Budowa obwodnicy Augustowa trwa. Trasa będzie mieć długość 34,2 km, z czego 21,5 km powstanie jako jednojezdniowa droga krajowa nr 8, a odcinek o długości 12,8 km będzie dwujezdniową drogą ekspresową S61. Oba odcinki połączy węzeł Szkocja.
Na 21,5-kilometrowym odcinku DK-8 prowadzone są roboty ziemne. Budimex wykonuje wykopy i nasypy, a poziom zaawansowania tych prac wynosi 70 procent. Zakończyły się już wymiany gruntów. Na drodze krajowej nr 8 zrealizowano ponad 60 procent warstwy mrozoochronnej oraz tyle samo górnej warstwy nasypów. Następną warstwę na trasie stanowi podbudowa z kruszywa łamanego, która została już wykonana w 35 procentach.
W trzeciej dekadzie sierpnia rozpoczęto układanie podbudowy bitumicznej. Wzdłuż budowanej DK-8 zakończono budowę drogi technologicznej, która docelowo będzie pełniła funkcję drogi wewnętrznej.
Trwają również intensywne prace mostowe na 16 z 17 obiektów, jakie zaprojektowano na tym odcinku. Na większości z nich wylano ławy fundamentowe, prowadzone są również prace zbrojeniowe. Z kolei na sześciu obiektach ułożono już belki stanowiące elementy konstrukcji nośnej.
Wzdłuż odcinka budowanej drogi ekspresowej S61 powstała już droga technologiczna, która później stanie się drogą wewnętrzną. na trasie głównej wykonywane są roboty ziemne, a ich zaawansowanie wynosi 40 procent.
Ponadto, trwa układanie warstwy mrozoochronnej oraz górnej warstwy nasypu – te prace wykonano w 40 procentach. Ułożono również 20 procent podbudowy z kruszywa łamanego. Na wszystkich zaprojektowanych na tym odcinku 23 obiektach mostowych prowadzone są roboty żelbetowe.
Na trzech obiektach ułożono belki, a w kolejnym etapie prac zostanie wykonane betonowanie ustrojów nośnych. Trwają również prace przy budowie mostu na Rospudzie. Zakończono palowanie podłoża pod podpory mostu. Wykonano też trzy spośród sześciu podpór. Wkrótce ruszy scalenie konstrukcji mostu, a na przełomie września i października – jego nasuwanie. Do końca zmierza przebudowa kolizji. Wzdłuż trasy powstaje kanalizacja deszczowa, a prace są zaawansowane w 40 procentach. Powstaje też kanał technologiczny przeznaczony na łącza telekomunikacyjne.
Obecnie na budowie pracuje około 750 osób, które wykorzystują 300 jednostek sprzętowych. Codziennie na budowę trafia transport około 30 tys. ton materiałów nasypowych. W ciągu miesiąca wbudowywane jest około 5 tys. m3 betonu mostowego. Poziom zaawansowania prac na kontrakcie wynosi 35 procent.
Inwestycja jest realizowana w systemie „zaprojektuj i zbuduj”, a jej wartość to 535,9 mln zł netto. Umowa na budowę obwodnicy została podpisana 11 marca 2011 roku, a na jej wykonanie Budimex ma czas do 11 września przyszłego roku.