Siedem firm i osiem konsorcjów znalazło się wśród podmiotów, które chcą zaprojektować i wybudować bocznicę kolejową CPK. Spółka otworzyła dziś oferty w przetargu i rozpoczęła ich analizę przed wyłonieniem wykonawcy. Bocznica kolejowa, będąca elementem infrastruktury niezbędnej do funkcjonowania Lotniska CPK, powstanie najpóźniej pod koniec 2029 roku na północny - zachód od lotniska. Wartość zamówienia to blisko 300 mln złotych brutto.
Bocznica kolejowa o długości około 5 km powstanie w ramach projektu „Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego wraz z urządzeniami i obiektami niezbędnymi do jego funkcjonowania – budowa bocznicy kolejowej na odcinku linia kolejowa nr 3 – Centralny Port Komunikacyjny”. W pierwszym etapie będzie wykorzystywana jako miejsce przeładunku materiałów na potrzeby budowy Lotniska CPK, węzła kolejowego i linii 85, łączącej w standardzie KDP Warszawę z Łodzią. W kolejnym, po zakończeniu budowy portu lotniczego, będzie pełniła rolę bocznicy paliwowej.
Warunki przetargu w formule „Projektuj i buduj” zakładały:
• przygotowanie dokumentacji projektowej, w tym projektu budowlanego oraz pozyskania niezbędnych uzgodnień i decyzji umożliwiających wnioskowanie o pozwolenie na budowę;
• wykonanie robót budowlanych oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie linii na odcinku od obszaru włączenia w linię kolejową nr 3 do obszaru przyszłego terminala towarowego CPK.
Z uwagi na zbieżność śladu bocznicy z linią CMK Północ (bocznica będzie skrajnym, zachodnim torem fragmentu odcinka CPK – Płock – Włocławek), wykonawca projektowanej infrastruktury dostosuje ją do parametrów docelowych linii w zakresie nasypów kolejowych, obiektów mostowych i inżynieryjnych.
W przetargu znalazło się 15 ofert, opiewających od ponad 147 do prawie 285 mln zł brutto.
Wszystkie mieszczą się w kosztorysie. Teraz spółka CPK przystąpi do ich weryfikacji i analiz oraz oceny ofert pod kątem ceny.
Zgodnie z harmonogramem wyłoniony wykonawca będzie miał 36 miesięcy od momentu podpisania umowy na zrealizowanie zadania. W kolejnym kroku planowane jest wspólne z PKP PLK postępowanie przetargowe na włączenie bocznicy w istniejącą linię kolejową nr 3 (LK3). Szczegóły postępowania dostępne są na platformie Smart PZP.
Lista oferentów w przetargu na projektowanie i budowę bocznicy kolejowej CPK:
• ROVERPOL sp. z o.o. – Lider konsorcjum i ROVER INFRAESTRUCTURAS S.A. (Hiszpania) – Partner konsorcjum
• Aldesa Construcciones Polska sp. z o.o. – Lider konsorcjum i Aldesa Construcciones S.A. oraz COALVI S.A. (Hiszpania) – Partnerzy konsorcjum
• INTOP S.A.
• TORPOL S.A.
• TRAKCJA S.A.
• Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor sp. z o.o.
• BUDIMEX S.A.
• Colas Rail Polska sp. z o.o. – Lider konsorcjum i Mostostal Warszawa S.A. – Partner konsorcjum
• STRABAG sp. z o.o.
• PORR S.A.
• Torkol sp. z o.o. – Lider konsorcjum i Primost Południe sp. z o.o. – Partner konsorcjum
• Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu sp. z o.o. – Lider konsorcjum i NDI Energy sp. z o.o, E=R=G sp. z o.o. sp. K., NDI Sopot S.A. – Partnerzy Konsorcjum
• TRACK TEC CONSTRUCTION sp. z o.o. – Lider konsorcjum i UNIBEP Spółka Akcyjna [Oddział Infrastruktury UNIBEP S.A. w Białymstoku] – Partner konsorcjum
• Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe sp. z o.o. – Lider konsorcjum i Poleko Budownictwo sp. z o.o. – Partner konsorcjum
• DUNA POLSKA S.A. – Lider konsorcjum i ZUE S.A. – Partner konsorcjum

Źródło: CPK