Druga umowa na realizację drogi krajowej do elektrowni jądrowejGDDKiA

Druga umowa na realizację drogi krajowej do elektrowni jądrowej

Orzech
Orzech
REKLAMA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę drogi krajowej do elektrowni jądrowej na odcinku od drogi wojewódzkiej nr 213 do węzła Łęczyce na S6. To jeden z dwóch fragmentów trasy do przyszłej elektrowni „Lubiatowo-Kopalino” w gminie Choczewo.

• Za odcinek o długości blisko 15 km odpowiada konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones

• Wartość umowy wynosi prawie 200 mln zł

• W przypadku pierwszego odcinka tej drogi, między Lubiatowem a DW213, umowę z wykonawcą GDDKiA podpisała w kwietniu br.

Odcinek DW213 – węzeł Łęczyce na drodze ekspresowej S6 będzie realizowany w systemie Projektuj i buduj. Oznacza to, że wykonawca w pierwszej kolejności zrealizuje prace projektowe, uzyska decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a następnie rozpocznie prace w terenie. Ich zakończenie planowane jest w II kwartale 2029 r.

Droga do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”

Budowę drogi o długości ok. 26 km podzielino na dwa zadania: od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (ok. 11 km) oraz od DW213 do węzła Łęczyce na S6 (ok. 15 km). Dodatkowo, w ramach obecnie powstającej S6 Leśnice - Bożepole Wielkie, wykonany zostanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce. Droga o przekroju 1x2 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego) projektowana jest po nowym śladzie i będzie łączyć S6 z elektrownią.

REKLAMA

Cel

Budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej to ważna inwestycja nie tylko z perspektywy strategicznej, ale również z punktu widzenia mieszkańców tamtejszych terenów. Nowa trasa zwiększy przepustowość układu komunikacyjnego, odciąży sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci czas przejazdu między Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo i komfort podróżnych. Będzie miała również kluczowe znaczenie w sezonie turystycznym, stanowiąc alternatywę dojazdu nad Bałtyk.

Ponadto nowa droga poprawi także bezpieczeństwo wszystkich użytkowników oraz zmniejszy negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie, w tym na warunki życia lokalnej społeczności (m.in. obniżenie poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport). Dodatkowo nawierzchnia będzie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.

Strategiczna inwestycja

Droga krajowa do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” została ujęta w uchwale Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”.

GDDKiA
GDDKiA

Źródło: GDDKiA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA