Przebudowa zabytkowego dworca kolejowego w Kołobrzegu zakończonaPKP S.A.

Przebudowa zabytkowego dworca kolejowego w Kołobrzegu zakończona

Orzech
Orzech
REKLAMA

17,5-metrowa wieża z iglicą, elewacja z cegły klinkierowej z licznymi detalami architektonicznymi, a wewnątrz jasny i komfortowy hol oraz poczekalnia – tak prezentuje się dworzec w Kołobrzegu po zakończonej przebudowie.

Kompleksowa modernizacja kołobrzeskiego dworca realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko trwała prawie półtora roku. Dzięki niej pochodzący z 1904 roku dworzec odzyskał wiele historycznych detali, a także stał się przestrzenią przyjazną dla wszystkich pasażerów.

Dawny wygląd i kształt odzyskała 17,5-metrowa wieża zegarowa. Zamontowano na niej stylizowany na oryginalny, pochodzący z początku XX wieku zegar. Natomiast na szczyt konstrukcji wróciły kopuła i wysoka iglica. W niższej parterowej części budynku, na prawo od wejścia, odtworzono elewacje o wyglądzie muru pruskiego. Historyczny kształt odzyskały okna, w tym wielkopowierzchniowe, łukowe półrozety holu głównego, a także charakterystyczne, modernistyczne, ośmiokątne, w elewacji od strony miasta. Doskonale prezentują się odtworzone na wzór oryginalnych drzwi wejściowe do holu. Tuż nad nimi znalazło się naświetle z delikatnymi szprosami ułożonymi w kratkę. Poddaną renowacji elewację i bryłę dworca podkreśla nocna iluminacja.

We wnętrzu dworca połączono w aranżacji elementy historyczne i nowoczesność. Hol zachował swój układ oraz wysokość, a także łukowy strop. Konserwację przeszedł historyczny fryz z motywem roślinnym. Ściany i sufit pomalowano na biało, natomiast posadzkę wykonano z wielkoformatowych szarych płyt. Uwagę zwraca oświetlenie w formie nowoczesnych w designie kolistych „aureoli”. Dworzec wyposażono również w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, zegar oraz gabloty z rozkładami jazdy. W holu podróżni znajdą kasy biletowe, a tuż przy nim przestronną i jasną poczekalnię. Ją równie urządzono nowocześnie i wyposażono w metalowe ławki w kolorze antracytowym, zegar oraz elektroniczne tablice. Ciekawym elementem wystroju są oryginalne płaskorzeźby przedstawiające mewy i ryby pośród fal. W przestrzeni obsługi podróżnych mieści się również pokój zabaw dla dzieci wraz z pomieszczeniem dla rodziców z dziećmi. Natomiast we wschodniej części obiektu znajdzie się dworzec autobusowy wraz z trzema kasami biletowymi. Wszystkie przestrzenie związane z obsługą podróżnych są klimatyzowane.

– Dzięki zakończonej przebudowie dworzec w Kołobrzegu odzyskał wiele historycznych detali, w tym m.in. kopułę na 17,5 metrowej wieży. Wyposażono go również w nowoczesne rozwiązania, które pozytywnie wpływają na komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Dzięki przebudowie dworzec stał się również przyjazny środowisku, gdyż jest on częściowo zasilany z energii pozyskanej z paneli fotowoltaicznych. W budynku wprowadzono również m.in. energooszczędne oświetlenie i rozwiązania redukujące straty ciepła – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Dzięki zakończonej właśnie inwestycji dworzec stał się bardziej komfortowy dla osób z niepełnosprawnościami. Po wyprofilowaniu nawierzchni zniwelowano różnicę w wysokości terenu pomiędzy dworcem a otaczającym go terenem. Dużym ułatwieniem dla osób niedowidzących i niewidomych w poruszaniu się po obiekcie są oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz mapy dotykowe dworca. Z myślą o osobach na wózkach i pasażerów z wózkami dziecięcymi zlikwidowano progi i zamontowano automatykę sterującą drzwiami.

REKLAMA

Budynek dworca stał się bardziej ekologiczny i bezpieczny. Zastosowano w nim szereg rozwiązań technicznych redukujących straty ciepła – takie jak nowa stolarka okienna i drzwiowa, kurtyny powietrzne przy wejściach do holu. Budynek został również ocieplony od wewnątrz. Poza tym dworzec wyposażono w energooszczędne oświetlenie, wentylację z odzyskiem ciepła oraz system inteligentnego zarządzania budynkiem (Building Mangement System) sterujący instalacjami i urządzeniami oraz optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. „Zieloną” energię elektryczną dworzec pozyska z paneli fotowoltaicznych umieszczonych na dachu wiaty rowerowej znajdującej się w sąsiedztwie budynku. Obiekt wyposażono również w nowoczesne systemy bezpieczeństwa w tym monitoring i zabezpieczenia przeciwpożarowe.

W otoczeniu dworca ułożono nowe chodniki oraz zamontowano elementy małej architektury, takie jako ławki, kosze i oświetlenie. Natomiast po jego wschodniej stronie wybudowano wiatę rowerową.

PKP S.A.
PKP S.A.

Łączny koszty inwestycji to przeszło 28 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Projekt przebudowy opracowała pracownia AMT Sp. z o.o. Bydgoszcz, a wykonawcą robót budowlanych była firma Przedsiębiorstwo Usług Budowlanych „LEŚ” Paweł Leś z Żydowa.

Źródło: PKP S.A.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA