Dziewięć ofert wpłynęło w przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Głogowa w ciągu drogi krajowej nr 12. Podpisanie umowy na realizację inwestycji planowane jest w I kwartale 2024 r. po zakończeniu postępowania przetargowego. To pierwsza z siedmiu inwestycji w woj. dolnośląskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, która po podpisaniu umowy przejdzie do fazy realizacji.
Najniższa, złożona przez konsorcjum firm: Polbud-Pomorze (lider) i TrackTec Contruction ma wartość 706 899 188,35 zł. Najwyższą, na kwotę 897 560 027,27 zł, złożyła firma Mostostal Warszawa.
Budżet GDDKiA na realizację tego zadania wynosi 1 051 299 655,68 zł.
Komisja przetargowa przystępuje do analizy ofert w celu wyłonienia wykonawcy. Głównym kryterium oceny będzie cena (60 proc.). Pod uwagę będą brane również pozacenowe kryteria dotyczące przedłużenia gwarancji jakości m.in. na ekrany akustyczne i obiekty mostowe (40 proc.).
Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał za zadanie zrealizowanie inwestycji w systemie Projektuj i buduj w okresie 39 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych podczas budowy).
Duże zainteresowanie i wiele pytań
Przetarg na wyłonienie wykonawcy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła w sierpniu 2023 r. Zainteresowanie było bardzo duże. W trakcie postępowania wpłynęło prawie 600 pytań od wykonawców, na które udzieliliśmy odpowiedzi. Potencjalni wykonawcy pozyskane informacje mogli wykorzystać do optymalnego skalkulowania ofert.
W ramach postępowania przetargowego zorganizowaliśmy także spotkanie dla wykonawców, przybliżając przedmiot zamówienia w nowych uwarunkowaniach technicznych. To ze względu na fakt, że zamówienie realizowane jest w oparciu o nowe przepisy techniczno-budowlane (tj. rozporządzenie Ministra Infrastruktury ws. przepisów techniczno-budowlanych, dotyczących dróg publicznych z 24 czerwca 2022 r.), które weszły w życie we wrześniu ub. roku.
O inwestycji
Obwodnica Głogowa o długości ok. 18 km będzie drogą dwujezdniową klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Zostanie poprowadzona nowym śladem omijając Głogów po zachodniej stronie i przebiegać będzie przez tereny gmin: Radwanice, Żukowice, Kotla, Głogów oraz miasto Głogów. Trasa rozpocznie swój bieg w gminie Radwanice (powiat polkowicki) na istniejącym północnym rondzie węzła Głogów Zachód (węzeł na skrzyżowaniu drogi ekspresowej S3 z drogą krajową nr 12), a zakończy w miejscowości Stare Serby, poprzez włączenie do istniejącej drogi krajowej nr 12.
W ramach zadania zaplanowano budowę czterech węzłów drogowych, będących dwupoziomowymi skrzyżowaniami:
- Nielubia, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 298 w kierunku Kłobuczyna i drogą krajową nr 12 w kierunku Głogowa,
- Słone, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 292 Nowa Sól - Głogów,
- Głogów Lotnisko, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 321 Przyborów - Grodziec Mały,
- Serby, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 319 Stare Strącze - Głogów,
- oraz przebudowę ronda na węźle Głogów Zachód.
Powstanie także przeprawa przez Odrę, wyczekiwana przez mieszkańców i użytkowników drogi. Wyprowadzi ona ruch z centrum miasta. Dodatkowo wybudowane zostaną inne obiekty inżynierskie: wiadukty w ciągu i nad drogą główną (w tym pełniące funkcję przejść dla zwierząt średnich i dużych) oraz przepusty (również z funkcją przejść dla zwierząt małych). Realizacja obwodnicy Głogowa planowana jest w systemie Projektuj i buduj w latach 2024-2027.
Jedna z siedmiu obwodnic w woj. dolnośląskim
Inwestycja ma na celu poprawę przepustowości układu komunikacyjnego i stanowić będzie fragment połączenia nowo wybudowanych dróg ekspresowych S3 i S5 na terenie województwa dolnośląskiego, lubuskiego i wielkopolskiego. Obwodnica Głogowa pozwoli na wyeliminowanie ruchu tranzytowego z centrum miasta. Wpłynie na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców i warunków ruchu. Głogów zyska nową przeprawę przez Odrę, co znacząco powinno skrócić czas potrzebny na przejazd przez miasto. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Głogowa jest zaplanowana do realizacji w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic jako jedna z siedmiu obwodnic na Dolnym Śląsku. Pozostałych sześć obwodnic jest na etapie prac przygotowawczych. Dla obwodnicy Legnicy (DK94), Milicza (DK15) oraz Międzyborza (DK25) oczekujemy na wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Dla pozostałych tj. obwodnic Kaczorowa (DK3), Oławy (DK94) i Złotego Stoku (DK46), prowadzone są prace przygotowawcze nad opracowywaniem studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.
Źródło finansowania: Inwestycja jest finansowana z Krajowego Funduszu Drogowego.
Źródło: GDDKiA