Na początku tygodnia poznaliśmy oferty na opracowanie dokumentacji projektowej dla pierwszego z czterech odcinków Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI), między Bielskiem-Białą a Bulowicami. W piątek 28 lutego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) otworzyła oferty dla kolejnego, od Choczni do Kalwarii Zebrzydowskiej. Tym razem przeprowadzeniem badań geologicznych, przygotowaniem projektu budowlanego i uzyskaniem pozwolenia na budowę 20 km BDI zainteresowanych jest trzynaście firm i konsorcjów (o trzy więcej niż w postępowaniu na pierwszy odcinek).
Oferty
Poniżej zestawienie złożonych ofert i ich wartości:
• konsorcjum firm Sweco Polska i Autostrada II - 42 342 934,50 zł
• Multiconsult Polska - 42 984 588,60 zł
• Mosty Gdańsk - 44 123 654,70 zł
• konsorcjum firm INKO Consulting i VALUE ENGINEERING - 47 896 323,00 zł
• TRAKT - 47 925 228,00 zł
• Polska - 47 957 700,00 zł
• TPF - 48 520 966,20 zł
• Gdańsk - 51 269 358,15 zł
• DATABOUT - 53 338 950,00 zł
• konsorcjum firm Promost Consulting, DOHWA Polska i DOHWA Engineering - 54 977 083,68 zł
• Lafrentz Polska - 56 333 139,00 zł
• konsorcjum firm MP i MPRB - 57 268 800,00 zł
• konsorcjum firm MGGP i IVIA - 65 613 120,00 zł
Na sfinansowanie tych prac Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamierza przeznaczyć 81,5 mln zł. Wszystkie oferty mieszczą się w tym budżecie.
Zakres badań geologicznych
Na całym odcinku BDI GDDKiA planuje wykonanie ponad 6,6 tysiąca odwiertów i prawie 2,4 tysiąca sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 metrów. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 metrów. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności.
Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 metrów. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.
Pozostałe przetargi
W najbliższych miesiącach Dyrekcja ogłosi dwa postępowania na pozostałe odcinki BDI, od Bulowic do Choczni i od Kalwarii Zebrzydowskiej do Głogoczowa. Wnioski o decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla tych czterech odcinków S52 GDDKiA planuje złożyć w 2027 roku, a po ich uzyskaniu ogłosi przetargi na realizację trasy. Droga powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 r.).
Beskidzka Droga Integracyjna
20-kilometrowy odcinek BDI, dla którego w piątek poznaliśmy oferty, to równocześnie obwodnica dwóch miast, Wadowic i Kalwarii Zebrzydowskiej. Droga ominie też słynny już wiadukt kolejowy w Kleczy Dolnej, pod którym mogą jeździć jedynie pojazdy o maksymalnej wysokości 3,5 m. Ta część BDI zacznie się na zachód od Wadowic, w Choczni, na skrzyżowaniu z dzisiejszą DK52. Stąd pobiegnie na południe, gdzie przetnie się z drogą krajową nr 28. Tu powstanie węzeł Wadowice i tu też będzie łączyć się z przygotowywaną obwodnicą Wadowic. Następnie trasa skręci na wschód, przetnie ponownie DK52 (w miejscu węzła Jaroszowice) i dotrze do Kalwarii Zebrzydowskiej. Tu powstaną dwa węzły - Kalwaria Północ (na przecięciu z drogą wojewódzką nr 953) i Kalwaria Wschód.
Zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu, przeprowadzonego w latach 2020-2021, tą drogą każdego dnia porusza się nawet ponad 20 tysięcy samochodów.
Cała S52 połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 - Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską z DK7 w Głogoczowie. Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Planujemy wybudowanie 12 węzłów - Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Droga ekspresowa S52 ma już trzy funkcjonujące odcinki. Dwa pierwsze prowadzą od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 roku dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa.
Źródło: GDDKiA