Dziś miała miejsce uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod nową siedzibę Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Prace, realizowane zgodnie z umową podpisaną z konsorcjum z liderem - spółką Warbud, zakończą się pod koniec przyszłego roku.
W uroczystości udział wzięli: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski, Minister Rozwoju Regionalnego Elżbieta Bieńkowska, Wojewoda Śląski Zygmunt Łukaszczyk, Marszałek Województwa Śląskiego Adam Matusiewicz, Dyrektor NOSPR Joanna Wnuk-Nazarowa oraz projektant Tomasz Konior. Gospodarzem był Prezydent Miasta Katowice Piotr Uszok.
- Dla Katowic, dla Śląska to coś, co zmieni wyobrażenie o tym regionie - mówiła na temat Strefy Kultury, powstającej w miejscu dawnej kopalni ,,Katowice" Elżbieta Bieńkowska, Minister Rozwoju Regionalnego. Również Bogdan Zdrojewski, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego chwalił nasze miasto, mówiąc: - Katowice stają się największym w Europie kulturalnym placem budowy.
Inspirowana katowickim osiedlem Nikiszowiec nowa siedziba NOSPR ma szansę stać się jednym z najbardziej nowoczesnych obiektów muzycznych w kraju. Przyjęte rozwiązania projektowe, autorstwa zespołu Konior Studio, są oparte na najlepszych wzorcach stosowanych na świecie.
Projekt zakłada realizację trzech budynków. W głównej części będą znajdować się dwie sale koncertowe. Jednak to wielka sala koncertowa będzie najważniejszym wnętrzem nowego gmachu. Będzie jego symbolicznym i funkcjonalnym sercem. Jej masywna, pokryta białym kamieniem, bryła będzie dominować w centralnym miejscu przestronnego atrium. Jej skala, jak i zaawansowanie technologiczne staje się precedensem w Polsce.
Estrada o powierzchni ponad 250 m kw. zapewni komfort pracy 120-osobowej orkiestry i 100-osobowego chóru. Scena wyposażona będzie w system platform umożliwiających dowolne profilowanie estrady. Nad nią umieszczony będzie ruchomy, wielosegmentowy plafon umożliwiający dostosowanie wczesnych odbić dźwięku do rodzaju wykonywanej muzyki.
Na widowni znajdować się będzie około 1800 miejsc siedzących rozmieszczonych na pięciu poziomach. Dla każdego miejsca z osobna przeprowadzane są wnikliwe studia słyszalności i widoczności. Bezpośrednio za słuchaczami na balkonach znajdują się ruchome wrota do tzw. komór wybrzmiewania, które pozwolą na dostosowywanie pogłosu do różnych form muzycznych: od solowych koncertów do wielkich monumentalnych form muzycznych.
Wokół sali koncertowej zaprojektowano pięciokondygnacyjny budynek z foyer w atrium, zwany budynkiem pierścienia. W jego podpiwniczeniu zaplanowano garaż na 112 samochodów osobowych i pomieszczenia techniczne. Na kondygnacjach nadziemnych znajduje się foyer dla publiczności, garderoby, sale prób sekcyjnych, zaplecze administracyjno-biurowe i kuchenne, archiwum, biblioteka, sala konferencyjna, restauracja, pokoje gościnne, pomieszczenia warsztatowe, techniczne, magazynowe i pomocnicze.
Z poziomu foyer w atrium dostępna jest sala kameralna. Od strony wschodniej do budynków przylega jednokondygnacyjny budynek techniczny (wentylatorownia).
Sala koncertowa, wykonana z drewna brzozowego, ma być najlepszą pod względem akustyki salą w Polsce. A to dzięki współpracy architekta Tomasza Koniora ze słynną japońską firmą Nagata Acoustic, która ma w swoim dorobku realizacje wzbudzające podziw melomanów na całym świecie, m.in. w Los Angeles, Helsinkach, Kopenhadze.
W czerwcu ubiegłego roku mieszkańcy Katowic mogli podziwiać w budynku Altusa wierny model sali w skali 1:10 o wymiarach 8 m wysokości, 4 m szerokości i 2 m wysokości, ważący 4 tony. Posłużył on akustykom do przetestowania wszystkich elementów sali, włącznie z fotelami.
źródło: UM Katowice