Dolny Śląsk: Zamknięcie tunelu kolejowego na odcinku Jelenia Góra – Janowice Wielkie

Orzech

Od niedzieli 12 marca do środy 12 kwietnia będzie trwała przebudowa tunelu na odcinku Jelenia Góra – Janowice Wielkie. W tym okresie ruch kolejowy na odcinku Jelenia Góra – Janowice Wielkie zostanie całkowicie wstrzymany – komunikacja będzie realizowana autobusami.

Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat funkcjonowania autobusowej komunikacji zastępczej.

Relacje zastępczej komunikacji autobusowej:

W czasie trwania remontu podróżni mają możliwość skorzystania z następujących opcji dojazdu autobusem:

- relacji Janowice Wielkie <–> Jelenia Góra <-> Janowice Wielkie (bezpośrednio)

- relacji Janowice Wielkie <–> Jelenia Góra <–> Janowice Wielkie, przez Wojanów i Trzcińsko

W relacjach weekendowych dla połączeń KD Sprinter istnieje możliwość podróżowania autobusem bezpośrednio do Janowic Wielkich ze Szklarskiej Poręby, a także ze Szklarskiej Poręby Górnej do Janowic Wielkich.

Lokalizacje przystanków zastępczej komunikacji autobusowej

Lokalizacje przystanków zastępczej komunikacji autobusowej na stacjach Jelenia Góra, Janowice Wielkie oraz w miejscowościach Wojanów i Trzcińsko zaprezentowano na mapie:

Lokalizacje przystanków zastępczej komunikacji autobusowej na stacji Jelenia Góra oraz w miejscowościach: Jelenia Góra, Piechowice i Szklarska Poręba zaprezentowano na mapie:

Sprawniejszą organizację kolejowych połączeń w Karkonosze zapewni odnowa tunelu kolejowego na trasie z Wrocławia do Jeleniej Góry. W dziewiętnastowiecznym obiekcie zostanie zmieniona wewnętrzna obudowa, wymienione tory i sieć trakcyjna. Efektem prac będzie możliwość równoczesnego przejazdu pociągów po dwóch torach. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na prace szacowane na ok. 85 mln zł.

Linia z Wrocławia przez Wałbrzych do Jeleniej Góry zapewnia dobre codzienne i okazjonalne podróże koleją. W ostatnich latach, dzięki pracom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., skrócił się czas przejazdu, a przebudowa i budowa przystanków zwiększyła dostępność do kolei.

Zaplanowane przez PLK roboty mają zwiększyć atrakcyjność połączeń. Głównym efektem prac – obok odnowienia i wzmocnienia konstrukcji tunelu koło Trzcińska – będzie "powiększenie" skrajni obiektu i zwiększenie przepustowości. Więcej pociągów i szybciej będzie mogło przejeżdżać przez "tunelowy" odcinek. Obecnie, ze względu na obowiązujące przepisy, taka organizacja ruchu nie jest możliwa.

Jednym z głównych założeń organizacyjnych – przy realizacji szerokiego zakresu prac wewnątrz tunelu – jest zachowanie przejezdności linii. Konstrukcja rozkładu jazdy będzie uzgadniana z przewoźnikami. Przewidziano wykorzystanie trakcji elektrycznej lub spalinowej. Do niezbędnego minimum – 42 dni, ograniczono zamknięcie ruchu. To dwa 3 tygodniowe okresy. Wykonawca na realizację zadania będzie miał około dwa lata.

Tunel – trzystumetrowy obiekt z połowy XIX wieku znajduje się pod wzniesieniem Góry Tunelowej na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów, w pobliżu Trzcińska, na linii Wrocław – Jelenia Góra nr 274.

Prace obejmą gruntowne odnowienie wnętrza tunelu. Będzie przeprowadzana odcinkowa rozbiórka kamiennej obudowy i budowa nowej żelbetowej konstrukcji. Odnowione zostaną ściany oporowe w sąsiedztwie tunelu. Wykonane zostaną prace związane z odwodnieniem. Przewidziana jest przebudowa torów i sieci trakcyjnej.

Wykonanie robót budowlanych to zadanie: "Rewitalizacja tunelu liniowego w km 118,700 wraz z infrastrukturą towarzyszącą" realizowane w ramach projektu "Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach".