Remont ważnego tunelu kolejowego na Dolnym Śląsku - krok w stronę całorocznych podróży do CzechFot. A. Mielczarek / PKP PLK S.A.

Remont ważnego tunelu kolejowego na Dolnym Śląsku - krok w stronę całorocznych podróży do Czech

Orzech
Orzech
REKLAMA

PKP PLK S.A. przebudują tunel kolejowy na trasie z Wałbrzycha do Czech. Poprawa stanu obiektu w Unisławiu Śląskim, wcześniej zmodernizowany wiadukt, wyremontowane w ostatnich latach mosty oraz inne prace - łącznie za ok. 40 mln zł - na linii Boguszów-Gorce – Mieroszów (granica państwa) pozwolą przewoźnikom planować dogodne, całoroczne połączenia z naszymi sąsiadami.

PKP PLK S.A. informują:

Linia kolejowa Boguszów-Gorce – Mieroszów (granica państwa) ma długość 15 kilometrów – to najkrótsze połączenie Wałbrzycha z Czechami. Od 2018 roku prowadzimy na trasie prace, które pozwalają na coraz sprawniejsze przejazdy pociągów.

Teraz czas na remont tunelu kolejowego w Unisławiu Śląskim. Wykonawca, który podejmie się prac, będzie miał za zadanie demontaż torów oraz przebudowę 260-metrowego obiektu.

Tunel zostanie wzmocniony, odświeżony oraz dostosowany do wymaganych parametrów technicznych. Ekipy zamontują nową nawierzchnię torową i oświetlenie. Obecnie obowiązująca prędkość w obiekcie to 20 km/h.

Po pracach pociągi pojadą 100 km/h. Rewitalizacja rozpocznie się po podpisaniu umowy, której zawarcie planowane jest na listopad 2025 r. Zadanie sfinansujemy ze środków budżetu państwa. Przewidywany czas realizacji to 18 miesięcy od podpisania umowy. Obecnie jesteśmy na etapie postępowania przetargowego.

Przebudowa tunelu to kolejna inwestycja na trasie do Mieroszowa, która podejmowana jest z myślą o całorocznych podróżach. Obecnie pociągi kursują tylko w sezonie letnim. W 2019 i 2020 r. przeprowadziliśmy remont dwóch mostów w Kowalowej. Obiekty zostały wypiaskowane, oczyszczone i wzmocnione. Prace o wartości blisko 13 mln zł były finansowane ze środków budżetowych.

REKLAMA

W zeszłym roku zakończyliśmy przebudowę wiaduktu kolejowego nad drogą do Sokołowska. Działania nie tylko poprawiły parametry trasy kolejowej, ale też pozytywnie wpłyną na komunikację drogową i pieszą. Przebudowa wiaduktu umożliwi poszerzenie drogi i wybudowanie chodnika. Wysokość obiektu pozwala na bezpieczny przejazd ciężarówek i służb ratunkowych – przed inwestycją nie było to możliwe.

Dla podróżnych powstał przystanek Boguszów-Gorce Dzikowiec, wybudowany w ramach Programu Przystankowego w 2023 r. za ponad 3 mln zł. Miłośnikom górskich wycieczek zapewnił dogodne i krótkie dojście do wyjątkowej wieży na Dzikowcu. Od przystanku do platformy widokowej dzieli ich jedynie 2,5 kilometra. Kolejarze znacząco poprawili stan 10 kilometrów torów na odcinku: Boguszów-Gorce Dzikowiec - granica państwa – pociągi przyspieszyły z 30 km/h do 70 km/h. W ramach tej inwestycji poprawiliśmy także warunki na przystanku Unisław Śląski – odnowiliśmy krawędź peronową i postawiliśmy nową wiatę. Wartość zrealizowanego zadania, obejmującego 10-kilometrowy odcinek i dodatkowe prace w Unisławiu to ok. 20 mln zł.

Nie zapominamy o przejazdach kolejowo-drogowych. W 2023 roku poprawiliśmy bezpieczeństwo na dwóch skrzyżowaniach torów i drogi w Mieroszowie – przy ul. Adama Mickiewicza i ul. Wałbrzyskiej. Obecnie wymieniamy urządzenia przejazdowe na nowoczesne na kolejnych dwóch przejazdach – w Boguszowie-Gorcach przy ul. Sportowej oraz w Mieroszowie w okolicy ul. Leśnej. Roboty na przejazdach, o wartości ponad 2 mln zł, zakończą się w bieżącym roku i są finansowane ze środków KPO.

Nie zwalniamy tempa. W ubiegłym roku znacząco skróciliśmy czas przejazdu pociągów z Wrocławia aż do Międzylesia i granicy z Czechami. Efekty tych działań umożliwiły przewoźnikom uruchomienie połączeń do Pragi w atrakcyjnym czasie. Obecnie pracujemy nad przywróceniem całorocznych podróży koleją do Mieroszowa i dalej – do czeskiego Meziměstí. To rozwiązanie ułatwi turystom odkrywanie uroków regionu, a mieszkańcom zapewni wygodne połączenia kolejowe z większymi miejscowościami niezależnie od pory roku.

Fot. A. Mielczarek / PKP PLK S.A.
Fot. A. Mielczarek / PKP PLK S.A.

Źródło: PKP PLK S.A.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA