10 wykonawców złożyło oferty w przetargu na przeprowadzenie badań geologicznych, przygotowanie projektu budowlanego i uzyskanie pozwolenia na budowę dla pierwszego, 16-kilometrowego odcinka S52, czyli Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI), od Bielska-Białej do Bulowic. Na sfinansowanie tych prac inwestor - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zamierza przeznaczyć 45,5 mln zł. Wszystkie oferty mieszczą się w budżecie, przewidzianym na realizację tej inwestycji przez Dyrekcję.
Oferty
Poniżej zestawienie złożonych ofert i ich wartości.
– konsorcjum firm MP i MPRB - 11 525 100,00 zł,
– konsorcjum firm Sweco Polska i Autostrada II - 25 582 926,21 zł,
– Mosty Gdańsk - 29 312 652,75 zł,
– Voessing Polska - 31 297 500,00 zł,
– TPF - 33 839 514,00 zł,
– TRAKT - 35 344 972,50 zł,
– DATABOUT - 36 276 390,00 zł,
– IVIA - 37 453 500,00 zł,
– Promost Consulting - 38 750 590,97 zł,
– Europrojekt Gdańsk - 42 234 202,50 zł
Zakres badań geologicznych
Na całym odcinku Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI), GDDKiA planuje wykonanie ponad 6,6 tysiąca odwiertów i prawie 2,4 tysiąca sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 metrów. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 metrów. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności.
Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 metrów. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.
Pozostałe przetargi
W piątek, 28 lutego GDDKiA planuje otworzyć oferty złożone w postępowaniu na kolejny odcinek trasy, od Choczni do Kalwarii Zebrzydowskiej. W najbliższych miesiącach Dyrekcja ogłosi dwa postępowania na pozostałe odcinki BDI, od Bulowic do Choczni i od Kalwarii Zebrzydowskiej do Głogoczowa.
Wnioski o decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla tych czterech odcinków S52, GDDKiA planuje złożyć w 2027 roku, a po ich uzyskaniu ogłosi przetargi na realizację trasy. Droga powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 r.).
Beskidzka Droga Integracyjna
Ponad połowa z 16 km tego fragmentu BDI od Bielska-Białej do Bulowic będzie biegła w województwie śląskim. Ta część drogi pozwoli na ominięcie od północy jednej z największych wsi w Polsce, kilkunastotysięcznych Kóz (w woj. śląskim). Trasa będzie też południową obwodnicą małopolskich Kęt. Powstaną trzy węzły – Kozy, Kęty i finalny w Bulowicach, na zachód od Andrychowa. Połączy on nową drogę ekspresową z dzisiejszą DK52. Zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021, tą drogą każdego dnia porusza się prawie 20 tysięcy pojazdów.
S52 połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 - Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską z DK7 w Głogoczowie. Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Planujemy wybudowanie 12 węzłów - Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Droga ekspresowa S52 ma już trzy funkcjonujące odcinki. Dwa pierwsze prowadzą od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 roku dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa.
Źródło: GDDKiA