Czy rynek handlowy czeka ofensywa gastronomii i rozrywki?

Orzech

Jak wynika z raportu międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield EMEA Outlook 2024, operatorzy gastronomiczni i rozrywkowi odpowiadają za około jedną piątą umów najmu podpisanych na rynkach handlowych w Europie od 2021 roku.

Relatywnie wysoka aktywność najemców z tej grupy jest też obserwowana w Polsce. Według danych Cushman & Wakefield, pomiędzy III kwartałem 2022 roku a III kwartałem 2023 roku najemcy ci odpowiadali łącznie za 13% nowych wejść na polski rynek handlowy. Eksperci spodziewają się wzmocnienia tego trendu w 2024 roku, kiedy prognozowane jest między innymi zwiększenie wydatków polskich konsumentów.

Jak podaje Cushman & Wakefield, aktualny udział operatorów gastronomicznych i rozrywkowych tylko w dużych obiektach handlowych 1 w Polsce wynosi około 12% i powinien sukcesywnie rosnąć.

– Rosnące oczekiwania klientów i spodziewana poprawa nastrojów konsumentów przekłada się na stopniową odbudowę sektora gastronomicznego i rozrywkowego. W 2015 roku ta grupa najemców odpowiadała za ok. 10% nowych wejść na rynek, a w okresie od końca listopada 2022 roku do listopada 2023 roku już za ok. 13%. W 2024 roku spodziewany jest wzrost wydatków konsumenckich, a dodatkowo właściciele wielu nieruchomości handlowych albo rozpoczynają, albo są w trakcie rekomercjalizacji swoich obiektów i celują w przyciągnięcie nowych operatorów z sektora F&B i rozrywki. To powinno przełożyć się dalszy rozwój obu segmentów w Polsce – komentuje Ewa Derlatka-Chilewicz, Head of Research, Cushman & Wakefield.

W tym kontekście szczególnie ważne wydają się oczekiwania samych klientów obiektów handlowych. Jak wynika z przeprowadzonego niedawno badania Cushman & Wakefield „Handlowy sezon emocji. Świąteczne doświadczenia zakupowe Polaków”, 48% przebadanych Polaków przynajmniej raz w miesiącu odwiedza zlokalizowane w centrach handlowych restauracje, a 38% deklaruje, że przynajmniej raz w miesiącu chadza do zlokalizowanych tam kin. Z kolei blisko co trzeci badany korzysta w galeriach ze specjalnych stref relaksu.

Jak zauważa Michał Masztakowski, Head of Retail Agency Poland, Cushman & Wakefield, wymagania w stosunku do centrów handlowych w Polsce rosną – konsumenci są coraz mocniej nastawieni na różnorodne i zaskakujące doświadczenia zakupowe. Dodatkowo, oczekują od takich obiektów zapewnienia miejsc, które zbalansują nadmiar bodźców i pozwolą się wyciszyć, tym bardziej, że aż 46% badanych w raporcie Cushman & Wakefield Polaków przyznaje, że regularnie lub często podczas wizyt w obiektach handlowych odczuwają rozdrażnienie.

– Coraz głębsza wiedza o potrzebach i doświadczeniach zakupowych Polaków motywuje właścicieli nieruchomości handlowych do ponownego przemyślenia ich oferty. Na rynku obserwujemy rosnące zainteresowanie rekomercjalizacją, czyli wprowadzeniem odpowiednich modyfikacji do istniejącego portfela najemców danego centrum. Takie działania na pewno powinny uwzględniać zróżniowanie tenant-mix o dobrej jakości koncepty gastronomiczne i rozrywkowe, co nie tylko pomoże utrzymać istniejącą bazę klientów, ale i przyciągnąć nową ich grupę – podsumowuje Michał Masztakowski, Head of Retail Agency Poland, Cushman & Wakefield.