Kraków Airport dysponuje już pierwszym fragmentem nowej płyty postojowej

Orzech

Na terenie największego regionalnego lotniska w Polsce – Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice realizowana jest kolejna inwestycja. Powiększana jest płyta postojowa. Do użytkowania został oddany pierwszy fragment nowo wykonanej płyty postojowej dla samolotów na Kraków Airport. Znajduje się na nim sześć stanowisk postojowych. Docelowo po zakończeniu całej inwestycji nowa płyta pomieści 15 średnich maszyn kodu C.

Realizowane przedsięwzięcie polega na rozbudowie płyty postojowej statków powietrznych po zachodniej stronie strefy Airside. Założono, że wybudowana płyta postojowa w części zachodniej docelowo posiadać będzie 15 stanowisk postojowych dla statków powietrznych kodu C, czyli najpopularniejszych maszyn typu np. Boeing B737 lub airbus A320. Dotychczas ukończono ok. 90 proc. nawierzchni betonowej.

Prace związane z budową nowej płyty postojowej dla samolotów rozpoczęły się we wrześniu 2021 roku. Inwestycję realizuje firma Max Boegl Polska z Wrocławia. Wartość inwestycji na lotnisku Kraków-Balice to blisko 134 miliony złotych. Umowa obejmuje budowę nowego fragmentu płaszczyzny postojowej po stronie zachodniej istniejącej płyty postojowej samolotów wraz z budową i przebudową infrastruktury towarzyszącej: kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej, sieci p.poż., oświetlenia masztowego, oświetlenia nawigacyjnego, sieci teletechnicznych oraz oznakowania pionowego i poziomego. Chodzi też o przebudowę fragmentów istniejących nawierzchni lotniskowych, w związku ze zmianą układu dróg kołowania i stanowisk postojowych na płycie.

Realizacja inwestycji będzie prowadzona etapowo, w zależności od zapotrzebowania na miejsca postojowe wynikające z aktualnej przepustowości płyty oraz prognozowanego ruchu pasażerskiego w kolejnych latach, którego dynamiczny wzrost został zahamowany przez pandemię.

Jak wyjaśniła w piątek rzeczniczka prasowa Kraków Airport Natalia Vince, dzięki oddanej części nawierzchni lotnisko w Balicach zyskało sześć nowych stanowisk postojowych, ale zmiana organizacji ruchu związana z pracami w kolejnym etapie rozbudowy płyty wymusiła czasowe zamknięcie trzech wcześniej istniejących stanowisk.

– Zatem w wyniku uruchomienia nowej części Kraków Airport w sezonie letnim 2023 będzie dysponował trzema dodatkowymi stanowiskami postojowymi kodu C – powiedziała Natalia Vince.

– Zakończenie robót i oddanie do operacyjnego użytkowania całości nawierzchni przewidywane jest w pierwszym kwartale 2024 roku. W wyniku realizacji całości rozbudowy płaszczyzny Kraków Airport zwiększy o 15 liczbę dostępnych stanowisk postojowych dla samolotów kodu C – dodała rzeczniczka prasowa Kraków Airport.

Największy regionalny port lotniczy w PolsceKraków Balice zamierza przeznaczyć na rozwój infrastruktury ok. 1,5 mld zł do 2028 roku. W tym okresie zostanie rozbudowany terminal, płyta postojowa dla samolotów, nowy terminal cargo, wielopoziomowy parking, a przede wszystkim nowy pas startowy o długości 2,8 km. Pozwoli to docelowo odprawiać ok. 12 mln pasażerów rocznie.

Planowane inwestycje będą finansowane ze środków własnych oraz emisji obligacji. Możliwe jest także skorzystanie ze środków unijnych.

Szacunki dotyczące ruchu na lotnisku zakładają, że dopiero w 2025 roku nastąpi jego odbudowa do poziomu z 2019 r., gdy odprawiono ok. 8,2 mln pasażerów.

Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsługiwanych pasażerów i największym portem regionalnym. W 2022 r. port obsłużył blisko 7,4 mln pasażerów. Był to drugi wynik w historii lotniska. Rekord na poziomie 8,4 mln podróżnych ustanowiono w ostatnim przed pandemią 2019 roku.

W obowiązującym letnim rozkładzie lotów przewoźnicy operujący z krakowskiego lotniska oferują łącznie 144 połączenia, w tym dziewięć nowych tras, do 106 miast w 33 krajach.