Port Lotniczy Wrocław zostanie rozbudowany Port Lotniczy Wrocław

Port Lotniczy Wrocław zostanie rozbudowany

WIZUALIZACJE + ETAPY + TERMINY
REKLAMA

Jeszcze w tym roku ruszy rozbudowa strefy operacyjnej wrocławskiego lotniska. Jako pierwsze rozpoczną się prace przy nowej płycie postojowej. Potem powstanie droga szybkiego zjazdu, równoległa droga kołowania i nowa płyta do odladzania. Koszt inwestycji to 350 mln zł, z czego 50 proc. dopłaci Unia Europejska.

Najbliższe lata to spore zmiany na wrocławskim lotnisku. W tym roku rozpoczną się prace przy największym polskim projekcie dofinansowanym przez Unię Europejską w konkursie dla sektora transportu w ramach instrumentu „Łącząc Europę” 2021-2027 (CEF 2), a ich celem jest zwiększenie możliwości operacyjnych lotniska pod potrzeby operacji wojskowych.W praktyce oznacza to rozbudowę infrastruktury, która będzie sprzyjać nie tylko wojskowej mobilności w Europie, ale posłuży także lotnictwu cywilnemu.

– To bardzo istotna inwestycja nie tylko dla naszych pasażerów, ale również i dla całej Europy. Dzięki rozbudowie i modernizacji strefy operacyjnej zwiększymy przepustowość lotniskai przyspieszymy wykonywanie operacji lotniczych – mówi Cezary Pacamaj, prezes Portu Lotniczego Wrocław. Oznacza to m.in. krótszy czas wykonywania operacji lotniczych i więcej miejsc postojowych dla samolotów pasażerskich.

Port Lotniczy Wrocław

Kalendarium rozbudowy

Pod koniec tego roku rozpocznie się budowa płyty postojowej, która będzie stanowiła „lustrzane odbicie” tej już istniejącej przy terminalu pasażerskim. Znajdzie się na niej 12 miejsc dla samolotów kodu C takich jak Airbus 320 czy Boeing 737. Pozwoli to na uzyskanie dodatkowego, niezależnego miejsca postojowego dla największych maszyn wojskowych, cargo i pasażerskich kodu F (np. C-5 Galaxy, Boeing C-17 Globmaster, AN-124 Rusłan oraz Boeing 747 Jumbo Jet, Boeing 787).

W II kwartale 2024 roku ruszy realizacja drogi szybkiego zjazdu umożliwiającej sprawniejsze opuszczenie przez samoloty drogi startowej, co w praktyce oznacza krótszy czas operacji lotniczych. W tym samym czasie rozpoczną się także prace przy równoległej drodze kołowania, dzięki której wykonywanie manewrów przez samoloty wojskowe będzie możliwe bez wstrzymywania ruchu samolotów pasażerskich.

Rok później, czyli w II kwartale 2025 roku, przebudowana zostanie obecna droga kołowania, a także rozpocznie się realizacja nowej płyty do odladzania samolotów po zachodniej stronie lotniska. Pozwoli to odladzać cztery maszyny w tym samym czasie, a samoloty będą mogły startować z obu kierunków. Wpłynie to znacząco na skrócenie procedur przed startem.

Port Lotniczy Wrocław

Rozbudowa terminalu – wstępna koncepcja

Port Lotniczy Wrocław w planach ma także drugi bardzo ważny projekt dotyczący modernizacji infrastruktury i skupiający się na rozbudowie terminala.

– Liczba pasażerów na naszym lotnisku cały czas wzrasta. Wiemy już, że w tym roku osiągniemy rekordową liczbę obsłużonych osób na poziomie 3,9 mln i liczymy, że w kolejnych latach będziemy odnotowywać kolejne wzrosty. Rozbudowa terminala jest więc koniecznością – mówi Przemysław Myszakowski, wiceprezes zarządu Portu Lotniczego Wrocław.

Docelowo nowy terminal będzie mógł obsłużyć nawet 10 mln pasażerów rocznie. Rozbudowa planowana jest w dwóch etapach przewidzianych na lata 2026-2028 (etap I) i 2033-2035 (etap II).

REKLAMA
Port Lotniczy Wrocław

W pierwszym etapie, w którym powierzchnia terminala zwiększy się o blisko 60 proc., zaplanowano m.in.: rozbudowę terminala od strony zachodniej oraz wschodniej o dodatkowe 75 m, co umożliwi budowę dodatkowych trzech mostów wraz z rękawami od strony płyty lotniska, zwiększenie liczby stanowisk check-in, powiększenie hali odbioru bagażu, wzrost liczby gatów w strefie Schengen oraz Non-Schengen. Planowana jest także budowa „wieży” kontroli ruchu statków powietrznych na płytach postojowych.

W drugim etapie projekt przewiduje m.in. rozbudowę terminala o pirs o długości 165 mw formie dwukondygnacyjnego budynku z czterema dodatkowymi mostami wraz z czterema rękawami i strefą trzech bus gatów, zwiększenie liczby gatów oraz powierzchni komercyjnej. Dodatkowo planowany jest 5-poziomowy parking na blisko 600 samochodów, który zrekompensuje zlikwidowane miejsca na parkingu naziemnym.

Port Lotniczy Wrocław

Port Lotniczy Wrocław to jedno z największych i najważniejszych lotnisk w Polsce. W roku 2019 obsłużył ponad 3,5 mln pasażerów. Wrocławskie lotnisko jest doskonale skomunikowane z siecią autostrad (A4 i A8) i dróg ekspresowych (S3, S5 i S8), co umożliwia szybki i wygodny dojazd również z dalej położonych regionów Polski. Na lotnisku podróżni mają do dyspozycji ok. 4 tys. miejsc parkingowych.

Wygodnym połączeniem z centrum jest autobusowa linia „106” oraz nocna „206”, a z zachodnich dzielnic Wrocławia linia „129”. Pasażerowie korzystający z usług Port Lotniczego Wrocław mają też do dyspozycji liczne sklepy, bary, kawiarnie i restauracje, także całodobowe.

Port Lotniczy Wrocław
Port Lotniczy Wrocław
Port Lotniczy Wrocław
Port Lotniczy Wrocław
Port Lotniczy Wrocław

Port Lotniczy Wrocław sukcesywnie inwestuje w infrastrukturę. Od 2012 roku pasażerowie są obsługiwani w nowoczesnym terminalu. Lotnisko dysponuje też systemem nawigacyjnym wyższej kategorii (ILS Cat. II), umożliwiającym realizację operacji lotniczych również w trudniejszych warunkach atmosferycznych.

Wrocławskie lotnisko jest doceniane za wysoki standard obsługi. W 2012 roku port został uznany przez pasażerów najbardziej przyjaznym lotniskiem w Polsce. Czterokrotnie otrzymał też nagrodę Business Traveller Award dla najlepszego regionalnego lotniska w kraju.

Komentarze (4)

Napisz komentarz
Aqqa(gość)
@
jkstr
(gość)
Co to jest za głupi, nieprzemyślany komentarz? Lotnisko Strachowice istnieje od 1938 roku, samoloty na międzynarodowych trasach latają od 30 lat, a modernizacja dróg kołowania (co nie ma nic wspólnego z tym, że będzie głośniej) nagle przeszkadza biedaczkom którzy DOBROWOLNIE wybudowali lub wprowadzili się w okolicach międzynarodowego portu lotniczego, które istnieje dłużej niż ich nieruchomość? Nikt nie stwierdził, że rozbudowa portu będzie korzystna dla mieszkańców. Będzie zaś korzystna dla każdego użytkownika portu, bo to oni są najważniejsi dla zarządu portu, bo oni generują zysk. Ty natomiast, jesteś tylko małą muszką, która bzyczy przy uchu ;)
To bardzo mądry komentarz- nieprzemyślany jest raczej Twój. W cywilizowanych krajach lotnisko wyrzuca się z dala od miasta, tak żeby hałas nie przeszkadzał i ciągnie do niego pociąg albo metro, żeby bez przeszkód zawsze dojechać. Wrocław oczywiście nie będzie korzystał z doświadczeń innych i postawił nowe lotnisko w starym miejscu, przez co ogranicza rozwój miasta w tym kierunku. A poza tym ilość samolotów przewidywana na tym lotnisku kiedyś a ilość po rozbudowie to dwa różne światy.
jkstr(gość)
@
Pliszka
(gość)
A czy ktoś pytał mieszkańców Wrocławia czy oni się zgadzają aby nad ich głowami latała ogromna ilość samolotów?.. Już teraz jest to uciążliwe dla południowych i zachodnich osiedli a co dopiero będzie po "cudownej rozbudowie"?.. Ogromne centra logistyczne oddala się od miast a tu proszę kilku decydentów "wie lepiej" co będzie dobre dla mieszkańców..
Co to jest za głupi, nieprzemyślany komentarz? Lotnisko Strachowice istnieje od 1938 roku, samoloty na międzynarodowych trasach latają od 30 lat, a modernizacja dróg kołowania (co nie ma nic wspólnego z tym, że będzie głośniej) nagle przeszkadza biedaczkom którzy DOBROWOLNIE wybudowali lub wprowadzili się w okolicach międzynarodowego portu lotniczego, które istnieje dłużej niż ich nieruchomość? Nikt nie stwierdził, że rozbudowa portu będzie korzystna dla mieszkańców. Będzie zaś korzystna dla każdego użytkownika portu, bo to oni są najważniejsi dla zarządu portu, bo oni generują zysk. Ty natomiast, jesteś tylko małą muszką, która bzyczy przy uchu ;)
bart0001(gość)
@
Pliszka
(gość)
A czy ktoś pytał mieszkańców Wrocławia czy oni się zgadzają aby nad ich głowami latała ogromna ilość samolotów?.. Już teraz jest to uciążliwe dla południowych i zachodnich osiedli a co dopiero będzie po "cudownej rozbudowie"?.. Ogromne centra logistyczne oddala się od miast a tu proszę kilku decydentów "wie lepiej" co będzie dobre dla mieszkańców..
Wyprowadzi się taki jeden w okolice lotniska to będą mu przeszkadzać samoloty, wyprowadzi się na wieś, to obora czy kogut lub pies. Kupi mieszkanie w bloku to dzieci, willę na obrzeżach to dziki. Zamknij się w końcu malkontencie i daj innym żyć po swojemu.
Pliszka(gość)
A czy ktoś pytał mieszkańców Wrocławia czy oni się zgadzają aby nad ich głowami latała ogromna ilość samolotów?.. Już teraz jest to uciążliwe dla południowych i zachodnich osiedli a co dopiero będzie po "cudownej rozbudowie"?.. Ogromne centra logistyczne oddala się od miast a tu proszę kilku decydentów "wie lepiej" co będzie dobre dla mieszkańców..
REKLAMA