Poznaliśmy wykonawców badań geologicznych i projektów budowlanych dla dwóch pierwszych odcinków Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI). Mowa o częściach trasy od Bielska-Białej do Bulowic (16,9 km) i od Choczni do Kalwarii Zebrzydowskiej (21 km). Jeśli nie będzie odwołań, umowy GDDKiA chce podpisać już w maju.
Wyniki postępowań
Oba przetargi cieszyły się dużym zainteresowaniem wykonawców. Dla odcinka od Bielska-Białej do Bulowic swoje oferty złożyło 10 firm, a dla drogi od Choczni do Kalwarii Zebrzydowskiej aż 13.
W przypadku pierwszego odcinka najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Voessing. Jej wartość to 31,3 mln zł. W przypadku drugiego odcinka GDDKiA wybrała ofertę firmy Multiconsult za 43 mln zł.
S52 Bielsko-Biała – Bulowice
Na tym odcinku powstaną trzy węzły drogowe – Kozy (na skrzyżowaniu z ul. Przecznia), Kęty (na przecięciu z dzisiejszą drogą krajową nr 52, na granicy województw śląskiego i małopolskiego) i Bulowice (na skrzyżowaniu z DK52, w pobliżu ul. Świerkowej). W Kobiernicach powstaną dwa MOP-y, po jednym dla każdej jezdni ekspresówki. Zbudujemy też 21 obiektów – mostów, wiaduktów i estakad. Najdłuższy – około kilometrowy – będzie most na Sole w Kobiernicach. Odpowiedni odbiór deszczówki zapewni 27 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 11,6 miliona litrów.
Beskidzka Droga Integracyjna zastąpi w tej części Podbeskidzia drogę krajową nr 52, która właśnie między Bielskiem-Białą a Andrychowem ma największe natężenie ruchu. Każdego dnia tą trasą porusza się od prawie 13 tysięcy aut (w Bulowicach) do niemal 19 tysięcy pojazdów (w pobliżu Bielska-Białej).
S52 Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska
To najdłuższy odcinek BDI, który obejmuje 1/3 jej przebiegu. Powstanie tu pięć węzłów – Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ oraz Kalwaria Wschód. Między węzłami w Kalwarii powstanie też MOP. Liczba zaplanowanych obiektów jest imponująca – będzie ich aż 43. Średnio więc na każdy kilometr tej części trasy przypadać będą dwa mosty, wiadukty lub estakady. Dodatkowo zbudujemy 27 zbiorników retencyjnych, podobnie jak na odcinku od Bielska-Białej do Bulowic. Ich łączna pojemność to 9,3 miliona litrów. Największy z nich pomieści prawie 1,6 miliona litrów deszczówki.
Ta część S52 to kluczowy odcinek dla Wadowic. BDI pozwoli ominąć miasto od południa i wyprowadzi z niego ruch tranzytowy. Dziś każdego dnia trasą DK52 przejeżdża średnio ponad 15 tysięcy aut.
Pozostałe przetargi
W styczniu GDDKiA ogłosiła przetargi na wykonanie badań geologicznych i przygotowanie wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla dwóch pierwszych odcinków S52: Hałcnów - Bulowice oraz Chocznia – Kalwaria Zebrzydowska Wschód. W kwietniu uruchomiono postępowania dla kolejnych dwóch części: Bulowice – Chocznia oraz Kalwaria Zebrzydowska Wschód – Głogoczów.
Zakres badań geologicznych
Na całym odcinku BDI planujemy wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 m. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 m. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności. Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 m. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.
Beskidzka Droga Integracyjna
S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 – Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską – z DK7 w Głogoczowie. Droga będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.
Powstanie 12 węzłów – Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Droga ekspresowa S52 ma już trzy funkcjonujące odcinki
Dwa pierwsze prowadzą od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 roku dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa. Wnioski o decyzje ZRID dla czterech odcinków GDDKiA planuje złożyć w 2027 r., a po ich uzyskaniu ogłosi przetargi na realizację trasy.
Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).
Źródło: GDDKiA



![W Warszawie powstaje 150-metrowy AFI Tower [ZDJĘCIA+WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/image/251/123/77563_100x70.jpg)

![Nowa hala już działa. Postępy przy rozbudowie kompleksu AMBEREXPO w Gdańsku [FILM+ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/gallery/44/44/686636_100x70.jpg)








![[dolnośląskie] Przetargi na kilkadziesiąt kilometrów drogi S3](https://investmap.pl/_i/image/18/18/5394_100x70.jpg)



![Wydano decyzję środowiskową dla odcinka drogi S8 pomiędzy Wrocławiem a Łagiewnikami [MAPA]](https://investmap.pl/_i/image/241/113/52209_100x70.jpg)
![[Polska] Via Baltica staje się faktem. Będą przetargi na dwa ostatnie odcinki drogi](https://investmap.pl/_i/image/250/122/32250_100x70.jpg)
![[Rzeszów] Otwarto połączenie Rzeszowa z S19 i A4](https://investmap.pl/_i/image/83/83/10579_100x70.jpg)
![[Poznań] Drugi etap osiedla Śródka OdNowa w Poznaniu wystartował](https://investmap.pl/_i/image/235/107/49131_100x70.jpeg)
![[Wrocław] Szykują się spore zmiany na Piłsudskiego i Zielińskiego. Będzie łatwiej rowerzystom](https://investmap.pl/_i/image/106/106/32106_100x70.jpg)