Oferta firmy POLAQUA okazała się najkorzystniejsza spośród ośmiu złożonych w przetargu na zaprojektowanie i budowę ponad jedenastokilometrowej obwodnicy miasta w ciągu DK29. Realizację trasy, zapisanej w Programie budowy 100 obwodnic, wyceniono na ponad 305 mln zł. Jeśli w ciągu 10 dni nie wpłyną odwołania od wyboru tej oferty, umowa zostanie podpisana w I kw. 2024 r.
Zadania wykonawcy
Wykonawca będzie miał za zadanie wykonać projekt, uzyskać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i zbudować ponad jedenastokilometrową obwodnicę Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29. Jej początek zlokalizowany będzie w rejonie Osiecznicy, a koniec na skrzyżowaniu z DK32 w rejonie Połupina. Nowa droga będzie omijała Krosno Odrzańskie od strony północnej i wschodniej. To wariant II (spośród trzech poddanych szczegółowej analizie) zatwierdzony decyzją środowiskową jako najkorzystniejszy pod kątem techniczno-ekonomiczno-środowiskowym. W ramach inwestycji wykonawca zbuduje most na Odrze. To druga z sześciu inwestycji w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, która przejdzie do fazy realizacji.
Czas realizacji zadania
Wykonawca ma 39 miesięcy na realizację robót wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie. Do czasu przewidzianego na roboty nie wlicza się okresów zimowych, trwających od 16 grudnia do 15 marca, liczonych jako trzy miesiące. Zakończenie robót planowane jest w 2027 r.
Jedna z sześciu w lubuskim
Budowa obwodnicy znacząco zmieni sytuację w Krośnie Odrzańskim poprzez wybudowanie nowej przeprawy przez Odrę. Obecny zabytkowy most nie jest w stanie sprostać rosnącym potokom ruchu. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym mieście.
Obwodnica Krosna Odrzańskiego jest jedną z sześciu zaplanowanych do realizacji w województwie lubuskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.
Pozostałe obwodnice to:
- Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22, która jest już na etapie realizacji;
- Kostrzyna nad Odrą w ciągu DK31, Wschowy i Dębowej Łęki w ciągu DK12 (uzyskana decyzja środowiskowa),
- Przytocznej w ciągu DK24 i Dobiegniewa w ciągu DK22 są obecnie w fazie opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R Etap II).
Źródło: GDDKiA