Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, ogłosiła na koniec 2023 roku kolejne dwa przetargi na realizację drogi ekspresowej S8 na Dolnym Śląsku.
GDDKiA poszukuje wykonawców, którzy będą zainteresowani zaprojektowaniem i budową ponad 17 km drogi ekspresowej S8 pomiędzy Łagiewnikami a Ząbkowicami Śląskimi. Odcinek został podzielony na dwa zadania: Łagiewniki – Niemcza oraz Niemcza – Ząbkowice Śląskie. Szczegóły przetargu dostępne są na naszej platformie zakupowej GDDKiA. Termin składania ofert upływa 6 lutego 2024 r.
Kryteria oceny ofert
Głównym kryterium oceny ofert złożonych w tych przetargach będzie cena – 60 proc. Pod uwagę będą brane również pozacenowe kryteria jakości za przedłużenie gwarancji jakości. Dla trasy pomiędzy Łagiewnikami i Niemczą będzie to 20 proc. za wydłużenie gwarancji na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (dla odcinka Niemcza – Ząbkowice to 10 proc. przy zastosowaniu ekranów przeciwolśnieniowych). Kolejne 20 proc. za przedłużenie okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem, tj. w zakresie: konstrukcji pomostu, konstrukcji dźwigarów głównych, przyczółków, filarów, łożysk, izolacji wodoszczelnych, zabezpieczenia przerw dylatacyjnych, konstrukcji schodów i pochylni (dla drugiego odcinka to 30 proc.).
Termin składania ofert upływa 6 lutego 2024 r. Szczegóły zamówienia dostępne są na platformie zakupowej GDDKiA: Łagiewniki – Niemcza oraz Niemcza – Ząbkowice Śląskie.
Zamawiający wymaga, aby prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostały ukończone w terminie nie dłuższym niż 39 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 16 grudnia do 15 marca).
Sześć z sześciu odcinków S8
Realizację drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a Bardem, zapisanej w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), GDDKiA podzieliła na sześć krótszych odcinków.
Dziś (w piątek, 30 grudnia) GDDKiA ogłosiła przetarg dla odcinka pomiędzy Łagiewnikami a Ząbkowicami Śląskimi. Dla odcinka Bardo – Kłodzko GDDKiA jest w trakcie prac przygotowawczych, których efekt jest uzależniony od wyniku analiz połączenia go z planowaną obwodnicą Złotego Stoku. Po zakończonych analizach GDDKiA wskaże wariant preferowany, dla którego złoży wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Zakończenie całej inwestycji (Wrocław – Kłodzko) i oddanie trasy do ruchu planowane jest w latach 2028-2033.
W Rządowym Programie zapisano również realizację dalszego przebiegu S8, od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami.
Tak będzie przebiegać S8 Wrocław – Kłodzko
Docelowo droga ekspresowa S8 zostanie zrealizowana na 87-kilometrowym odcinku drogi od Wrocławia do Kłodzka. Będzie przedłużeniem kończącego się na wysokości Magnic koło Kobierzyc odcinka drogi AOW/S8. Trasa będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasami awaryjnymi. W przyszłości odcinek pomiędzy węzłami Kobierzyce i Łagiewniki Zachód będzie można rozbudować o trzeci pas ruchu, wykorzystując w tym celu rezerwę w pasie rozdziału.
Wrocław (Magnice) – Łagiewniki
Prawie 33-kilometrowy odcinek został podzielony na trzy odcinki realizacyjne:
Od węzła Kobierzyce Północ do węzła Kobierzyce Południe, o długości ok. 7,5 km. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gminy Kobierzyce. Zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Kobierzyce Północ – połączenie z DK8 i z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8 oraz Kobierzyce Południe – połączenie z drogą wojewódzką nr 346. Pomiędzy węzłami, po obu stronach trasy, zaplanowano Miejsca Obsługi Podróżnych Królikowice. Ponadto na odcinku wybudowane zostaną: estakada pełniąca również funkcję przejścia dla zwierząt, dwa mosty pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt, cztery wiadukty nad drogą ekspresową, wiadukt w ciągu drogi ekspresowej pełniący również funkcję przejść dla zwierząt, cztery przepusty w tym trzy pełniące również funkcję przejść dla zwierząt.
Od węzła Kobierzyce Południe do węzła Jordanów Śląski, o długości ok. 13,8 km. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gmin: Kobierzyce, Kąty Wrocławskie, Sobótka i Jordanów Śląski. Zaplanowano budowę węzła drogowego Jordanów Śląski – połączenie z obecną DK8 oraz drogami powiatowymi DP2075D i DP1989D. Ponadto na odcinku wybudowanych zostanie: pięć mostów pełniących również funkcję przejścia dla zwierząt, siedem wiaduktów nad drogą ekspresową, trzy wiadukty w ciągu drogi ekspresowej (w tym jeden pełniący również funkcję przejść dla zwierząt) oraz trzy przepusty pełniące również funkcję przejść dla zwierząt.
Od węzła Jordanów Śląski do węzła Łagiewniki Zachód, o długości ok. 11,2 km. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gmin Jordanów Śląski i Łagiewniki. Zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Łagiewniki Północ – połączenie z drogami krajowymi nr 8 i 39 oraz Łagiewniki Zachód – połączenie z drogą wojewódzką nr 384. Ponadto na odcinku wybudowane zostaną: dwa mosty pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt, cztery wiadukty nad drogą ekspresową, trzy wiadukty w ciągu drogi ekspresowej oraz sześć przepustów pełniących również funkcję przejść dla zwierząt.
FILM (wizualizacja przebiegu trasy Kobierzyce Północ – Łagiewniki Zachód):
Od węzła Łagiewniki Zachód do węzła Niemcza, o długości ok. 9,3 km. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem i przebiegać będzie przez tereny gmin Łagiewniki, Niemcza. Droga ekspresowa S8 poprowadzona zostanie po zachodniej stronie DK8 i tylko w niewielkim stopniu będzie wykorzystywać jej przebieg (przeważnie w miejscach, w których będzie ją przecinać). W ramach zadania wybudowane będzie 25 obiektów inżynierskich (sześć obiektów nad ciągiem głównym, osiem obiektów w ciągu trasy głównej, 11 przepustów).
Od węzła Niemcza do węzła Ząbkowice Śląskie Północ, o długości ok. 7,9 km. Trasa będzie przebiegać przez tereny gmina Niemcza i Ząbkowice Śląskie i zostanie poprowadzona po zachodniej stronie DK8, a w niewielkim stopniu będzie wykorzystywać jej przebieg (przeważnie w miejscach, w których będzie ją przecinać). Zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Niemcza na skrzyżowaniu z obecną DK8 oraz Ząbkowice Śląskie Północ na połączeniu z obecną DK8 i drogą powiatową nr 3165D. W ramach zadania wybudowane będzie 19 obiektów inżynierskich (cztery obiekty nad ciągiem głównym, sześć obiektów w ciągu trasy głównej, dziewięć przepustów).
Od węzła Ząbkowice Śląskie Północ do węzła Bardo, o długości ok. 14 km. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem i przebiegać będzie przez tereny gmin Ząbkowice Śląskie i Bardo. S8 będzie wykorzystywać przebieg DK8 w minimalnym stopniu, w przeważającej części na przecięciach z nią. W ramach zadania zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Ząbkowice Śląskie Wschód na połączeniu z drogą wojewódzką nr 385 oraz Bardo na połączeniu z obecną DK8. Ponadto wybudowanych zostanie dziewięć mostów (w tym siedem pełniących również funkcję przejść dla zwierząt), osiem wiaduktów nad drogą ekspresową, dwa wiadukty w ciągu drogi ekspresowej pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt, 16 przepustów, w tym 14 pełniących również funkcję przejść dla zwierząt. W ramach zadania wybudowane będzie 35 obiektów inżynierskich (osiem obiektów nad ciągiem głównym, trzy obiekty w ciągu dróg dodatkowych, osiem obiektów w ciągu trasy głównej, 16 przepustów).
FILM (wizualizacja przebiegu trasy Bardo – Ząbkowice Śląskie):
Źródło: GDDKiA