Nowa siedziba Wydziału Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w Łodzi oddana 4 miesiące przed terminem Fot. Materiały prasowe

Nowa siedziba Wydziału Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w Łodzi oddana 4 miesiące przed terminem

FILM+ZDJĘCIA
Orzech
Orzech
Wydział Ksiąg Wieczystych
adresŁódź, Wojska Polskiego 180
inwestorMiasto Łódź
REKLAMA

11 kwietnia 2025 zostały przeprowadzone odbiory końcowe nowego budynku Wydziału Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w Łodzi. Generalny wykonawca, konsorcjum firm Balzola Polska oraz Lantania SA oddają budynek 4 miesiące przed terminem. Nowy adres placówki to ul. Wojska Polskiego 180 w Łodzi.

• Sąd rozpocznie przeprowadzkę z ulicy Pomorskiej 21 tuż po długim weekendzie majowym.

• Pierwsi interesanci będą mogli skorzystać z nowego obiektu jeszcze przed wakacjami.

• Budowa nowej siedziby to inwestycja, która ma na celu poprawę warunków pracy oraz obsługi interesantów.

– „Każdy kto kiedykolwiek był na ul. Pomorskiej 21 w Łodzi, czyli w miejscu gdzie do tej pory mieściła się siedziba Wydziału Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w Łodzi, wie jak trudne warunki panują tam zarówno dla pracowników sądu jak i dla osób, które chcą załatwić tam sprawy związane z księgami wieczystymi. Nowy budynek spełnia wszystkie standardy europejskie i jest drugim takim budynkiem w Polsce, który jest poświęcony wyłącznie Księgom Wieczystym.” – tak o potrzebie inwestycji opowiada Anna Starczewska, Sędzia Sądu Rejonowego dla Łodzi Śródmieścia w Łodzi.

Nowy budynek charakteryzuje się funkcjonalnością, ekonomicznością oraz szeregiem ekologicznych rozwiązań. Jest również dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, z udogodnieniami takimi jak ścieżki dla niedowidzących i głosowy system kolejkowy.

Czytelnia została wyposażona w specjalne szkła powiększające, a część biurek posiada regulację wysokości, co jest szczególnie przydatne dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Naprzeciwko poczekalni znajduje się również pokój matki i dziecka służący do karmienia i przewijania niemowląt.

Nowa siedziba to budynek o modernistycznej bryle 7 kondygnacyjny

– „Jest to budynek 7 kondygnacyjny z jedną kondygnacją podziemną oraz 6 kondygnacjami naziemnymi. Na parterze znajduję się biuro obsługi klienta, gdzie interesanci będą mogli przyjść i odczytać swoje księgi. Na pozostałych kondygnacjach znajdują się archiwa i przestrzenie biurowe. Gdzie będą pracować orzecznicy, urzędnicy oraz inni pracownicy, którzy mają za zadanie utrzymać księgi wieczyste w dobrym stanie. W części podziemnej znajduje się parking, który pomieści 40 samochodów. Jest on wyposażony również w ładowarki dla aut elektrycznych. Nie zabraknie miejsc postojowych również na zewnątrz obiektu. Powierzchnia miejsc postojowych wraz z drogami wewnętrznymi wynosi 4253 mkw., ilość miejsc postojowych 115. Znajdują się tu miejsca postojowe dla niepełnosprawnych. Tu również są zamontowane ładowarki dla pojazdów elektrycznych” – wyjaśnia Robert Goluch, Kierownik Robót, Balzola Polska.

Kubatura obiektu to 39 154 m3

Archiwa zajmują łączną powierzchnię 3 167,32 mkw.

Powierzchnie biurowe 2904,71 mkw.

Powierzchnia udostępniona petentom 921,34 mkw.

Co i jak można załatwić w tym obiekcie?

– „Nowa siedziba Sądu Rejonowego w Łodzi umożliwia załatwienie wszelkich spraw związanych z księgami wieczystymi. W budynku znajduje się czytelnia ksiąg wieczystych oraz miejsce obsługi dotyczącej dowodów rzeczowych. Interesanci mogą uzyskać dostęp do ksiąg, aby sprawdzić swoje prawa związane z nieruchomościami. Nowy budynek pełni także istotną rolę dla historyków, ponieważ przechowuje wiele ksiąg wieczystych pochodzących z XIX wieku. Dzięki temu stanowi cenne źródło informacji historycznych”. – mówi Anna Starczewska i dodaje: – „System będzie działał dwutorowo. Można będzie załatwić sprawy online, zgłosić potrzebę wglądu do ksiąg wieczystych, a także odwiedzić nową siedzibę i w łatwy sposób znaleźć odpowiednie rozwiązania. System kolejkowy przyporządkowujący odpowiednie numery stanowisk pozwoli w bardzo łatwy sposób tę sprawę załatwić”.

ZDJĘCIA:

Komentarz do inwestycji Wydział Ksiąg Wieczystych
Orzech
+12
0
Zaloguj aby dodać komentarz

Balzola zamontowała tu 40 km regałów

Archiwa zostały wyposażone w system monitorowania warunków środowiskowych, które wskazują nam temperaturę, wilgotność powietrza i pozwalają utrzymać stałe warunki dla naszych dokumentów składowanych w tym miejscu.

Ważnym systemem zapewniającym bezpieczeństwo w razie pożaru jest system gaszenia gazem. Polega na tym, że nasze dokumenty są bezpieczne podczas gaszenia, nie zostaną w żaden sposób zamoczone ani uszkodzone. Sam gaz który został wykorzystany do tego systemu jest również nieszkodliwy dla ludzi. Jedna taka butla to około 370 kilogramów. Takich butli na obiekcie mamy około 150.

Dokumenty składowane w archiwum są tagowane za pomocą druków z kodem RFID umożliwiającym śledzenie miejsca, w którym dokument się znajduje. Dzięki temu archiwiści wiedzą czy dokument został przeniesiony do wypożyczalni, czy jest umiejscowiony w archiwum wraz ze wskazaniem odpowiedniego regału oraz półki, na której się znajduje. W budynku jest 12 archiwów rozmieszczonych na piętrach od 1 do 5. Mamy tutaj 3 typy archiwów różnych układach.

Największym wyzwaniem było montaż instalacji i systemów bezpieczeństwa Instalacje wewnętrzne budynku są znacznie bardziej skomplikowane niż sama konstrukcja, dlatego ważnym aspektem było szybkie wykonanie bryły i struktury obiektu, aby umożliwić przeprowadzenie licznych instalacji pod tynkami, posadzkami oraz sufitami podwieszanymi, które stanowią elementy wykończeniowe.

Złożoność systemów wewnętrznych mogłaby znacząco wydłużyć czas realizacji projektu. Strategia zakładająca przyspieszenie prac konstrukcyjnych oraz intensywna współpraca z zamawiającym, zespołem inżynierów Balzola Polska oraz klientem końcowym pozwoliła na zakończenie budowy przed terminem. Zostały tu zamontowane regały stalowe przesuwne i regały stalowe stałe. Łączna długość półek tych regałów wynosi około 40 kilometrów.

REKLAMA

Budynek wyposażony jest w szereg systemów:

Systemy kontroli dostępu (bramki wyposażone w kołowrotki i skaner RTG do wykrywania metali);

Kontrola dostępu do garażu podziemnego poprzez system kamer szczytujących tablice rejestracyjne;

System kolejkowy wraz z biletomatami oraz monitorami wyświetlającymi numery obsługiwanych spraw wraz z systemem przydzielania spraw;

• System alarmowy dla niepełnosprawnych, który zamontowany jest w toalecie – umożliwia onwezwanie pomocy.;

• System multimedialny w sali konferencyjnej;

• Staterem AV umożliwiający sterowaniem intensywnością światła;

• Klima Konwektor sterowanie niezależnie w każdym pomieszczeniu;

• System monitorowania warunków środowiskowych;

• System gaszenia gazem;

• System RFID używany do skanowania druków;

• System SSP (główny system pożarowy);

• System SUK i oddymiania klatki schodowej;

• System SMS, steruje kontrolą dostępu i systemem antywłamaniowym oraz systemem monitoringu;

• System BMS, który zrzuca informacje o obiekcie odnośnie oświetlenia, zużytej energii czy sterowania centralami.

Inwestycja oddana 4 miesiące przed terminem

• Termin zapisany w umowie na wykonanie inwestycji to wrzesień 2025 r.

Dzięki sprawnemu wykonaniu prac oraz dobrej współpracy z zamawiającym i klientem końcowym, czyli Sądem Rejonowym w Łodzi, pierwsi petenci skorzystają z nowej siedziby przed wakacjami to jest 2 miesiące przed umownym terminem oddania.

• Dzięki temu, że obiekt przekazano zamawiającemu 4 miesiące przed terminem, sąd ma komfortową sytuacje do tego, aby się przeprowadzić i zainstalować do nowych warunków pracy.

– „Pierwsze osoby będą mogły swoje sprawy załatwić w nowym obiekcie już przed wakacjami. Natomiast my jako Sąd przeprowadzamy się po długim weekendzie majowym. Zapraszamy do nowej siedziby przy ul. Wojska Polskiego 180”. – podsumowuje Anna Starczewska, Sędzia Sądu Rejonowego dla Łodzi Śródmieścia w Łodzi.

Wbudowane ilości betonu i stali:

• Ilość betonu 6502,8 m³ to odpowiednik około 813 betonowozów. Można to również porównać do wypełnienia prawie 3 basenów olimpijskich, każdy o pojemności 2500 m³.

Ilość stali 650 ton to odpowiednik około 130 dorosłych słoni afrykańskich lub 32 wagonów kolejowych o standardowej ładowności.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA