Port Lotniczy we Wrocławiu ogłosił przetarg na realizację największej w historii Polski inwestycji w strefę operacyjną lotniska

Orzech

Port Lotniczy we Wrocławiu ogłosił przetarg, który wyłoni firmę, odpowiadającą za największą w historii Polski inwestycji w strefę operacyjną lotniska. Zwycięzca zajmie się rozbudową i modernizacją części airside. Prace obejmą m.in. budowę nowej drogi kołowania i płyty postojowej.

Najbliższe lata to spore zmiany na wrocławskim lotnisku. W pierwszym kwartale 2024 roku rozpoczną się prace przy największym polskim projekcie dofinansowanym przez Unię Europejską w konkursie dla sektora transportu w ramach instrumentu „Łącząc Europę” 2021-2027 (CEF 2), a ich celem jest zwiększenie możliwości operacyjnych lotniska pod potrzeby operacji wojskowych. W praktyce oznacza to rozbudowę infrastruktury, która będzie sprzyjać nie tylko wojskowej mobilności w Europie, ale posłuży także lotnictwu cywilnemu.

– To bardzo istotna inwestycja nie tylko dla naszych pasażerów, ale również i dla całej Europy. Dzięki rozbudowie i modernizacji strefy operacyjnej zwiększymy przepustowość lotniskai przyspieszymy wykonywanie operacji lotniczych – mówi Cezary Pacamaj, prezes Portu Lotniczego Wrocław. Oznacza to m.in. krótszy czas wykonywania operacji lotniczych i więcej miejsc postojowych dla samolotów pasażerskich.

Wartość projektu wyniesie 350 mln złotych, a połowę tej kwoty pokryją fundusze unijne.

Jako pierwsze rozpoczną się prace przy nowej płycie postojowej. Potem powstanie droga szybkiego zjazdu, równoległa droga kołowania i nowa płyta do odladzania.

– Inwestycja w strefę operacyjną lotniska to nasz sztandarowy projekt i gwarancja tego, że ruch lotniczy w sercu Dolnego Śląska będzie dalej systematycznie rósł. Dzięki największej w Polsce inwestycji w strefę airside będziemy mogli skrócić czas oczekiwania samolotów na start i lądowanie, co przełoży się na zwiększenie przepustowości lotniska – mówi Cezary Pacamaj, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Wrocław.

Plan inwestycyjny obejmuje zarówno budowę nowych obiektów, jak i dostosowanie już istniejących elementów infrastruktury do zmian, jakie zajdą w strefie operacyjnej wrocławskiego portu. W ramach inwestycji powstaną między innymi nowa droga kołowania równoległa do drogi startowej, a także płyta postojowa dla samolotów. Oba obiekty usprawnią przemieszczanie się w obrębie lotniska.

Główny wykonawca zajmie się też budową płaszczyzny do odladzania samolotów oraz drogi szybkiego zjazdu. Ponadto już istniejące drogi kołowania zostaną dostosowane do układu nowo wybudowanych elementów infrastruktury.

Potencjalni wykonawcy mogą składać swoje oferty do 14 listopada. Port Lotniczy Wrocław planuje wyłonić zwycięzcę przetargu na przełomie 2023 i 2024 roku, natomiast prace rozpoczną się w I kwartale 2024 roku. Czas przewidziany na realizację inwestycji to 26 miesięcy od momentu podpisania umowy z wykonawcą.

Kalendarium rozbudowy

W I etapie rozpocznie się budowa płyty postojowej, która będzie stanowiła „lustrzane odbicie” tej już istniejącej przy terminalu pasażerskim. Znajdzie się na niej 12 miejsc dla samolotów kodu C takich jak Airbus 320 czy Boeing 737. Pozwoli to na uzyskanie dodatkowego, niezależnego miejsca postojowego dla największych maszyn wojskowych, cargo i pasażerskich kodu F (np. C-5 Galaxy, Boeing C-17 Globmaster, AN-124 Rusłan oraz Boeing 747 Jumbo Jet, Boeing 787).

W kolejnym etapie tej wielkiej inwestycji ruszy realizacja drogi szybkiego zjazdu umożliwiającej sprawniejsze opuszczenie przez samoloty drogi startowej, co w praktyce oznacza krótszy czas operacji lotniczych. W tym samym czasie rozpoczną się także prace przy równoległej drodze kołowania, dzięki której wykonywanie manewrów przez samoloty wojskowe będzie możliwe bez wstrzymywania ruchu samolotów pasażerskich.

Rok później, czyli w II lub III kwartale 2025 roku, przebudowana zostanie obecna droga kołowania, a także rozpocznie się realizacja nowej płyty do odladzania samolotów po zachodniej stronie lotniska. Pozwoli to odladzać cztery maszyny w tym samym czasie, a samoloty będą mogły startować z obu kierunków. Wpłynie to znacząco na skrócenie procedur przed startem.

Rozbudowa terminalu – wstępna koncepcja

Port Lotniczy Wrocław w planach ma także drugi bardzo ważny projekt dotyczący modernizacji infrastruktury i skupiający się na rozbudowie terminala.

– Liczba pasażerów na naszym lotnisku cały czas wzrasta. Wiemy już, że w tym roku osiągniemy rekordową liczbę obsłużonych osób na poziomie 3,9 mln i liczymy, że w kolejnych latach będziemy odnotowywać kolejne wzrosty. Rozbudowa terminala jest więc koniecznością – mówi Przemysław Myszakowski, wiceprezes zarządu Portu Lotniczego Wrocław.

Docelowo nowy terminal będzie mógł obsłużyć nawet 10 mln pasażerów rocznie. Rozbudowa planowana jest w dwóch etapach przewidzianych na lata 2026-2028 (etap I) i 2033-2035 (etap II).

W pierwszym etapie, w którym powierzchnia terminala zwiększy się o blisko 60 proc., zaplanowano m.in.: rozbudowę terminala od strony zachodniej oraz wschodniej o dodatkowe 75 m, co umożliwi budowę dodatkowych trzech mostów wraz z rękawami od strony płyty lotniska, zwiększenie liczby stanowisk check-in, powiększenie hali odbioru bagażu, wzrost liczby gatów w strefie Schengen oraz Non-Schengen. Planowana jest także budowa „wieży” kontroli ruchu statków powietrznych na płytach postojowych.

W drugim etapie projekt przewiduje m.in. rozbudowę terminala o pirs o długości 165 mw formie dwukondygnacyjnego budynku z czterema dodatkowymi mostami wraz z czterema rękawami i strefą trzech bus gatów, zwiększenie liczby gatów oraz powierzchni komercyjnej. Dodatkowo planowany jest 5-poziomowy parking na blisko 600 samochodów, który zrekompensuje zlikwidowane miejsca na parkingu naziemnym.

Port Lotniczy Wrocław to jedno z największych i najważniejszych lotnisk w Polsce. W roku 2019 obsłużył ponad 3,5 mln pasażerów. Wrocławskie lotnisko jest doskonale skomunikowane z siecią autostrad (A4 i A8) i dróg ekspresowych (S3, S5 i S8), co umożliwia szybki i wygodny dojazd również z dalej położonych regionów Polski. Na lotnisku podróżni mają do dyspozycji ok. 4 tys. miejsc parkingowych. Pasażerowie korzystający z usług Port Lotniczego Wrocław mają też do dyspozycji liczne sklepy, bary, kawiarnie i restauracje, także całodobowe.

Port Lotniczy Wrocław sukcesywnie inwestuje w infrastrukturę. Od 2012 roku pasażerowie są obsługiwani w nowoczesnym terminalu. Lotnisko dysponuje też systemem nawigacyjnym wyższej kategorii (ILS Cat. II), umożliwiającym realizację operacji lotniczych również w trudniejszych warunkach atmosferycznych.

Wrocławskie lotnisko jest doceniane za wysoki standard obsługi. W 2012 roku port został uznany przez pasażerów najbardziej przyjaznym lotniskiem w Polsce. Czterokrotnie otrzymał też nagrodę Business Traveller Award dla najlepszego regionalnego lotniska w kraju.