Północna część Wschodniej Obwodnicy Wrocławia została otwarta dla kierowców [ZDJĘCIA + FILM]

Orzech

Kierowcy mogą od wtorku, 20 grudnia korzystać z północnego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia, czyli nowo wybudowanej drogi wojewódzkiej między Łanami a Długołęką. Trasa pozwoli odciążyć komunikacyjnie centrum miasta, a dzięki połączeniu z trasą S8 i Autostradową Obwodnicą Wrocławia ułatwi podróżowanie oraz przejmie ruch tranzytowy.

– Wschodnia Obwodnica Wrocławia to jedna z największych inwestycji drogowych realizowanych przez samorząd województwa na Dolnym Śląsku i największa inwestycja drogowa powstająca w obszarze Wrocławia i aglomeracji wrocławskiej Dwa tygodnie temu otworzyliśmy fragment wschodniej obwodnicy między ulicami Grota-Roweckiego i Żernikami Wrocławskimi. Dziś oddajemy kierowcom północną część trasy, która domyka od północy system dróg wokół Wrocławia. To ważna inwestycja dla stolicy regionu i kolejny dowód na to, że sprawnie realizujemy inwestycje z myślą o mieszkańcach Dolnego Śląska – mówi Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

Kierowcy, rowerzyści i piesi od dziś mogą już korzystać z nowego, blisko 10-kilometrowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia łączącego miejscowości Łany i Długołęka. Przetarg ogłoszono we wrześniu 2019 roku i po ośmiomiesięcznej procedurze podpisano umowę z wykonawcą. Inwestycję zrealizowało konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud, a jej wartość na tym odcinku, to około 164 mln złotych.

– Mieszkańcy aglomeracji wrocławskiej długo czekali na te inwestycję. Wreszcie staje się ona faktem. Budowa Wschodniej Obwodnicy Wrocławia jest również zobowiązaniem, które jest podstawą naszej koalicji. Niech ta ważna inwestycja dobrze służy mieszkańcom – dodaje wicemarszałek Marcin Krzyżanowski.

W toku prac zbudowano m.in. most nad rzeka Widawą i wiadukty nad terenami kolejowymi. Powstał także wiadukt nad trasa wojewódzką, która będzie doprowadzała ruch ze Wschodniej Obwodnicy Wrocławia do łącznika Długołęka, prowadzącego bezpośrednio do trasy S8 w kierunku Warszawy oraz Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A8 w kierunku południowym. Inwestycja jest w 85% finansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Dolnego Śląska na lata 2014-2020, 10% wartości pokryły środki budżetu państwa, a pozostałą część sfinansowało województwo.

Do wybudowania pozostanie 5-kilometrowy odcinek od Bielan Wrocławskich przez miejscowość Wysoka, do ulicy Grota-Roweckiego. Ten odcinek został już całkowicie zaprojektowany, a projektant złożył u Wojewody Dolnośląskiego wniosek ZRID, czyli wniosek o wydanie zgody na rozpoczęcie inwestycji drogowej. Po uzyskaniu tej decyzji będziemy mogli ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy prac budowlanych – dodaje Tymoteusz Myrda, członek Zarządu Województwa. Przewidywany termin oddania tego fragmentu obwodnicy to koniec 2024 roku.

Wschodnia Obwodnica Wrocławia to jedna z największych inwestycji drogowych realizowanych na Dolnym Śląsku i największa inwestycja drogowa powstająca w obszarze Wrocławia i aglomeracji wrocławskiej. Po jej wybudowaniu cała trasa będzie liczyła około 30 km długości i razem z istniejącą Autostradową Obwodnicą Wrocławia stworzą komunikacyjny ring, który ułatwi komunikację drogową zarówno dla ruchu tranzytowego, jak i lokalnego, miejskiego i aglomeracyjnego.

– Cieszę się, że są tu z nami włodarze tych ziem wójt gminy Długołęka Wojciech Błoński oraz Włodzimierz Chlebosz wójt gminy Czernica, bo to nie jest obwodnica tylko dla Wroclawia, ale dla całego Dolnego Śląska. Mam nadzieję, że sprawnie uda się zrealizować ostatni odcinek przez Wysoką i cała droga powstanie w 2024 roku – mówi Krzysztof Maj, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.

Generalnym wykonawcą przedsięwzięcia było konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia S.A. (lider) oraz Mirbud S.A. (partner). W ramach podpisanej umowy konsorcjum zapewni dziesięcioletnią gwarancję na prace budowlane.

Kontrakt pn. Budowa drogi wojewódzkiej od drogi wojewódzkiej nr 455 do drogi krajowej nr 98 w formule "Zaprojektuj i Wybuduj", obejmował zaprojektowanie i wybudowanie odcinka drogi o długości około 9,85 km (od km 8+070 do km 17+920), zlokalizowanego w powiecie wrocławskim, na terenie miasta Wrocław (obręb Wojnów) oraz gmin Czernica i Długołęka.

Nowo powstała droga wojewódzka stanowi łącznik pomiędzy drogą wojewódzką nr 455 a drogą krajową nr 98, a także powiązanie komunikacyjne z istniejącym układem, tj.:

- z planowaną drogą gminną gminy Czernica,

- z drogą powiatową DP1922D odcinek Kiełczówek-Dobrzykowice,

- z drogą powiatową DP1920D odcinek Kiełczów-Śliwice,

- z drogą powiatową DP1918D Kiełczów-Piecowice,

- z drogą gminną – ul. Bławatna w Mirkowie.

W zakres inwestycji wchodzi:

- droga główna w układzie przejściowym,

- skrzyżowania z drogami przyległymi i liniami kolejowymi,

- drogi dojazdowe i serwisowe (obsługujące tereny przyległe do drogi wojewódzkiej),

- most przez rzekę Widawę,

- obiekty inżynierskie w ciągu drogi wojewódzkiej i w ciągu dróg krzyżujących się z drogą wojewódzką,

- systemu odwodnienia terenu,

- urządzenia ochrony środowiska,

- nasadzenia zieleni drogowej,

- oświetlenie drogowe,

- sygnalizacja świetlna,

- oznakowanie drogi wojewódzkiej, urządzenia BRD.