Chiński producent samochodów elektrycznych, firma Leapmotor International (konsorcjum amerykańskiej koncernu Stellantis i chińskiego Leapmotor), która planowała do końca bieżącego roku rozpocząć montaż swoich pojazdów w fabryce amerykańskiego koncernu Stellantis w Tychach, w województwie śląskim, na razie wstrzymuje się ze swoimi inwestycjami w naszym kraju. Powodem jest decyzja Unii Europejskiej o wprowadzeniu cła na chińskie elektryki. Tak wynika z korespondencji, do której dotarł portal money.pl.
Co dalej z budową w Jaworznie, w województwie śląskim wielkiej fabryki samochodów elektrycznych Izera? Po ostatnich wyborach parlamentarnych pojawiały się pytania o to, co nowy rząd zrobi z projektem budowy polskich samochodów elektrycznych marki Izera?
Prezydent Jaworzna wydał pozwolenie na budowę zakładu produkcyjnego samochodów elektrycznych marki Izera. To oznacza, że nie ma już żadnych przeszkód formalnych, aby spółka ElectroMobility Poland rozpoczęła proces inwestycyjny związany z budową fabryki na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego.
Rok po rozpoczęciu współpracy w ramach partnerstwa technologicznego z Geely – globalnym liderem w zakresie elektromobilności – spółka ElectroMobility Poland (EMP) podsumowała efekty prac nad projektem Izera.
Zarządca infrastruktury kolejowej w Polsce, spółka Polskie Linie Kolejowe, zmienia rozkład jazdy 10 grudnia 2023 roku. Od tego dnia na Dolnym Śląsku przybędzie pociągów.
W wyniku postępowania przetargowego przeprowadzonego przez Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną (KSSE) oraz Urząd Miasta Jaworzno, spółka ElectroMobility Poland S.A. (EMP) zostanie właścicielem działki o powierzchni 117 ha, zlokalizowanej na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego (JOG). Tym samym spółka realizująca projekt polskiej marki samochodów elektrycznych Izera zostaje pierwszym inwestorem na terenie JOG.
Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła z własnej inicjatywy kontrolę poświęconą wydatkowaniu środków finansowych na projekt samochodu elektrycznego Izera. W wyniku kontroli Izba stwierdziła w szczególności, iż w badanym okresie założenia projektu i jego cele strategiczne nie były realizowane terminowo oraz wystąpiły nieprawidłowości wiążące się z zaangażowaniem przez Skarb Państwa kwoty 250 mln zł ze środków Funduszu Reprywatyzacji, jak również zidentyfikowała daleko idące, także finansowe i mające wymiar wieloletni (również dla finansów publicznych), ryzyka wiążące się z tym projektem.
Jednym z kluczowych wyzwań związanych z rozwojem polskiej marki samochodów elektrycznych Izera jest budowa optymalnego łańcucha dostaw. Oparty on będzie w dużej mierze na lokalnych dostawcach, bo branża automotive to jeden z filarów śląskiego przemysłu. Komponenty nadwozia, a na kolejnym etapie także platformy, będą mogły powstawać lokalnie. Dla polskich dostawców fabryka w Jaworznie to również szansa na wejście do łańcucha dostaw Geely.
Zastosowanie standardów Geely w fabryce, w której będą powstawać polskie samochody elektryczne marki Izera, pozwoli na wprowadzenie kontroli jakości na każdym etapie powstawania pojazdu. Inteligentna produkcja oparta na 5G, internecie rzeczy oraz big data zagwarantuje, że każdy produkt końcowy będzie równie doskonały.
W listopadzie 2022 r. ElectroMobility Poland (EMP) ogłosiło, że partnerem technologicznym Izery – polskiej marki samochodów elektrycznych – będzie chiński koncern Geely. Partner EMP to prawdziwy gigant motoryzacji, zwłaszcza niskoemisyjnej. Obecnie zajmuje 4. miejsce na świecie pod względem rejestracji "elektryków". Jest właścicielem lub współwłaścicielem m.in. takich marek jak: Lotus, Smart, Zeekr czy Polestar. Współpraca z globalnym koncernem ma zagwarantować polskiej marce wysoką jakość technologiczną samochodów Izera.