Od września duże zmiany w siatce połączeń MPK. Co czeka wrocławian?

Tomasz Matejuk

Dwie nowe linie tramwajowe, korekta kilkunastu innych linii autobusowych i kilku tramwajowych – we wrześniu znacząco zmieni się sieć połączeń wrocławskiego MPK. Po rozmowach z mieszkańcami i radami osiedli, urzędnicy skorygowali trasy autobusów 152 i 122, a także nazwy kilku przystanków.

Głównym powodem wrześniowych zmian w siatce połączeń są dwie nowe trasy: tramwajowa przez Popowice (już otwarta) i autobusowo-tramwajowa na Nowy Dwór, czyli TAT (w całości ma zostać oddana po wakacjach).

W lipcu urzędnicy spotykali się i rozmawiali telefonicznie z przedstawicielami rad osiedli oraz innymi mieszkańcami, aby wysłuchać ich wniosków. Wiele z nich dotyczyło nazw przystanków. Wrocławianie poprosili, aby przystanki w rejonie TAT na Nowym Dworze miały inne nazwy, niż zaproponowali urzędnicy. Jakie są efekty tych rozmów?

  • Wrocławski Park Przemysłowy pozostanie przy obecnej nazwie (nie zmieni jej na Robotnicza)
  • Istniejący przystanek Nowy Dwór zmieni nazwę na Strzegomska (krzyżówka), a nie na Gubińska
  • Rogowska zmieni nazwę na Rogowska (P+R), a nie na Strzegomska (P+R)
  • ROD Tysiąclecia na Rogowska (ogrody działkowe), a nie Komorowska
  • Nowy Dwór (pętla) na Wrocław Nowy Dwór (P+R)
  • Nowy Dwór (Rogowska) na Rogowska (ośrodek sportu)

Dodatkowo przy ulicy Rogowskiej zaczną działać nowe przystanki dla tramwajów i autobusów. Ich nazwy to: Budziszyńska, Zemska (jak obecnie) i Park Tysiąclecia. Dotychczasowy przystanek Park Tysiąclecia, znajdujący się przy ulicy Granicznej, na wysokości marketu budowlanego, zmieni nazwę na Płaska. Nowe nazwy przystanki dostaną 3 września.

Zmiany tras autobusów MPK

Istotniejsze jednak są zmiany tras autobusów. Po wnioskach mieszkańców i rad osiedli, niektóre linie MPK będą kursować inaczej.

Linia nr 152

Pierwotnie autobusy miały kursować od Blacharskiej do Pilczyc.

Ostatecznie linia będzie wydłużona. Autobusy pojadą przez ulicę Lotniczą, aleję Śląska, rondo Modzelewskiego, ulicę Królewiecką i rondo Bartoszewskiego – do pętli Tarczyński Arena (Królewiecka). Tym samym linia ta łączyć będzie na zachodzie miasta pięć ważnych ciągów tramwajowych: Hallera, Grabiszyńska, Strzegomska, Lotnicza i Pilczycka, a także zapewni dojazd do szkół. Autobusy będą kursowały z częstotliwością 30 minut, z możliwością realizacji dodatkowych przejazdów w przypadku zaobserwowania takiej potrzeby – mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności w magistracie.

Linia nr 122

Ta linia będzie przedłużona od pętli Kuźniki. Autobusy dojadą dalej ulicami: Hermanowską, Chociebuską, Gubińską, Strzegomską i Mińską. Przystankiem końcowym będzie Muchobór Wielki (Roślinna). Jak tłumaczą urzędnicy, o to prosili wrocławianie z Nowego Dworu, Muchoboru Wielkiego i Kuźnik, którym zależało przede wszystkim na lepszym dojeździe do szkół, utrzymaniu bezpośredniego połączenia do centrum oraz na połączeniu z tramwajami dla wrocławian z Kuźnik i Muchoboru.

Linia nr 148

Do czasu otwarcia alei 11 listopada autobusy tej linii będą jeździły dotychczasową trasą, czyli wzdłuż ulicy Żernickiej.

Z tą różnicą, że od 3 września pojadą całym nowym odcinkiem TAT. Po oddaniu alei 11 listopada autobusy 148 będą kursowały inaczej. Od okolicy stacji kolejowej Wrocław Żerniki pojadą ulicami Jerzmanowską i aleją 11 Listopada do ulicy Halickiej, a dalej po dotychczasowej trasie – podkreśla Monika Kozłowska-Święconek.

Linia nr 107

To kolejna linia ściśle uzależniona od terminu oddania do użytku alei 11 Listopada. Do czasu zakończenia jej budowy autobusy będą dojeżdżały do przystanku Jerzmanowo (cmentarz), a nie do pętli Pracze Odrzańskie. Gdy aleja zostanie otwarta, 107 dojadą do pętli wzdłuż: ul. Jerzmanowska – 11 Listopada – ul. Fieldorfa (koło szpitala) – rondo Bezruczki – ul. Wojanowska – ul. Starogajowa – Stabłowicka – pętla Pracze Odrzańskie.