Jest szansa, że po wielu latach powrócą pociągi na Dworzec Świebodzki we Wrocławiu. W środę 20 kwietnia został zaakceptowany i otrzymał dofinansowanie projekt zakładający m.in. odbudowę tego zabytkowego dworca położonego w samym centrum stolicy Dolnego Śląska.
Premier Mateusz Morawiecki ogłosił w środę 20 kwietnia we Wrocławiu przywrócenie wrocławskiego Dworca Świebodzkiego do infrastruktury kolejowej.
– 180 mln zł przeznaczamy na remonty 18 dworców na Dolnym Śląsku – powiedział premier, podkreślając, że do 2023 r. w całą infrastrukturę kolejową w tym regionie Polski rząd chce zainwestować łącznie 2 mld zł.
Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk, marszałek województwa Cezary Przybylski i przedstawiciel PKP podpisali dziś list intencyjny ws. opracowania wstępnego studium wykonalności dla Wrocławskiego Węzła Kolejowego.
Jak podkreślał premier Mateusz Morawiecki, pieniądze dla kolei pochodzą zarówno z funduszy unijnych jak i z budżetu państwa.
– To ogromne miliardy złotych. Łącznie jest teraz 67 mld zł na kolejne kilka lat – powiedział. Premier przypomniał także, że w czerwcu 2021 roku przywrócono po wielu latach komunikację kolejową z Lubinem – drugim co do wielkości dużym miastem w Polsce, które nie miało połączenia kolejowego. Podpisano również umowę na modernizację linii kolejowej z Wrocławia do Świdnicy.
Dworzec Świebodzki we Wrocławiu będzie uruchomiony w ramach realizacji programu Kolej Plus w ramach projektu pn. "Poprawa jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław". To właśnie w ramach tego projektu ma zostać zrewitalizowana infrastruktura kolejowa na odcinku Dworzec Świebodzki - Wrocław Muchobór. W ramach przedsięwzięcia planowane jest odbudowanie stacji Dworzec Świebodzki i przywrócenie ruchu pociągów pasażerskich na nim oraz elektryfikacja i budowa drugiego toru od Dworca Świebodzkiego do przystanku kolejowego Wrocław Muchobór.
Przystanek na Muchoborze także będzie rozbudowany. Cała planowana do realizacji inwestycja inwestycja ma znacząco poprawić jakość komunikacji w centrum Wrocławia, ale będzie miała za zadanie także ułatwić podróże do stolicy Dolnego Śląska pasażerom przyjeżdzającym ze Środy Śląskiej i okolicznych miejscowości.
W Środzie Śląskiej przystanek będzie rozbudowany, powstanie m.in. nowy peron, a przystanki na trasie zostaną wyremontowane. Łączna szacowana wartość projektu to niecałe 200 mln zł.
– Prowadzimy ambitny i największy w skali kraju projekt przejmowania nieczynnych linii kolejowych, aby przywrócić na nich połączenia pasażerskie. Z myślą o Dolnoślązakach chcemy skomunikować jak najwięcej miejscowości w województwie, tak by każdy mieszkaniec Dolnego Śląska mógł swobodnie i bez przeszkód poruszać się po regionie koleją. Rządowy program Kolej Plus, w ramach którego dofinansowanie otrzymają trzy inwestycje kolejowe w naszym regionie, również pomoże rozbudować kolejowa mapę Dolnego Śląska i ułatwić mieszkańcom komunikację między miastami naszego województwa – informuje Cezary Przybylski, marszałek Województwa Dolnośląskiego.
Województwo Dolnośląskie zgłosiło łącznie do programu Kolej Plus 4 następujące projekty:
- Poprawa jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław,
- Poprawa jakości połączeń Dzierżoniowa i powiatu dzierżoniowskiego z Wrocławiem - zakładający m.in. dobudowanie drugiego toru na odcinku linii kolejowej nr 285 pomiędzy stacjami Wrocław Główny a Kobierzyce,
- Rewitalizacja odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój,
- Rewitalizacja linii kolejowych stanowiących ciąg komunikacyjny Zgorzelec – Bogatynia - skomunikowanie Bogatyni z Wrocławiem.
W środę, 20 kwietnia, premier Mateusz Morawiecki poinformował oficjalnie , że spośród tych 4 zgłoszonych projektów z Dolnego Śląska, do realizacji zostaną skierowane trzy:
- Wrocław Świebodzki - Środa Śląska,
- Zgorzelec - Bogatynia,
- Legnica - Złotoryja - Jerzmanice-Zdrój.
Inwestycje realizowane w ramach założeń Kolej Plus będą realizowane do 2028 roku.