Dwie nowe linie tramwajowe, korekta kilkunastu innych linii autobusowych i kilku tramwajowych – we wrześniu znacząco zmieni się sieć połączeń wrocławskiego MPK. Po rozmowach z mieszkańcami i radami osiedli, urzędnicy skorygowali trasy autobusów 152 i 122, a także nazwy kilku przystanków.
Głównym powodem wrześniowych zmian w siatce połączeń są dwie nowe trasy: tramwajowa przez Popowice (już otwarta) i autobusowo-tramwajowa na Nowy Dwór, czyli TAT (w całości ma zostać oddana po wakacjach).
W lipcu urzędnicy spotykali się i rozmawiali telefonicznie z przedstawicielami rad osiedli oraz innymi mieszkańcami, aby wysłuchać ich wniosków. Wiele z nich dotyczyło nazw przystanków. Wrocławianie poprosili, aby przystanki w rejonie TAT na Nowym Dworze miały inne nazwy, niż zaproponowali urzędnicy. Jakie są efekty tych rozmów?
- Wrocławski Park Przemysłowy pozostanie przy obecnej nazwie (nie zmieni jej na Robotnicza)
- Istniejący przystanek Nowy Dwór zmieni nazwę na Strzegomska (krzyżówka), a nie na Gubińska
- Rogowska zmieni nazwę na Rogowska (P+R), a nie na Strzegomska (P+R)
- ROD Tysiąclecia na Rogowska (ogrody działkowe), a nie Komorowska
- Nowy Dwór (pętla) na Wrocław Nowy Dwór (P+R)
- Nowy Dwór (Rogowska) na Rogowska (ośrodek sportu)
Dodatkowo przy ulicy Rogowskiej zaczną działać nowe przystanki dla tramwajów i autobusów. Ich nazwy to: Budziszyńska, Zemska (jak obecnie) i Park Tysiąclecia. Dotychczasowy przystanek Park Tysiąclecia, znajdujący się przy ulicy Granicznej, na wysokości marketu budowlanego, zmieni nazwę na Płaska. Nowe nazwy przystanki dostaną 3 września.
Zmiany tras autobusów MPK
Istotniejsze jednak są zmiany tras autobusów. Po wnioskach mieszkańców i rad osiedli, niektóre linie MPK będą kursować inaczej.
Linia nr 152
Pierwotnie autobusy miały kursować od Blacharskiej do Pilczyc.
– Ostatecznie linia będzie wydłużona. Autobusy pojadą przez ulicę Lotniczą, aleję Śląska, rondo Modzelewskiego, ulicę Królewiecką i rondo Bartoszewskiego – do pętli Tarczyński Arena (Królewiecka). Tym samym linia ta łączyć będzie na zachodzie miasta pięć ważnych ciągów tramwajowych: Hallera, Grabiszyńska, Strzegomska, Lotnicza i Pilczycka, a także zapewni dojazd do szkół. Autobusy będą kursowały z częstotliwością 30 minut, z możliwością realizacji dodatkowych przejazdów w przypadku zaobserwowania takiej potrzeby – mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności w magistracie.
Linia nr 122
Ta linia będzie przedłużona od pętli Kuźniki. Autobusy dojadą dalej ulicami: Hermanowską, Chociebuską, Gubińską, Strzegomską i Mińską. Przystankiem końcowym będzie Muchobór Wielki (Roślinna). Jak tłumaczą urzędnicy, o to prosili wrocławianie z Nowego Dworu, Muchoboru Wielkiego i Kuźnik, którym zależało przede wszystkim na lepszym dojeździe do szkół, utrzymaniu bezpośredniego połączenia do centrum oraz na połączeniu z tramwajami dla wrocławian z Kuźnik i Muchoboru.
Linia nr 148
Do czasu otwarcia alei 11 listopada autobusy tej linii będą jeździły dotychczasową trasą, czyli wzdłuż ulicy Żernickiej.
– Z tą różnicą, że od 3 września pojadą całym nowym odcinkiem TAT. Po oddaniu alei 11 listopada autobusy 148 będą kursowały inaczej. Od okolicy stacji kolejowej Wrocław Żerniki pojadą ulicami Jerzmanowską i aleją 11 Listopada do ulicy Halickiej, a dalej po dotychczasowej trasie – podkreśla Monika Kozłowska-Święconek.
Linia nr 107
To kolejna linia ściśle uzależniona od terminu oddania do użytku alei 11 Listopada. Do czasu zakończenia jej budowy autobusy będą dojeżdżały do przystanku Jerzmanowo (cmentarz), a nie do pętli Pracze Odrzańskie. Gdy aleja zostanie otwarta, 107 dojadą do pętli wzdłuż: ul. Jerzmanowska – 11 Listopada – ul. Fieldorfa (koło szpitala) – rondo Bezruczki – ul. Wojanowska – ul. Starogajowa – Stabłowicka – pętla Pracze Odrzańskie.