[Katowice] O przyszłości komunikacji tramwajowej

graviteo

Na spotkaniu zespołu. ds. publicznego transportu zbiorowego w województwie śląskim rozmawiano o rozwoju komunikacji tramwajowej w aglomeracji górnośląskiej.

 

Spotkaniu przewodniczył - w zastępstwie wicewojewody śląskiego Piotra Spyry - Krzysztof Nowak, dyrektor Wydziału Nadzoru Prawnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. Zostało zorganizowane na wniosek dr. Andrzeja Soczówki, który zarysował historię komunikacji tramwajowej oraz wskazał najważniejsze wyzwania stojące przed organizatorami tego rodzaju transportu zbiorowego.

 

O nowym, wspartym dotacją unijną, projekcie inwestycyjnym Tramwajów Śląskich (m.in. budowa 29 km torów nowych, modernizacji 80 km istniejących i zakupu 30-40 nowych wozów, projekt szacowany na 880 mln zł) mówiła w kontekście Kontraktu Regionalnego dla Województwa Śląskiego Stefania Koczar-Sikora, zastępca dyrektora Wydziału Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego. Bogusław Knapik, członek zarządu Tramwajów Śląskich SA, dyrektor ds. inwestycji i infrastruktury przedstawił najbliższe plany spółki, w tym wspomniany już nowy projekt inwestycyjny Tramwajów Śląskich, który przygotowano w ramach strategii rozwoju subregionu centralnego woj. śląskiego (pod kątem tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, które będą realizowane przy wsparciu rozdzielanych przez lokalne samorządy środków Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020).

 

Spółka akcyjna Tramwaje Śląskie rocznie na 29 liniach przewozi 100 mln pasażerów, wypracowuje 17 mln wozokilometrów. Posiada ponad 320 km torowisk i sieci, 324 sztuk taboru (tylko 47 to wagony niskopodłogowe, średni wiek taboru to 28,8 lat). Akcje są własnością 12 gmin. Największy pakiet należy do Katowic. W latach 90. zaniechano jakichkolwiek inwestycji (ze względu na problemy własnościowe spółki), w latach 2006-2009 rozpoczęła się likwidacja linii (Bytom, Chorzów, Gliwice, Piekary Śląskie, Wojkowice), od 2008 roku wdrożono program ratunkowy, który częściowo zahamował postępującą degradację transportu tramwajowego.

 

Podczas dyskusji podkreślano, iż komunikacja tramwajowa musi być wpisana w system transportu publicznego. Priorytetem działań inwestycyjnych powinno być ograniczenie transportu indywidualnego na rzecz zbiorowego transportu niskoemisyjnego, a co się z tym wiąże także zwiększenie liczby pasażerów. Oferta spółki musi być stabilna, tramwaje mają szanse odzyskać zaufanie pasażerów - ale muszą być transportem szybkim i niezawodnym, a rozkład jazdy powinien zachęcać do podróży. Można to uzyskać m.in. przez bezwzględne zwiększenie priorytetu dla tramwaju w ruchu drogowym, wprowadzenie modułu 10 (w godzinach szczytu) i 20 minut (poza godzinami szczytu) w miejsce obowiązującego obecnie modułu 15 i 30 minut, ograniczenie zmiany tras i numeracji linii na tych samych trasach.

 

Źródło: ŚUW