Ruszają przetargi na nową drogę ekspresową w BeskidyGDDKiA

Ruszają przetargi na nową drogę ekspresową w Beskidy

REKLAMA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na przeprowadzenie badań geologicznych, przygotowanie projektu budowlanego i uzyskanie pozwolenia na budowę dla pierwszego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI). To 16 km drogi ekspresowej S52 między przyszłymi węzłami Bielsko-Biała Hałcnów i Bulowice. Na oferty GDDKiA czeka do 18 lutego 2025 r.

To kolejny przetarg na przygotowanie dokumentacji niezbędnej do budowy tej oczekiwanej w zachodniej Małopolsce trasy. Pierwsze postępowanie GDDKiA musiała unieważnić wiosną 2024 r. ze względu na niewielkie zainteresowanie wykonawców i bardzo wysoką wartość złożonych przez nich ofert. Zaproszono wtedy geologów na spotkania, żeby wspólnie wypracować nowe założenia kolejnego postępowania. 

W porównaniu z poprzednim, jest kilka istotnych różnic

Wcześniejszy, pojedynczy przetarg dzielił trasę na sześć odcinków, a wykonawcy mogli składać oferty na określone części. Teraz GDDKiA podzieliła przetarg na cztery osobne postępowania i dziś ogłasza pierwsze z nich. Zadaniem wykonawcy będzie przeprowadzenie nie tylko badań geologicznych, ale też przygotowanie projektu budowlanego nowej S52 i uzyskanie pozwolenia na jej budowę (czyli decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - ZRID). Wykonawca przygotuje też projekt wykonawczy. 

Przetargi na badania i przygotowanie projektu dla kolejnych etapów nowej drogi będą ogłaszane stopniowo.

– "Zaczynamy od pierwszego, najbardziej wysuniętego na zachód odcinka, który będzie także drogą wyjazdową z Bielska-Białej na wschód. Ponad połowa z 16 km tego fragmentu BDI będzie biegła w województwie śląskim. Ta część drogi pozwoli na ominięcie od północy jednej z największych wsi w Polsce, kilkunastotysięcznych Kóz (w woj. śląskim). Trasa będzie też południową obwodnicą małopolskich Kęt. Powstaną trzy węzły – Kozy, Kęty i finalny w Bulowicach, na zachód od Andrychowa. Połączy on nową drogę ekspresową z dzisiejszą DK52. Zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021, tą drogą każdego dnia porusza się prawie 20 tys. pojazdów. 

Kolejny przetarg, który planujemy ogłosić w najbliższym czasie, dotyczyć będzie 20-kilometrowego odcinka między Chocznią a Kalwarią Zebrzydowską. Ta część trasy będzie równocześnie obwodnicą dwóch miast, Wadowic i Kalwarii." – informuje GDDKiA.

GDDKiA
GDDKiA

Zakres badań geologicznych 

REKLAMA

GDDKiA na całym odcinku BDI planuje wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 m. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 m. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności. 

Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 m. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność. 

Beskidzka Droga Integracyjna  

S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 – Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską – z DK7 w Głogoczowie.

Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Planujemy wybudowanie 12 węzłów – Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina. 

Droga ekspresowa S52 ma obecnie dwa funkcjonujące odcinki – od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 r. dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa. 

Wnioski o decyzje ZRID dla czterech odcinków GDDKiA planuje złożyć w 2027 r., a po ich uzyskaniu ogłosi przetargi na realizację trasy. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). 

GDDKiA
GDDKiA

Źródło: GDDKiA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA