Pierwszy w historii tramwaj dojechał na Nowy Dwór! fot. Wrocławskie Inwestycje

Pierwszy w historii tramwaj dojechał na Nowy Dwór!

FILM
REKLAMA

To była historyczna chwila. We wtorek 22 sierpnia tramwaj po raz pierwszy zameldował się na Nowym Dworze. Na razie testowo, ale już we wrześniu na nowej trasie autobusowo-tramwajowej składy MPK zaczną regularne kursy. Z TAT już z kolei korzystają autobusy miejskiego przewoźnika.

Przypomnijmy, trasa autobusowo-tramwajowa na Nowy Dwór to jedna z najbardziej spektakularnych inwestycji komunikacyjnych w historii Wrocławia, a na pewno największa od 1949 roku, gdy wybudowano linię tramwajową do Leśnicy. Koszt budowy całej trasy autobusowo-tramwajowej to niespełna 390 milionów złotych, a inwestycja – kwotą ponad 182 mln złotych – jest dofinansowana z Unii Europejskiej.

Dzięki tym środkom powstało 7 kilometrów nowego torowiska, po którym już kursują autobusy. Mieszkańcy skorzystają łącznie z 15 par przystanków. TAT to także nowa jakość poruszania się dla pieszych i rowerzystów, bo wzdłuż całej trasy znalazły się nowe drogi rowerowe i chodniki. Po pełnym oddaniu TAT do użytku, co jest planowane na początek września, z placu Orląt Lwowskich na Nowy Dwór dojedziemy w kilkanaście minut autobusem albo tramwajem.

Historyczny moment na TAT

Pierwszy tramwaj, na razie w ramach testów, dojechał na Nowy Dwór już we wtorek 22 sierpnia.

To była historyczna chwila. Przed oficjalnym otwarciem TAT, sprawdzane było torowisko, sieć trakcyjna, perony przystankowe i sygnalizacja świetlna na ulicy Strzegomskiej. Zasilanie daje tramwajowi zupełnie nowa stacja prostownikowa – informują wrocławscy urzędnicy.

W magistracie podkreślają, że przejazd próbny urządzany jest zawsze przed inauguracją nowego torowiska lub po remoncie. Specjaliści od torów i trakcji sprawdzają w praktyce, czy wszystko jest w porządku. Po takim teście czasem konieczne są drobne poprawki, jak regulacja naciągnięcia sieci trakcyjnej czy szlifowanie krawężników.

Właśnie taki sprawdzian przechodził nowy odcinek torowiska w ul. Strzegomskiej. Ważny jest on również z punktu widzenia MPK, bowiem to ono korzystać będzie z tej infrastruktury. Musi sprawdzić, jak zachowują się tramwaje w nowych okolicznościach – zaznaczają przedstawiciele ratusza.

REKLAMA

Jak pojadę tramwaje na Nowy Dwór?

Regularne tramwaje na Nowy Dwór zaczną kursować we wrześniu. Urzędnicy tłumaczą, że – by stało się to możliwe i funkcjonalne dla pasażerów – pojawią się dwie nowe linie tramwajowe, osiem zmieni swoje trasy, a 13 pozostanie bez zmian. Nowością będą linie numer 13 oraz 22.

"Trzynastka" połączy nową pętlę Wrocław Nowy Dwór (P+R) z dobrze znaną pętlą Stadion Olimpijski na Wielkiej Wyspie. Z TAT-u przez ul. Śrubową dojedziemy do Legnickiej, a dalej przez place: Jana Pawła II, Dominikański, Grunwaldzki do Stadionu Olimpijskiego.

Do centrum miasta z Nowego Dworu dojedziemy tą linią w około 20 minut. 75 procent jej trasy prowadzi wydzielonym torowiskiem i co więcej, łączy ona istotne węzły przesiadkowe w mieście – wylicza Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności.

Na Nowy Dwór jeździć będą dwie linie tramwajowe: poza wspomnianą 13 także 23. Linia ta kursować będzie w relacji Nowy Dwór - Kowale i połączy węzły przesiadkowe: pl. Orląt Lwowskich, Arkady (Capitol), Dworzec Główny, Galeria Dominikańska, pl. Bema, Nowowiejska i Kromera. Na nowych przystankach na TAT tramwaj pojawiać się będzie co 6 minut.

Linia 22 kursować będzie w relacji Tarnogaj - Pilczyce. Przejeżdżać będzie przez Dworzec Główny, pl. Jana Pawła II i obok galerii handlowej Magnolia Park.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA