracy polsko – koreańskiej
• Już w 2021 roku spółka podpisała porozumienie z koreańskim zarządcą lotniska Incheon, czyli jednym z najlepszych i największych portów lotniczych na świecie, na usługi doradcze
• W połowie 2023 roku koreańskie konsorcjum Korea National Railway i Dohwa Engineering wygrało przetarg na zaprojektowanie 70 kilometrowego odcinka KDP między Katowicami a granicą państwa
Podpisane w poniedziałek 19 maja porozumienie z Korea National Railway, którego celem jest wymiana wiedzy i doświadczeń w obszarze budowy sieci KDP w Polsce, a szczególnie utrzymania tuneli i rozjazdów oraz diagnostyki linii kolejowych, jest naturalną kontynuacją dotychczasowej dobrej współpracy spółki z podmiotami z Korei Południowej.
– Współpraca w dziedzinie technologii, w tym inżynierii kolejowej czy utrzymania linii dla KDP jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa w codziennej eksploatacji. KNR to doświadczony zarządca ponad 650 km linii kolejowych, z którego wiedzy chcielibyśmy jak najlepiej skorzystać, dzieląc się jednocześnie rozwiązaniami technicznymi, które zamierzamy zastosować przy realizacji linii „Y” Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław/Poznań – podkreśla dr. Filip Czernicki, prezes CPK.
Korea National Railway (KNR) zajmuje się planowaniem, budową, modernizacją i utrzymaniem infrastruktury kolejowej oraz realizacją i zarządzaniem projektami związanymi z KDP, liniami konwencjonalnymi oraz transportem towarowym.
KNR zbudowała i zarządza liniami KDP o łącznej długości 657 km, w tym tak kluczowymi dla transportu publicznego Korei Południowej odcinkami jak:
• Gyeongbu High-Speed Rail (HSR), łączącym Seul z Pusan (Busan) o długości 412,5 km;
• Honam High-Speed Rail (HSR), która obsługuje południowo-zachodnią część kraju z Seulu przez Gwangju do Mokpoo długości niemal 184 km;
• Suseo High-Speed Rail (HSR) na południu kraju o długości 61 km.
Spółka KNR jest obecna również na arenie międzynarodowej. Jak dotąd zrealizowała 88 projektów kolejowych w 27 krajach, przyczyniając się do rozwoju nowoczesnej infrastruktury transportowej m.in. w Chinach, USA, Wietnamie czy Sudanie.

Źródło: CPK