27 marca PKP Intercity otworzyło oferty złożone w postępowaniu na zakup 35 nowych hybrydowych zespołów trakcyjnych (HZT). To pierwszy zakup tego typu w historii spółki – do tej pory zespoły trakcyjne przewoźnika zasilane były jedynie energią elektryczną. Ofertę złożył jeden wykonawca.
W grudniu 2023 roku PKP Intercity ogłosiło postępowanie przetargowe na dostawę 35 nowych hybrydowych zespołów trakcyjnych (HZT). W środę 27 marca przewoźnik otworzył ofertę złożoną przez jednego wykonawcę tj. Newag S.A. opiewającą na kwotę 3 364 819 857,00 zł brutto. Teraz rozpocznie się etap badania i oceny złożonej oferty. Na realizację projektu PKP Intercity przeznaczyło kwotę 3 367 324 506,00 zł brutto.
– Sukcesywnie realizujemy strategię taborową, w ramach której do 2030 roku wszystkie pojazdy w naszym parku taborowym będą nowe lub zmodernizowane. Kolejnym krokiem w jej realizacji jest zakup 35 nowych hybrydowych zespołów trakcyjnych, które będą dostosowane do prędkości co najmniej 160 km/h w trakcji elektrycznej oraz 120 km/h podczas jazdy z wykorzystaniem napędu spalinowego – wyjaśnia Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.
W nowych hybrydowych zespołach trakcyjnych znajdzie się miejsce dla min. 178 osób, z czego 154 z nich będzie w klasie drugiej, a 20 w pierwszej. Dodatkowo pojazdy wyposażone zostaną w 4 miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunów i w minimum 8 stojaków na rowery. Podróżni na pokładzie nowych hybrydowych zespołów trakcyjnych będą mogli skorzystać z oferty gastronomicznej dostępnej z maszyn vendingowych.
Dzięki temu zamówieniu przewoźnik uzyska szybkie, ekologiczne i nowoczesne pojazdy. Będą one jeździć w relacjach krajowych w kategorii InterCity. Skróceniu ulegnie czas podróży dla pociągów obecnie obsługiwanych przez lokomotywy elektryczne oraz spalinowe, ze względu na konieczność zapewnienia dodatkowego czasu na ich wymianę.
Bezpieczną eksploatację zespołów trakcyjnych zapewni zastosowany system bezpieczeństwa ETCS. Wyposażenie podnoszące poziom bezpieczeństwa pojazdów obejmie również systemy diagnostyki pokładowej, monitoringu wizyjnego i przeciwpożarowy system alarmowy. Pojazdy będą posiadały także nadajniki GPS, a także system do pomiaru zużycia paliwa i liczniki energii. Zamontowane zostaną w nich silniki spalinowe spełniające najnowsze normy emisji spalin.
Pierwsza jednostka zostanie przekazana narodowemu przewoźnikowi po 30 miesiącach od popisania umowy z producentem. Zgodnie z zamówieniem wykonawca gwarantuje utrzymanie pojazdów przez 10 lat użytkowania, które będzie świadczone przy udziale pracowników przewoźnika.
Źródło: PKP Intercity