Poznaniacy będą mogli pojechać nową trasą już wiosną 2022 roku. Wieloetapowa inwestycja znacznie odciąży ul. Naramowicką od korków. Koszt budowy wyniesie 270 mln zł.
Budowa torów tramwajowych na Naramowice jest największą inwestycją komunikacyjną miasta od lat. Wykonawcą generalnym jest konsorcjum firm Gulermak oraz Mosty Łódź S.A. Cały projekt podzielony został na 4 etapy – I etap trasa przez ul. Naramowicką, II etap trasa między pętlą Wilczak i Małe Garbary, III etap trasa do Umultowa, IV etap trasa na Rubież. W planach jest również V etap, który zakłada utworzenie trasy tramwajowej na ul. Garbary.
ZTM Poznań
Nowa trasa będzie się rozpoczynać od pętli Wilczak i przebiegać będzie wzdłuż ulicy Naramowickiej. Pasażerowie podróżujący tramwajem, będą zatrzymywali się na przystankach: Wilczak – Serbska – Włodarska – Lechicka/Naramowicka – Naramowice – Os. Łokietka – Jasna Rola – Błażeja. Tymczasowa końcówka trasy I etapu, planowana jest na przystanku "Włodarska". Pierwsi podróżni skorzystają już w 2021 roku.
Budowa nowej trasy tramwajowej związana jest także z przebudową istniejącego układu drogowego, co wiąże się z dodatkowymi kosztami szacowanymi na 160 mln zł. Zmiany będą dotyczyć wszystkich skrzyżowań poprzecznych położonych względem torów. Największą przebudowę czeka skrzyżowanie ul. Lechickiej i Naramowickiej, na którym powstanie wiadukt tramwajowy. Planowany jest dwupoziomowy układ dróg, dzięki któremu tramwaj będzie mógł przejechać bezkolizyjnie względem ul. Lechickiej. Co istotne, ruch drogi krajowej nr 92 nie będzie ograniczony przez ruch miejski.
Torowisko biegnące przez ul. Naramowicką będzie mieć długość ok. 3,3 km. Na trasie planowane jest utworzenie ośmiu przystanków. Inwestycja obejmuje także całe zaplecze pasażerskie, chodniki i ścieżki rowerowe, nasadzenie zieleni oraz tzw. małą architekturę.
Budowa etapu I inwestycji współfinansowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Działania 6.1. "Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach" Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
fot. Jakub Zazula