Kolejny ważny krok ku budowie pierwszej polskiej elektrowni jądrowejMinisterstwo Infrastruktury

Kolejny ważny krok ku budowie pierwszej polskiej elektrowni jądrowej

REKLAMA

27 sierpnia 2024 r. została podpisana umowa dotycząca wielobranżowego projektu konstrukcji morskiej do rozładunku (Marine Off-Loading Facility "MOLF"), będącej elementem infrastruktury towarzyszącej budowie pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino.

Zakres podpisanej umowy obejmuje projekt około kilometrowego pomostu, służącego do rozładunku niepodzielnych ładunków ponadnormatywnych i wielkotonażowych oraz innych wielkogabarytowych materiałów i urządzeń, niezbędnych do budowy i eksploatacji elektrowni jądrowej oraz fragment drogi technicznej. W jej ramach wykonawca przeprowadzi również badania geologiczne na potrzeby projektu MOLFa, wykonane zgodnie z zatwierdzonym wcześniej projektem Robót Geologicznych.

Inwestorem budowy pirsu jest Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, a na wykonawcę projektu wybrano konsorcjum firm Wuprohyd i Ingeo.

– Dzisiaj mamy niezwykle ważny moment w historii budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej. Została podpisana umowa na zaprojektowanie pirsu, który jest niezbędny dla jej budowy. To inwestycja strategiczna, niezwykle ważna z punktu widzenia przyszłości naszego państwa, stabilności energetycznej, bezpieczeństwa i klimatu. Wraz z naszymi instytucjami przygotowujemy się do tego wydarzenia i równolegle prowadzimy intensywne prace w obszarze infrastruktury morskiej, kolejowej i drogowej – powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury. Przypomniał też, że kilka tygodni temu ogłoszony został przetarg drogowy, a wkrótce realizowane będą kolejne etapy w zakresie infrastruktury kolejowej.

– Zostanie wybudowany kilometrowy pirs z drogą techniczną właśnie po to, aby umożliwić dostawę największych elementów elektrowni jądrowej. Jest to niezwykle istotne, ponieważ właśnie drogą morską przypłynie w trakcie budowy ponad 200 kluczowych elementów konstrukcyjnych – poinformował Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury.

Na przygotowanie całej dokumentacji wykonawca będzie miał 14 miesięcy od podpisania umowy. Biorąc pod uwagę wymogi środowiska morskiego, konstrukcja będzie musiała spełniać odpowiednie wymagania materiałowe (określona liczba podpór, ich rozstaw, średnica pali, itp.). Określony zostanie również jej wpływ na brzeg morski. Wszystkie obliczenia będą wykonywane z wykorzystaniem modelowania numerycznego dla różnych scenariuszy falowania.

Zawarta umowa obejmuje również badania geologiczne na potrzeby projektu MOLFa, wykonane zgodnie z zatwierdzonym projektem Robót Geologicznych.

REKLAMA

Zaprojektowane rozwiązania konstrukcyjne będą musiały uwzględniać wyniki analizy nawigacyjnej z symulacją podejścia jednostek oraz parametry hydrometeorologiczne i eksploatacyjne.

Zgodnie z założeniami harmonogramu, oddanie konstrukcji do użytku planuje się w 2028 roku.

W lipcu 2023 r. Urząd Morski w Gdyni podpisał z Polskimi Elektrowniami Jądrowymi porozumienie, określające zasady współpracy przy realizacji tej inwestycji.

W ramach działań, zmierzających do budowy pirsu rozładunkowego, Urząd Morski w Gdyni w kwietniu 2024 r. podpisał również umowę na opracowanie Raportu o oddziaływaniu na środowisko, w celu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Raport opracowywany jest w pełnym zakresie, wymaganym stosownymi przepisami. Aktualnie kontynuowane są inwentaryzacje przyrodnicze w obszarze lądowym inwestycji. Zakończono już badania zmieraczka plażowego oraz badania podwodne fitobentosu. Poziom zaawansowania prac nad opracowaniem raportu wynosi powyżej 50%.

Ministerstwo Infrastruktury
Ministerstwo Infrastruktury

Źródło: Urząd Morski w Gdyni

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA