Plan postępowań inwestycyjnych spółki CPK zakłada, że w latach 2026 - 2028 uruchomionych zostanie niemal 100 postępowań o wartości powyżej 1 mln zł netto każdy. Tylko w 2026 roku orientacyjna wartość przetargów sięgnie ok. 40 mld zł. Największe z nich mają dotyczyć m.in. robót budowalnych na linii kolejowej Warszawa – Łódź oraz budowy dróg i infrastruktury lotniskowej. Całość oznaczać będzie wdrażanie innowacyjnych technologii, nowe inwestycje i miejsca pracy. Inwestycje te staną się również kołem zamachowym rozwoju polskiej gospodarki.
Orientacyjna wartość postępowań do ogłoszenia w całym 2025 roku wyniesie ok. 30 mld zł. Do końca sierpnia spółka CPK ogłosiła już postępowania inwestycyjne o wartości ok. 18 mld zł. Dzięki tym działaniom spółka jest na najlepszej drodze do wywiązania się z celów harmonogramu zakładającego uruchomienie pod koniec 2032 roku nowego lotniska krajowego i pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości.
Plany CPK zakładają wszczęcie wielu ważnych postępowań jeszcze w tym roku. W ostatnim kwartale 2025 r. ruszyć ma m.in. postępowanie wykonawcze dotyczące palowania pod budynek terminala. Będzie ono realizowane w ramach umowy ramowej na roboty zasadnicze: prace ziemne, wykonanie fundamentów terminala i budowę tunelu kolejowego pod lotniskiem. Umowa ramowa, w której ogłaszane będą postępowania wykonawcze jest warta ponad 10 mld zł.
Jeszcze w tym roku mają zostać ogłoszone postępowania na dwa pierwsze odcinki KDP na linii Warszawa – Łódź. Zgodnie z harmonogramem spółka planuje ogłosić przetargi na projekt wykonawczy i realizację dwóch odcinków – od Warszawy Zachodniej do Konotopy (o długości 18 km) i od Konotopy do CPK wraz z łącznicą Parzniew – Kotowice (13 km).
Z kolei wydatki powyżej 2,2 mld zł zaplanowano dla przetargów na projektowanie i budowę dróg wokół lotniska. W ramach zawartych umów powstanie lub zostanie przebudowanych ponad 90 km dróg przy nowym porcie lotniczym. Postępowania te będą realizowane w ramach zawartych już umów ramowych.
– W obu z nich podmioty z polskim kapitałem znalazły się w grupie wykonawców, którzy będą mogli ubiegać się o kontrakty na realizację części zamówień. Ponadto w ogłaszanych w 2025 r. i w kolejnych latach postępowaniach, będziemy premiować znajomość języka polskiego przez kluczowy personel, wiedzę na temat polskiego prawa oraz docenimy doświadczenie w realizacji inwestycji na terenie RP. Dzięki temu duża część wydawanych kwot może trafić do krajowych podmiotów, co stworzy nowe miejsca pracy i da impuls do rozwoju gospodarki – zaznacza Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Ten rok już przyniósł szereg istotnych wydarzeń potwierdzających, że realizacja inwestycji CPK przyspieszyła. Po uzyskaniu w styczniu 2025 roku decyzji lokalizacyjnej dla lotniska podpisana została umowa na budowę tunelu KDP w Łodzi, a plac budowy przekazano wykonawcy. Dla odcinka KDP między Warszawą a Łodzią spółka otrzymała komplet decyzji środowiskowych i złożyła osiem z planowanych dwunastu wniosków o wydanie decyzji lokalizacyjnych.
– Za nami rozstrzygnięcie w tym roku m.in. przetargu o wartości 2,2 mld zł na budowę tunelu dalekobieżnego w Łodzi oraz ogłoszenie postępowania w sprawie budowy terminala pasażerskiego, którego wartość przekroczy 5 mld zł. Konsekwentnie prowadzimy kolejne etapy inwestycji i zamiast opowiadać o Centralnym Porcie Komunikacyjnym, faktycznie go budujemy. Zarówno komponent kolejowy, jak i lotniskowy realizowane są dziś zgodnie z harmonogramem – mówi dr. Filip Czernicki, prezes zarządu CPK.
W pierwszej połowie września 2025 roku Centralny Port Komunikacyjny zaprezentował plan postępowań inwestycyjnych, które spółka planuje ogłosić w latach 2026 – 2028. Mowa o postępowaniach o wartości powyżej 1 mln zł. Plan zawiera m.in. przewidywane terminy wszczęcia postępowań w ujęciu kwartalnym i półrocznym, a także przybliżone wartości zamówień przedstawione w formie kilku przedziałów: od ponad 1 mln zł do ponad 5 mld zł. Przedziały te pomagają zorientować się w tym, jakie będą ogólne wartości zamówień, a potencjalnym wykonawcom umożliwiają lepsze przygotowanie się do składania wniosków i ofert. Całość zaprezentowana została w specjalnej tabeli na stronie internetowej www.cpk.pl (LINK DO TABELI).

Jakie są plany inwestycyjne CPK na 2026 rok? Orientacyjna wartość postępowań inwestycyjnych do ogłoszenia w ciągu 12 miesięcy ma wynieść ok. 40 mld zł: ok. 7 mld zł w I kwartale, ok. 20 mld zł w II kwartale, ok. 3 mld zł w III kwartale i ok. 10 mld zł w IV kwartale przyszłego roku. Największe postępowania kolejowe to m.in. wybór wykonawcy na roboty budowlane w ramach budowy linii kolejowej LK85 Warszawa – Łódź i wybór wykonawcy robót budowlanych na budowę dworca kolejowego wraz z halą peronową.
Do największych postępowań związanych z budową komponentu lotniskowego CPK, których rozpoczęcie planowane jest w przyszłym roku, należeć będą m.in. wybór wykonawcy robót budowlanych na projektowanie, dostawę i montaż systemu oświetlenia nawigacyjnego oraz wykonanie układu drogowego stref Landside wschód i zachód.
– W 2026 roku planowane są m.in. postępowania dot. zawarcia umowy ramowej na realizację prac budowlanych budynków Landside oraz podpisanie umowy ramowej na budowę infrastruktury lotniskowej w obszarze Airside i Landside. Nie zapominajmy także o postępowaniu na wykonanie makroniwelacji części lotniska wraz z rozbiórką istniejących sieci, przebudową i rozbiórką melioracji, wykonaniem odwodnienia terenu oraz budową docelowych zbiorników retencyjnych, które jest niezbędnym elementem przygotowania terenu do budowy lotniska. To tylko największe postępowania, ale pokazują, że projekt wyraźnie przyspieszył. Jest to również dowód na to, jak ogromną pracę wykonują każdego dnia inżynierowie i eksperci zatrudnieni w spółce – podkreśla Dariusz Kuś, członek zarządu CPK ds. lotniskowych.
Ogłoszenie kolejnych postepowań o dużej wartości przyniesie rok 2027. To wtedy planowane są m.in.: wybór wykonawcy robót budowlanych dla odcinków „Y – Sieradz Północny – Kępno” (powyżej 5 mld zł) oraz „Y – Kępno – Czernica Wrocławska” (powyżej 5 mld zł), a także wybór wykonawcy robót budowlanych dla jednego z pakietów projektu „Y – Węzeł Kolejowy CPK” (wartość między 3 a 5 mld zł).

W tym okresie wszczęte mają również zostać postępowania na budowę infrastruktury lotniskowej w obszarze Airside Północ (od 1 mld zł do 3 mld zł), wybór wykonawcy robót budowlanych na realizację bazy paliw wraz z Kolejowym Frontem Rozładunkowym (od 1 mld zł do 3 mld zł), a także postępowanie na budowę infrastruktury zasilającej inwestycję CPK (od 500 mln zł do 1 mld zł).
Ogłoszenie planu postępowań inwestycyjnych spółki z wyprzedzeniem może pozytywnie wpłynąć na rynek. Usprawni cały proces prowadzenia postępowań, umożliwi potencjalnym wykonawcom lepsze przygotowanie się do składania wniosków i ofert oraz zapewni konkurencję, której na koniec największymi beneficjentami będą pasażerowie. Przyczyni się także do zwiększenia konkurencyjności i osiągnięcia możliwie najwyższej jakości ofert prezentowanych spółce w kolejnych latach.
Rok 2028 to kolejny pakiet postępowań planowanych do ogłoszenia przez CPK. Te największe w części kolejowej obejmą m.in. wybór wykonawcy budowy odcinków linii „Y – Sieradz – Pleszew” (powyżej 5 mld zł), „Y – Pleszew – Poznań” (powyżej 5 mld zł) oraz „Y – Łódź – Sieradz Północny” (powyżej 5 mld zł). W komponencie lotniskowym ogłoszone zostaną m.in. przetargi na realizację prac budowlanych obiektów Airside (od 500 mln zł do 1 mld zł), budowę Centrum Kontroli Operacji Lotniczych czy garażu wielopoziomowego. Centralny Port Komunikacyjny to strategiczna inwestycja, której celem jest stworzenie nowoczesnego systemu komunikacyjnego kraju, integrującego w efektywny sposób transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Diametralnie odmieni oblicze infrastruktury transportowej nie tylko Polski, ale całej Europy Środkowej i Wschodniej. Stanie się też kołem zamachowym rozwoju polskiej gospodarki.
W ramach CPK w Polsce powstaną nowoczesne lotnisko i Koleje Dużych Prędkości, ale również przestrzeń dla nowych inwestycji i wdrażania innowacyjnych technologii. Nowy port lotniczy zlokalizowany będzie między Warszawą i Łodzią. Już w początkowej fazie funkcjonowania pozwoli obsłużyć 34 miliony pasażerów rocznie. Zostanie zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Równocześnie budowany jest tzw. „Y”, czyli linia Kolei Dużych Prędkości, która połączy cztery z pięciu największych miast w kraju. Pierwszy odcinek KDP z Warszawy przez CPK do Łodzi zostanie oddany do użytku pasażerów w 2032 roku. Do 2035 roku powstaną natomiast dalsze połączenia – do Wrocławia i Poznania.
Źródło: CPK