[Katowice] Katowice Airport: pół roku funkcjonowania powiększonej płyty postojowej. Półmetek budowy nowej drogi startowej

graviteo

Pół roku temu oddane zostały do użytku operacyjnego trzy zmodernizowane drogi kołowania oraz rozbudowana część płyty postojowej nr 1 zawierająca 15 stanowisk postojowych. Od tego czasu z nowej infrastruktury skorzystało blisko 14 tys. statków powietrznych. Z kolei równo rok temu, rozpoczęły się prace przygotowawcze budowy nowej drogi startowej.

 

Inwestycje te, o wartości ponad 267 mln zł, prowadzone są w ramach projektu pn. ,,Port Lotniczy w Katowicach - rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej". Budowa płyt postojowych i dróg kołowania, o łącznej powierzchni prawie 15 ha, zajęła dwa lata. Nowy "parking" dla samolotów o powierzchni 110 tys. m kw. może pomieścić jednocześnie trzynaście średniodystansowych statków powietrznych, a zmodernizowane drogi kołowania o powierzchni około 40 tys. m kw. przystosowane są do obsługi szerokokadłubowych samolotów wielkości Jumbo Jet'a. Od sierpnia ubiegłego roku lotnisko może przyjmować dwukrotnie więcej samolotów niż wcześniej.


- Nowa płyta postojowa przeszła poważny sprawdzian już jesienią ubiegłego roku, gdy do naszego portu były przekierowywane rejsy z innych, spowitych wtedy mgłą lotnisk. Wówczas w Pyrzowicach stacjonowało jednocześnie nawet 25 samolotów. Większa pojemność płyt postojowych, jak i podwyższone parametry dróg kołowania, to połowa sukcesu w dążeniu do zwiększenia możliwości operacyjnych Katowice Airport. Drugim, równie ważnym czynnikiem jest budowa dłuższej od dotychczasowej, nowej drogi startowej, z której będą mogły skorzystać największe samoloty - mówi Cezary Orzech, rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.

 

Budowa nowej drogi startowej trwa od roku. W lutym 2013 r. rozpoczęły się prace przygotowawcze, polegające na przeprowadzeniu rozpoznania saperskiego oraz wycięciu drzew na obszarze ponad 14 ha. Działania te podyktowane były wymogiem wyznaczenia obszaru ochronnego w rejonie głównego podejścia, wolnego od przeszkód lotniczych.


Zasadnicze roboty budowlane rozpoczęły się w czerwcu i do dzisiaj ułożono pierwszą z dwóch warstw betonowych nawierzchni o powierzchni 150 tys. m kw. W pyrzowickim porcie trwają prace przygotowawcze pod budowę warstw konstrukcyjnych nowych dróg kołowania. Ponadto w Katowice Airport, we współpracy z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej odpowiedzialnej za ustanowienie służb żeglugi powietrznej w polskiej przestrzeni powietrznej, instalowane są elementy infrastruktury nowoczesnego systemu nawigacyjnego ILS kategorii II, który pozwoli na przyjmowanie statków powietrznych w dwukrotnie gorszych warunkach atmosferycznych niż obecnie.

 

Trwająca inwestycja jest największą w dotychczasowej działalności portu pn. ,,Port Lotniczy w Katowicach - rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej". Projekt ten realizowany jest przy wsparciu środków unijnych z Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. POIiŚ obejmuje znaczące przedsięwzięcia, realizowane w najważniejszych sektorach gospodarki, które mają kluczowe znaczenie dla rozwoju Polski. Wartość dofinansowania wyniesie 50% kosztów kwalifikowanych inwestycji.