Dolny Śląsk: Nowa fabryka samochodów koncernu Volkswagena jednak nie dla Polski i Polkowic

Dolny Śląsk: Nowa fabryka samochodów koncernu Volkswagena jednak nie dla Polski i Polkowic

Orzech
REKLAMA
Niestety, kolejna inwestycja związana z produkcją samochodów omija Polskę. Tym razem chodzi o nową fabrykę aut niemieckiego koncernu Volkswagen. Choć miała szansę powstać w Polsce, powstanie... w Serbii i będzie największą zagraniczną inwestycją w tym kraju.
Według serbskiego dziennika "Vecernje Novosti" koncern Volkswagen AG wybrał ten kraj na miejsce budowy najnowszej fabryki samochodów tego koncernu, w której będą produkowane modele przeniesione z czeskich Kvasin (ŠKODA Karoq i SEAT Ateca). Pierwsze auta z nowego zakładu mają zjechać z linii produkcyjnych w 2023 roku.
Szacunkowa wartość tej inwestycji wyniesie minimum 1,4 mld euro. Na razie nie określono minimalnej liczby miejsc pracy, które zostaną wygenerowane, ale można szacować ją na co najmniej 3000 osób (bezpośrednio zatrudnionych w fabryce, nie licząc etatów u potencjalnych poddostawców). Plan inwestycji w Serbii ma być zatwierdzony przez niemiecki koncern w najbliższych dniach, choć według dziennika "Vecernje Novosti" jest to już tylko formalność.
W grudniu informowaliśmy, jako jedni z pierwszych, o możliwości ulokowania nowego zakładu produkcyjnego koncernu Volkswagen AG w Polsce, konkretnie obok fabryki silników tej niemieckiej firmy, zlokalizowanej w Polkowicach, na Dolnym Śląsku. 
Czechy – jako miejsce potencjalnej budowy nowego zakładu – zostały już na samym początku skreślone ze względu na bardzo wysokie koszty produkcji samochodów w tym kraju i wielkie problemy ze znalezieniem odpowiedniej ilości nowych pracowników. Przedstawiciele koncernu sondowali też Rumunię i Bułgarię, ale koncern Volkswagen AG rozważa również inne rozwiązanie. 
VW sondował także możliwości przestawienia jednej ze swoich istniejących już fabryk silników na produkcję samochodów. Wtedy inwestycja byłaby tańsza, nie powstawała od zera, tylko polegała na odpowiedniej modernizacji i stworzeniu infrastruktury w istniejącej fabryce. Dzięki takiemu rozwiązaniu Volkswagen AG nie tylko zaoszczędziłby pieniądze na inwestycji, ale przede wszystkim szybciej mógłby ruszyć z uruchomieniem seryjnej produkcji samochodów. Dodatkowym wielkim atutem byłby fakt obecności obok fabryki "serc" każdego auta – czyli fabryki silników. Kolejnymi plusami takiego rozwiązania byłby fakt obecności w najbliższym otoczeniu wielu kooperantów VW – sprawdzonych i doświadczonych producentów podzespołów dla aut Grupy Volkswagen AG.

Właśnie w tym kontekście na celowniku pojawiła się Polska. Niemiecki portal branżowy Automobilwoche.de twierdził, że Volkswagen AG prowadzi rozmowy z zakładami w Polkowicach na Dolnym Śląsku (silniki TDI). Polska lokalizacja miała jednak rywala, i to znaczącego. Przedstawiciele VW podobne negocjacje równolegle toczyli z fabryką w węgierskim mieście Györ, gdzie produkowane są silniki i samochody dla jednej z marek Volkswagena – Audi.

Okazuje się, że tym razem było jak w przysłowiu – "gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta". Na tej rywalizacji skorzystała Serbia, w której ma powstać ta wielka i prestiżowa inwestycja.

Komentarze (0)

Napisz komentarz

Najnowsze artykuły

Wrocław: Stabłowicka – osiedle nad Bystrzycą od Profitu na finiszu. Został ostatni etap [FILM]
Nabywcy mieszkań w drugim etapie nowej inwestycji na Stabłowicach mogą wprowadzać się przed czasem....
Ruszyły prace na budowie północnego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia
Miesiąc temu, w lipcu, ruszyły pierwsze prace na budowie północnego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wro...
Jest szansa na reaktywację Kolei Karkonoskiej
Po wielu latach pojawia się szansa na przywrócenie funkcjonowania linii kolejowej z Mysłakowic do Ka...
Wrocław: AMW sprzedaje jedną z ostatnich działek na Kępie Mieszczańskiej
Nowego właściciela nieruchomości położonej w północnej części nadodrzańskiej wyspy mamy poznać za dw...
Poznań: Na Głuszynie Powstaną nowe ogródki działkowe
Niezagospodarowany teren na ul. Przy Lotnisku zyska nową funkcję. Na niemal 46 tys. mkw. powstaną no...
Rozpoczął się remont autostrady A4 na Opolszczyźnie
W sobotę rozpoczął się remont 12-kilometrowego odcinka autostrady A4 pomiędzy węzłami Krapkowice i K...
Lubin: Państwo sprzedaje teren pod osiedle mieszkaniowe
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa za nieruchomość w zachodniej części Lubina, pomiędzy ulicami Wycz...
BGK przenosi się do gdańskiej Alchemii
Bank Gospodarstwa Krajowego w Gdańsku wynajął 550 mkw. powierzchni kompleksie biurowym Alchemia. Fin...
Wrocław: WPBM inwestuje przy oporowskim kąpielisku. Płaci miliony za sam grunt
Wrocławski deweloper był jedynym chętnym na państwowy teren przy ulicy Jordanowskiej. Dzięki temu wy...
Opublikowano raport dotyczący rynku biurowego we Wrocławiu I połowie 2020 roku
Firma doradcza Cresa opublikowała najnowszy raport dotyczący rynku biurowego w stolicy Dolnego Śląsk...