Pierwsze prace i zmiany w ruchu na placu Na Rozdrożu w WarszawieZarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Pierwsze prace i zmiany w ruchu na placu Na Rozdrożu w Warszawie

Orzech
Orzech
REKLAMA

Warszawscy drogowcy rozpoczęli prace rewitalizacyjne na placu Na Rozdrożu. Od wtorku, 25 kwietnia, przechodniów czekają pierwsze, czasowe zmiany. Związane będą przede wszystkim ze zwężeniem fragmentów chodników.

Prace remontowe obejmą cały plac Na Rozdrożu – na obu poziomach. W ramach inwestycji zainstalowane zostaną windy, które połączą górną część placu z Trasą Łazienkowską. Na dole przebudowane i poszerzone zostaną przystanki.

Natomiast na samym placu pojawią się dwa nowe naziemne przejścia dla pieszych – po zachodniej stronie Alej Ujazdowskich (przez wlot ul. Koszykowej) oraz w osi alei Wyzwolenia. Skorzystają także rowerzyści. Istniejące przejazdy zostaną poszerzone, powstanie też łącznik rowerowy po zachodniej stronie placu i droga dla rowerów łącząca to miejsce z przebudowywanymi wiaduktami nad Agrykolą.

Zmiany dla pieszych i rowerzystów

We wtorek, 25 kwietnia, o godz. 7:00 rozpocznie się wdrażanie czasowej organizacji ruchu. Drogowcy zajmą przede wszystkim chodniki oraz fragment drogi dla rowerów. Pierwsze wygrodzenia pojawią się m.in. wzdłuż parkanu parku Ujazdowskiego i al. Biura Odbudowy Stolicy. W północno-zachodnim narożniku placu także ustawione zostanie ogrodzenie, a piesi i rowerzyści będą wspólnie korzystać z tego odcinka drogi. Płoty budowy zagrodzą wejścia do obu przejść podziemnych. Z czasem pojawią się kolejne zapory, które czasowo będą ograniczać szerokość chodników w różnych częściach placu.

Utrudnienia dla kierowców

Na dalszym etapie wykonawca zwęzi również drogowy „ślimak” – prowadzący na zachodnią część placu Na Rozdrożu, w kierunku Mokotowa. Kierowcy będą tam mieli do dyspozycji jeden pas ruchu. Nieznacznie zwężony zostanie także wjazd w ulicę Koszykową, jak również wyjazd z alei Wyzwolenia.

Szczególną ostrożność w rejonie placu powinni zachować kierowcy. Wykonawca wzdłuż krawędzi jezdni ustawiać będą słupki, które pozwolą na przeprowadzenie m.in. wymiany krawężników, ale miejscami będą ograniczać szerokość pasa ruchu.

Prace na placu Na Rozdrożu potrwają około roku. Koszt inwestycji – realizowanej przez firmę Strabag – wyniesie 26,4 ml zł. Będzie ona dofinansowywana w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

PROJEKT ORGANIZACJI RUCHU

Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie
Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

NA STYKU HISTORII I NOWOCZESNOŚCI

Plac Na Rozdrożu to specyficzne miejsce. Z jednej strony jest to obszar zabytkowy, który powstał jeszcze w XVIII wieku jako element Osi Stanisławowskiej. Z drugiej strony, w XX wieku przeszedł szereg przemian w związku z budową Trasy Łazienkowskiej. Od tego czasu centralna część placu jest dwupoziomowa, pod jego płytą w tunelu biegnie miejska arteria. Projekt zmian na placu Na Rozdrożu był przygotowywany z poszanowaniem dla jego warstwy historycznej oraz z uwzględnieniem współczesnych potrzeb. Poprzedziły go konsultacje społeczne oraz ustalenia z konserwatorem zabytków. Inwestycja będzie miała też nadzór archeologiczny.

REKLAMA

STRABAG PRZEBUDUJE PLAC NA ROZDROŻU

Po licznych, ale niezbędnych uzgodnieniach teraz rozpoczyna faza realizacji. W przetargu na przebudowę placu wpłynęły dwie oferty. Roboty powierzone zostaną firmie Strabag Polska, która wyceniła ja na 26,4 mln zł. To korzystniejsza z dwóch ofert, kontroferta Warszawskiego Przedsiębiorstwa Mostowego Mosty opiewała na ponad 34 mln zł. Firma Strabag obecnie pracuje w Warszawie na budowie trasy tramwajowej na ulicy Kasprzaka, w poprzednich latach odpowiadała też m.in. za przebudowę placu Pięciu Rogów.

Prace potrwają około rok, od momentu podpisania umowy. Inwestor, Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie liczy więc na możliwość ich rozpoczęcia jeszcze w tym roku, jednak koniec planowany jest już na 2024 rok. Inwestycja będzie dofinansowywana w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

PRZEDE WSZYSTKIM WINDY

Dla wielu osób z pewnością najważniejszą nowością będzie budowa wind, które połączą górny i dolny poziom placu. Prowadzić będą prosto na przystanki autobusowe w ciągu Trasy Łazienkowskiej, na które obecnie można dostać się jedynie po długich schodach. Windy będą ogromnym ułatwieniem dla osób starszych, z niepełnosprawnościami czy opiekunów z dziećmi, dla których dziś to miejsce jest zupełnie niedostępne. W ramach prac zostaną też odnowione same schody, które są już mocno wyeksploatowane. Dodatkowo oba przystanki autobusowe zostaną poszerzone, wyposażone w więcej miejsc do siedzenia oraz wyższy, profilowany krawężnik, który ułatwi wsiadanie do autobusu. Na ich krańcach pojawi się też więcej zieleni.

To kolejny element poprawy dostępności Trasy Łazienkowskiej. Nieopodal, w ramach osobnej, trwającej już inwestycji, przebudowy wiaduktów nad Agrykolą, przystanki w rejonie ulicy Rozbrat będą wyposażone w łagodne pochylnie. W przyszłości planowana jest również budowa pochylni na Przyczółku Grochowskim.

NAZIEMNE PRZEJŚCIA

Zakres prac jest jednak zdecydowanie szerszy i obejmuje liczne usprawnienia na całym obszarze placu. Zostaną wyznaczone dwa nowe naziemne przejścia dla pieszych – po zachodniej stronie Alej Ujazdowskich (przez wlot ul. Koszykowej) oraz w osi alei Wyzwolenia. Wiąże się to z likwidacją zejść do znajdujących się tutaj przejść podziemnych. Rację bytu stracą w takiej sytuacji również przejścia po wschodniej stronie Alej przy Parku Ujazdowskim, dlatego one również zostaną zlikwidowane. Odzyskane w ten sposób miejsce pozwoli przy okazji uzyskać lepszy przebieg chodnika oraz drogi dla rowerów.

Usprawniony i uporządkowany zostanie ruch rowerowy. Szerokość istniejących przejazdów zostanie dostosowana do obecnych przepisów, będą więc poszerzone. Równolegle do nowego przejścia w rejonie ulicy Koszykowej powstanie nowy przejazd, do którego prowadzić będzie droga rowerowa łącząca się z resztą tras dochodzących do placu. Powstanie też łącznik rowerowy po zachodniej stronie placu i droga dla rowerów łącząca plac z wiaduktami nad Agrykolą, które obecnie przebudowuje Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta. W wielu punktach na placu trasa rowerowa będzie odseparowana od chodnika za pomocą zieleni.

KOORDYNACJA Z POMNIKIEM

Równolegle, w rejonie placu Na Rozdrożu, ma powstać zapowiadany pomnik Bitwy Warszawskiej 1920 roku, upamiętniający zwycięską walkę na przedpolach stolicy. Pomnik zostanie wybudowany w ramach rządowego programu „Niepodległa”. Obie inwestycje mają być realizowane w tym samym czasie. Dzięki stałemu kontaktowi z zarządzającymi programem, będą skoordynowane.

Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie
Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Źródło: Urząd m.st. Warszawy / Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA