To była historyczna chwila. We wtorek 22 sierpnia tramwaj po raz pierwszy zameldował się na Nowym Dworze. Na razie testowo, ale już we wrześniu na nowej trasie autobusowo-tramwajowej składy MPK zaczną regularne kursy. Z TAT już z kolei korzystają autobusy miejskiego przewoźnika.
Przypomnijmy, trasa autobusowo-tramwajowa na Nowy Dwór to jedna z najbardziej spektakularnych inwestycji komunikacyjnych w historii Wrocławia, a na pewno największa od 1949 roku, gdy wybudowano linię tramwajową do Leśnicy. Koszt budowy całej trasy autobusowo-tramwajowej to niespełna 390 milionów złotych, a inwestycja – kwotą ponad 182 mln złotych – jest dofinansowana z Unii Europejskiej.
Dzięki tym środkom powstało 7 kilometrów nowego torowiska, po którym już kursują autobusy. Mieszkańcy skorzystają łącznie z 15 par przystanków. TAT to także nowa jakość poruszania się dla pieszych i rowerzystów, bo wzdłuż całej trasy znalazły się nowe drogi rowerowe i chodniki. Po pełnym oddaniu TAT do użytku, co jest planowane na początek września, z placu Orląt Lwowskich na Nowy Dwór dojedziemy w kilkanaście minut autobusem albo tramwajem.
Historyczny moment na TAT
Pierwszy tramwaj, na razie w ramach testów, dojechał na Nowy Dwór już we wtorek 22 sierpnia.
– To była historyczna chwila. Przed oficjalnym otwarciem TAT, sprawdzane było torowisko, sieć trakcyjna, perony przystankowe i sygnalizacja świetlna na ulicy Strzegomskiej. Zasilanie daje tramwajowi zupełnie nowa stacja prostownikowa – informują wrocławscy urzędnicy.
W magistracie podkreślają, że przejazd próbny urządzany jest zawsze przed inauguracją nowego torowiska lub po remoncie. Specjaliści od torów i trakcji sprawdzają w praktyce, czy wszystko jest w porządku. Po takim teście czasem konieczne są drobne poprawki, jak regulacja naciągnięcia sieci trakcyjnej czy szlifowanie krawężników.
– Właśnie taki sprawdzian przechodził nowy odcinek torowiska w ul. Strzegomskiej. Ważny jest on również z punktu widzenia MPK, bowiem to ono korzystać będzie z tej infrastruktury. Musi sprawdzić, jak zachowują się tramwaje w nowych okolicznościach – zaznaczają przedstawiciele ratusza.
Jak pojadę tramwaje na Nowy Dwór?
Regularne tramwaje na Nowy Dwór zaczną kursować we wrześniu. Urzędnicy tłumaczą, że – by stało się to możliwe i funkcjonalne dla pasażerów – pojawią się dwie nowe linie tramwajowe, osiem zmieni swoje trasy, a 13 pozostanie bez zmian. Nowością będą linie numer 13 oraz 22.
"Trzynastka" połączy nową pętlę Wrocław Nowy Dwór (P+R) z dobrze znaną pętlą Stadion Olimpijski na Wielkiej Wyspie. Z TAT-u przez ul. Śrubową dojedziemy do Legnickiej, a dalej przez place: Jana Pawła II, Dominikański, Grunwaldzki do Stadionu Olimpijskiego.
– Do centrum miasta z Nowego Dworu dojedziemy tą linią w około 20 minut. 75 procent jej trasy prowadzi wydzielonym torowiskiem i co więcej, łączy ona istotne węzły przesiadkowe w mieście – wylicza Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności.
Na Nowy Dwór jeździć będą dwie linie tramwajowe: poza wspomnianą 13 także 23. Linia ta kursować będzie w relacji Nowy Dwór - Kowale i połączy węzły przesiadkowe: pl. Orląt Lwowskich, Arkady (Capitol), Dworzec Główny, Galeria Dominikańska, pl. Bema, Nowowiejska i Kromera. Na nowych przystankach na TAT tramwaj pojawiać się będzie co 6 minut.
Linia 22 kursować będzie w relacji Tarnogaj - Pilczyce. Przejeżdżać będzie przez Dworzec Główny, pl. Jana Pawła II i obok galerii handlowej Magnolia Park.