Kto i za ile chce wybudować dwa odcinki S6 Zachodniej Obwodnicy Szczecina?GDDKiA

Kto i za ile chce wybudować dwa odcinki S6 Zachodniej Obwodnicy Szczecina?

REKLAMA

Poznaliśmy oferty wykonawców dla dwóch odcinków S6 Zachodniej Obwodnicy Szczecina W przetargu na realizację odcinka Kołbaskowo - Dołuje wpłynęło łącznie dziesięć ofert. Ceny deklarowane przez wykonawców wahają się od 671,6 do 1 029,8 mln zł. Natomiast w przetargu na odcinek Dołuje - Police wzięło udział dziewięciu oferentów, a zadeklarowane kwoty wynoszą od 528,9 do 842 mln zł.

• Oferty będą teraz weryfikowane i oceniane, by wybrać najkorzystniejszą dla każdego z odcinków.

• W ciągu najbliższych kilku tygodni powinniśmy też poznać oferty dla ostatniego odcinka S6 ZOS, tj. Police - Goleniów (wraz z tunelem pod Odrą).

Przetargi na realizację inwestycji

Przetargi na wybór wykonawców inwestycji ruszyły w grudniu ubiegłego roku. Postępowania spotkały się z dużym zainteresowaniem firm. Łącznie wpłynęło ponad 2 200 pytań ze strony wykonawców.

Kolejnym etapem jest badanie i weryfikacja ofert. Termin zakończenia procedur będzie zależał również od tego, czy oferenci skorzystają z prawa odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Postępowania przetargowe będą również podlegały standardowej kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Finałem będzie podpisanie umów, które jest planowane w IV kwartale tego roku.

LISTA złożonych ofert:

Kołbaskowo - Dołuje 

GDDKiA
GDDKiA
GDDKiA
GDDKiA

Dołuje - Police

GDDKiA
GDDKiA
GDDKiA
GDDKiA

Plan realizacji inwestycji

W marcu tego roku GDDKiA uzyskała decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków. Obecnie ruszają procedury odszkodowawcze za nieruchomości niezbędne pod budowę drogi.

REKLAMA

Wybrane w przetargach podmioty będą miały za zadanie opracować projekty wykonawcze i zrealizować roboty budowlane. Dla odcinków Kołbaskowo - Dołuje i Dołuje - Police terminy realizacyjne będą takie, jak dla standardowych odcinków drogowych. Dlatego tu zakończenie prac planowane jest na przełomie 2028 i 2029 r.

Odcinek Police - Goleniów będzie miał znacznie dłuższy czas realizacji, ze względu na konieczność wydrążenia i wyposażenia dwunawowego tunelu pod Odrą o długości 5 km. Zakładamy, że kierowcy z tego odcinka skorzystają w 2033 r.

Należy też dodać, że wybraliśmy już wykonawcę w przetargu na budowę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13. W ramach tej inwestycji powstanie między innymi nowy węzeł drogowy Kołbaskowo, łączący ZOS z DK13 i autostradą A6.

Trzy odcinki realizacyjne

• Kołbaskowo - Dołuje (13,6 km)

Na tym odcinku powstaną dwa węzły drogowe i 18 obiektów mostowych, w tym osiem przejść dla zwierząt. W ramach inwestycji powstanie również Obwód Utrzymania Drogi przy węźle Szczecin Południe.

• Dołuje - Police (11,9 km)

W ramach tego odcinka powstaną dwa węzły drogowe i 14 obiektów mostowych, w tym cztery górne przejścia dla zwierząt i pięć dolnych oraz para Miejsc Obsługi Podróżnych.

• Police - Goleniów (23,4 km)

W ramach tego odcinka powstanie tunel pod Odrą o długości 5 km – najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Inwestycja obejmie również budowę dwóch węzłów drogowych i rozbudowę jednego, budowę 22 obiektów mostowych, w tym aż ośmiu nad ciekami wodnymi. Ich przyczółki będą rozstawione szerzej, aby zapewnić odpowiednią przestrzeń wzdłuż cieku na przejście dla zwierząt. Powstaną również dwa duże górne przejścia dla zwierząt oraz para Miejsc Obsługi Podróżnych.

Ring wokół Szczecina

Zachodnia Obwodnica Szczecina odciąży obecny przebieg A6, S3 i S6 omijających miasto od południa oraz wschodu. W miesiącach letnich, ze względu na znaczne natężenie ruchu, na istniejącej trasie tworzą się spowolnienia i zatory drogowe. Nowa S6 domknie ring wokół stolicy woj. zachodniopomorskiego, co znacząco poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu.

Inwestycja będzie miała szczególne znaczenie dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła Goleniów Północ (S3/S6) po drugiej stronie Odry, trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu zmniejszy się kilkukrotnie. Z centrum Szczecina wyprowadzona zostanie znacząca część ruchu samochodowego, w tym pojazdów jadących do zakładów chemicznych w Policach.

Budowa ZOS przewidziana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).

GDDKiA
GDDKiA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA