Rosną zagraniczne inwestycje z branży elektromobilności w Polsce

Orzech

Polska Agencja Inwestycji i Handlu, Bergman Engineering oraz Polska Izba Rozwoju Elektromobilności stworzyły wspólnie raport branżowy "Elektromobilność w Polsce: Inwestycje, Trendy, Zatrudnienie". Polska jest aktualnie liderem produkcji baterii w Europie – fabryki ulokowane na terenie naszego kraju są odpowiedzialne za około 30% europejskich mocy produkcyjnych baterii.

Największa z dotychczas zrealizowanych w Polsce inwestycji to fabryka LG Energy Solution w Biskupicach Podgórnych (gmina Kobierzyce) pod Wrocławiem, o zdolności produkcji baterii o łącznej pojemności nawet do 70 GWh rocznie. Jest to największa fabryka produkująca baterie w Europie oraz największy zakład produkcyjny koncernu LG na świecie. Baterie z tej fabryki LG dostarczane są do takich aut jak: Audi, Ford, Jaguar, Mercedes Benz, Smart, Porsche, Renault, Seat, Skoda, Volkswagen i Volvo.

Liderzy pozostałych segmentów to między innymi koreański koncern SK Innovation – producent separatorów do baterii litowo-jonowych (Li-Ion) działający w Dąbrowie Górniczej, Volkswagen Motor Polska, producent elektrycznego auta dostawczego VW Crafter, Polaris Polska – producent elektrycznych pojazdów terenowych. Natomiast wśród firm zajmujących się rozwojem technologii można wyróżnić firmę Aptiv, która jest liderem rynkowym w tworzeniu zaawansowanych systemów wspomagania kierowców ADAS i jest zlokalizowana w Krakowie.

Wśród firm zajmujących się produkcją e-autobusów wyróżnić można Solaris, firmę o polskich korzeniach, która obecnie znajduje się w hiszpańskiej grupie kapitałowej CAF. Solaris jest liderem w produkcji autobusów z napędem elektrycznym i od wielu lat produkuje elektryczne autobusy w podpoznańskim Bolechowie. Inni producenci e-floty to firma Volvo Polska produkująca elektryczne autobusy we Wrocławiu, a także MAN, który w Starachowicach rozpoczął produkcję e-busów.

– Z roku na rok rośnie liczba zagranicznych inwestycji realizowanych w naszym kraju. Wśród kluczowych projektów w 2021 roku znalazły się inwestycje światowych gigantów branży e-mobility. Pokazuje to, że Polska ze względu na swoją innowacyjność i wysokiej jakości produkcję w dziedzinie elektromobilności jest krajem atrakcyjnym dla inwestorów i partnerów biznesowych. Już teraz w naszym kraju ulokowana jest produkcja 30% wszystkich powstających w Europie baterii do pojazdów elektrycznych. Stale powiększa się także liczba polskich firm rozwijających produkcję w szeroko rozumianym sektorze elektromobilności, jak również świadomość i zainteresowanie społeczeństwa. Nasz kraj już teraz dynamicznie się rozwija w branży e-mobility, a w przyszłości mamy szansę wejść w tym segmencie do ścisłej czołówki – mówi Krzysztof Drynda, Prezes Zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Do każdego przedsięwzięcia potrzebni będą ludzie. Wykwalifikowana kadra inżynierów i specjalistów, pracownicy produkcyjni, technicy – bez nich elektromobilna rewolucja się nie odbędzie. Sektor e-mobility rozwija się intensywnie, co przekłada się na wzrost zapotrzebowania na specjalistów z zakresu elektromobilności. W 2021 roku wzrosło głównie zapotrzebowanie na konstruktorów i inżynierów produktu ds. napędów/baterii elektrycznych, inżynierów testów, specjalistów z obszaru elektryki i elektrotechniki, inżynierów ds. jakości baterii.

Coraz więcej firm rozważa ulokowanie swojej produkcji w Polsce, co jest spowodowane atrakcyjną pozycją inwestycyjną naszego kraju. Za takim wyborem przemawiają rozwinięta infrastruktura drogowa i energetyczna, wysoko wykwalifikowana siła robocza, rosnąca liczba firm z sektora elektromobilnego, ale także obecność wielu ośrodków akademickich i kształcenia zawodowego.

Wśród firm reprezentujących sektor elektromobilności znajdują się przedsiębiorstwa stanowiące różne ogniwa łańcucha wartości; po inwestycji dokonanej przez LG coraz więcej firm z Korei, Chin, Japonii rozważa ulokowanie swoich projektów inwestycyjnych w Polsce. Obecnie w portfolio PAIH znajduje się 21 projektów z sektora elektromobilności.

Jednym z widocznych trendów jest zmiana dotychczasowej produkcji pojazdów konwencjonalnych na hybrydowe lub w pełni elektryczne. Stellantis projektuje obecnie w pełni elektryczny samochód typu crossover marki Jeep, który będzie produkowany w fabryce w Tychach, wraz z podobnymi autami marek: Alfa Romeo oraz Fiat. Inwestycja w zakładzie produkcyjnym w Tychach wyniesie ponad 755 mln zł, obecnie realizowana produkcja zostanie w tym celu dostosowana. Podobne plany dotyczą zakładu Opla w Gliwicach, w którym jest produkowany model Opel Astra.

Tymczasem firma Daimler planuje zainwestować ponad 200 mln euro w produkcję baterii elektrycznych w Jaworze na Dolnym Śląsku. Początkowo inwestycja zakłada produkcję akumulatorów do benzynowo-elektrycznych samochodów hybrydowych. Nie jest to odosobniony trend, japońska firma Toyota zainwestowała od 2019 roku prawie 100 mln euro na Dolnym Śląsku, aby wdrożyć produkcję silników spalinowych do pojazdów hybrydowych. Volkswagen, który produkuje elektryczną ciężarówkę MAN eTGE we Wrześni, rozpoczął tam produkcję nowego samochodu dostawczego e-Crafter w lipcu 2020 roku.

W 2021 roku zrealizowano 5 projektów w sektorze e-mobility na łączną kwotę 2 081,6 mln euro. Zatrudnienie w tych 5 inwestycjach wyniosło 2 412 pracowników. Inwestycje przewidziane do końca 2022 roku mają stworzyć kolejnych niemal 7 tysięcy miejsc pracy.

Wsparcie projektów inwestycyjnych w Polsce (zachęty, narzędzia)

Wsparcie dla nowych projektów inwestycyjnych jest formą regionalnej pomocy publicznej, której maksymalna wysokość zależy od poziomu rozwoju w danym województwie.

Od 2018 r. wsparcie dla inwestorów dostępne jest w ramach Polskiej Strefy Inwestycji (PSI). Narzędzie to oferuje możliwość skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego dla firm, które spełnią wymagane kryteria ilościowe (wartość projektu i zatrudnienie) oraz jakościowe.

W zależności od województwa dostępne poziomy wsparcia wynoszą od 25% (Wielkopolska oraz Dolny Śląsk) przez 30% (woj. pomorskie i śląskie) do nawet 50% (5 województw wschodniej części kraju, tj. województwa: warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, świętokrzyskie oraz podkarpackie). W ponad połowie województw dostępny maksymalny poziom pomocy publicznej w ramach regionalnej mapy wsparcia i zwolnienia z CIT wynosi 40% (zachodnio-pomorskie, lubuskie, kujawsko-pomorskie, opolskie, łódzkie, małopolskie oraz część woj. mazowieckiego, za wyjątkiem jego wschodniej części, gdzie dostępne jest 50% oraz aglomeracji warszawskiej (pomoc publiczna jest już niedostępna).

Opisuje to poniższa mapa:

Samochody elektryczne dostępne są w wynajmie długoterminowym w programie dotacji "Mój Elektryk".