Jakie są atuty parków handlowych w Polsce? Materiały prasowe

Jakie są atuty parków handlowych w Polsce?

RAPORT
Orzech
Orzech
REKLAMA

Jedynie 30 proc. Polaków wie, czym jest park handlowy. Najczęściej odwiedzają parki handlowe raz na kilka miesięcy (20 proc.). Niemal 1/5 Polaków w ogóle nie odwiedza tego typu obiektów – tak wynika z raportu “Zakupy w parkach handlowych 2024” przygotowanego przez Inquiry.

Najczęstszy cel wizyt w parku handlowym to zrobienie zakupów (2/3 odwiedzających); częstym celem jest także poszukiwanie promocji lub wyprzedaży (ponad 40 proc. wskazań). O wyborze parku handlowego najczęściej decydują: lokalizacja oraz przystępne ceny.

– Parki handlowe to niezwykle dynamicznie rozwijający się segment rynku, a kolejne obiekty wyrastają jak grzyby po deszczu. Badanie Inquiry wyraźnie pokazuje, że nadal częściej wybierane są centra handlowe, ale i parki zyskują swoich wiernych klientów, którzy doceniają w nich to, co w centrach handlowych jest mniej dostępne – wygodę parkowania i dojazdu, a także mniejszy tłok – mówi Agnieszka Górnicka, prezeska firmy Inquiry.

Parki handlowe to dynamicznie rozwijający się segment rynku nieruchomości handlowych. W ostatnich latach powstało ich bardzo dużo i cały czas stanowią przedmiot zainteresowania inwestorów. W Polsce funkcjonuje ok. 600 obiektów sklasyfikowanych jako parki handlowe, a kolejne są w budowie. Choć ich oferta jest ograniczona, w coraz większym stopniu konkurują z klasycznymi centrami handlowymi. Jednak o ile „centrum handlowe” to pojęcie dobrze znane polskim klientom, tak „park handlowy” prawidłowo kojarzy jedynie co trzeci Polak, wiele osób myli ten format np. z bazarem. Dlatego, aby prawidłowo zbadać preferencje wobec parków handlowych, w badaniu przedstawiono respondentem definicję parku handlowego jako obiektu składającego się głównie ze średnich i dużych sklepów, w którym każdy sklep ma osobne wejście z parkingu. Okazuje się wówczas, że niemal połowa Polaków ma park handlowy w najbliższej okolicy, a 83 proc. badanych robi tam zakupy, średnio 2,6 razy w tygodniu.

Osoby, które odwiedzają parki handlowe, najczęściej korzystają regularnie z jednego lub dwóch obiektów (odpowiednio 42 proc. i 38 proc.). Oznacza to, że rynek parków handlowych zaczyna się nasycać, a kolejne otwarcia tylko pogłębią ten trend. Co ciekawe, zdecydowana większość klientów nie pamięta nazwy parku handlowego, który odwiedza (aż 63 proc.).

Klienci sklepów, którzy przynajmniej raz na kilka miesięcy odwiedzają i park handlowy i centrum handlowe, częściej wybierają ten drugi format. Mają ku temu dwa kluczowe powody związane z komfortem zakupów. Podstawową kwestią jest… obecność toalet, a także to, że cała oferta sklepowa znajduje się pod dachem i nie wymusza konieczności wychodzenia na zewnątrz.

REKLAMA

Parki handlowe vs galerie handlowe

Mimo przewagi centrów handlowych, parki handlowe również posiadają zauważane przez klientów zalety. Tu przede wszystkim pojawia się kwestia możliwości uniknięcia tłoku (35 proc. osób preferujących parki handlowe), większego spokoju panującego w parkach (34 proc.) oraz dogodnego dojazdu i parkingu (32 proc.).

Parki handlowe obecnie pełnią obecnie rolę czysto funkcjonalną, a podstawowa motywacja to zakupy w konkretnym sklepie. Najczęściej jest to sklep spożywczy (63 proc. odwiedzających parki handlowe), a także sklepy odzieżowe lub obuwnicze (62 proc.) oraz drogerie (58 proc.). Sporą popularnością cieszą się występujące w parkach handlowych sklepy wielobranżowe, które odwiedza 41 proc. klientów tego formatu. Do parku handlowego najczęściej docieramy samochodem, a dojazd do „naszego” obiektu zajmuje nam od 5 do 20 minut. Najczęściej odwiedzamy do w dni powszednie.

Czynniki, które decydują o wyborze danego parku handlowego, to przede wszystkim lokalizacja – na ile obiekt znajduje się blisko domu lub pracy oraz przystępne ceny. Dla 1/3 klientów parków handlowych ważna jest również różnorodność oferty, a dla 24 proc. takie aspekty jak dogodny dojazd i wygodny parking.

Mimo tego, że parki handlowe są wciąż mniej popularne niż centra handlowe, Polacy bardzo dobrze oceniają ich ofertę. Zwracają uwagę na łatwiejszy dojazd oraz dużą dostępność miejsc parkingowych. Podstawową zaletą tego formatu jest oferta skoncentrowana na sklepach z przystępnymi cenami.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA