Po 25 latach wróciły pociągi do Karpacza. Co słychać na rewitalizowanej lk340? Fot. Koleje Dolnośląskie

Po 25 latach wróciły pociągi do Karpacza. Co słychać na rewitalizowanej lk340?

FILM
REKLAMA

Po 25 latach wróciły pociągi do dolnośląskiego Karpacza. Nie był to co prawda - tak bardzo wyczekiwany pociąg osobowy, a tylko skład towarowy z materiałami potrzebnymi do ostatnich prac przy rewitalizacji linii nr 340. Jednak już wkrótce pojadą tędy także pociągi z pasażerami. Jak wygląda aktualna sytuacja na rewitalizowanej linii kolejowej z Jeleniej Góry do Karpacza?

Informacje o pierwszym pociągu, który dotarł do Karpacza, przekazał w 6 marca 2025 roku Marcin Zachariasz na fanpage'u FB "Dolnośląskie linie kolejowe".

Samorząd województwa dolnośląskiego skutecznie walczy z wykluczeniem komunikacyjnym w regionie rewitalizując nieczynne linie kolejowe.

Jedną z najważniejszych obecnie realizowanych inwestycji jest rewitalizacja linii kolejowej z Jeleniej Góry do Karpacza. Trwają prace na odcinkach między Jelenią Górą i Mysłakowicami oraz Mysłakowicami i Karpaczem.

Władze planują, że miasto wróci na kolejową mapę w czerwcu 2025 roku z ośmioma parami połączeń, ale bez bezpośrednich pociągów do Wrocławia.

Odbudowa linii do Karpacza to znakomita wiadomość dla mieszkańców subregionu jeleniogórskiego, ale również dla wszystkich Dolnoślązaków i turystów licznie odwiedzających Karkonosze.

Prace podzielono na dwa etapy: Jelenia Góra – Mysłakowice (ok. 10 km długości) i Mysłakowice – Karpacz (ok. 7 km długości). Koszt całej inwestycji przekracza 60 milionów złotych.

– To ważny krok w przywracaniu mieszkańcom kotliny jeleniogórskiej dostępu do kolei. Otwarcie tego odcinka umożliwi powrót pociągów do Karpacza, a następnie do Kowar i Kamiennej Góry. Dolny Śląsk jest krajowym liderem inwestycji w kolej. Wszystkie one powstają z myślą o mieszkańcach regionu, a jednocześnie skutecznie pomagają w rozwoju turystycznym i gospodarczym naszego województwa – mówi Michał Rado, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.

REKLAMA

Inwestycja ma "poślizg"

Termin zakończenia inwestycji i przywrócenia regularnych połączeń pasażerskich do Karpacza był trzy razy przesuwany. Budowlańcom przeszkodziła m.in. ubiegłoroczna powódź.

Teraz koniec prac na tej linii zapowiedziano na czerwiec 2025 roku. Patrząc na dobre tempo robót i dobre warunki pogodowe, jest szansa, że na letnie wakacje będziemy dojeżdżać pociągiem do Karpacza.

Linia 308 Jelenia Góra – Mysłakowice została wyremontowana w ramach dofinansowania z Polskiego Ładu, a koszt prac to 21 mln zł.

Rewitalizacja linii 340 na odcinku Mysłakowice – Karpacz realizowana jest dzięki funduszom unijnym. Przewidywany całkowity koszt rewitalizacji tego odcinka to około 41 mln zł w tym: ok. 23,3 mln zł pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 17,7 mln zł z Budżetu Województwa.

M. Zachariasz na swoim kanale na YT "Kolejowy Raj", przygotował najnowszy FILM, dotyczący realizacji tej inwestycji:

Zdjęcie główne w artykule: Koleje Dolnośląskie.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA