[śląskie] Rusza rewitalizacja linii Tychy – Łaziska Średnie

Kajtman
Blisko 40 mln zł brutto będzie kosztować rewitalizacja linii kolejowej nr 169 Tychy – Orzesze Jaśkowice na odcinku Tychy – Łaziska Średnie. Prace rozpoczną się jeszcze w tym miesiącu i potrwają do końca grudnia. Linią 169  poruszają się pociągi towarowe, ale odnowiony szlak będzie mógł obsługiwać także ruch pasażerski. Skanska, która zrealizuje inwestycję na zlecenie PKP PLK, wykona ją w konsorcjum swoich jednostek z Polski i Słowacji.
Szybciej i wygodniejJednotorowa linia kolejowa nr 169 na szlaku Tychy – Łaziska Średnie obsługuje przede wszystkim ruch towarowy. Szlak ten wykorzystywany jest zwłaszcza do transportu węgla i kruszców oraz przewozu samochodów z fabryki Fiata w Tychach. – Roboty, które zostaną wykonane poprawią bezpieczeństwo przewozów. Infrastruktura kolejowa zostanie zmodernizowana i stanie się bardziej niezawodna. Pociągi będą mogły także rozwijać większe prędkości. Zamiast dotychczasowych 60-70 km/h tabory pojadą dwa razy szybciej. Co to oznacza? Przede wszystkim lepsze wykorzystanie trasy (wzrośnie przepustowość linii kolejowych, czyli ich efektywność) i mniejsze zużycie energii przez ciężkie składy towarowe. Nowoczesna infrastruktura stanie się również bardziej ekonomiczna w utrzymaniu. Dodatkowo, przy uruchomieniu pociągów pasażerskich, podniesie się komfort i skróci czas podróży – informuje Jacek Karniewski, z zespołu prasowego PKP PLK S.A.
Zakres pracSkanska m.in. przebuduje nawierzchnie kolejowe i wymieni tory na długości blisko 8 km. – W celu podniesienia bezpieczeństwa w ruchu kolejowym wymienimy 13 rozjazdów,  zmodernizujemy 8 przejazdów kolejowo-drogowych i przebudujemy 2 przejścia dla pieszych: na stacji Tychy i Orzesze Jaśkowice – wyjaśnia Paweł Rzepka, Kierownik Robót, Skanska. – W ramach prac elektroenergetycznych przebudujemy m.in. około 8 km sieci trakcyjnej, wykonamy zabudowę urządzeń elektrycznego ogrzewania rozjazdów oraz roboty z zakresu branży automatyki i telekomunikacji, np. przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym i elektryczną centralizację zwrotnic. 
Inwestycja obejmuje również rewitalizację 8 obiektów inżynieryjnych, przebudowę skarp i nasypów.
Skanska otwiera Oddział KolejowyProjekty kolejowe to coraz mocniejsza kompetencja w portfolio Skanska. Tylko w 2015 roku firma zrealizowała na terenie Polski ok. 20 inwestycji kolejowych i tramwajowych. W celu dodatkowego wzmocnienia aktywności Skanska w branży kolejowej firma utworzyła w pierwszych dniach kwietnia tego roku Oddział Kolejowy.
Jego Dyrektorem został Przemysław Janiszewski, który poza pełną odpowiedzialnością za polski rynek kolejowy, odpowiada również za działalność kolejową na rynku słowackim.  Przemysław Janiszewski pracuje w Skanska od 2002 r., ukończył Politechnikę Białostocką, Wydział Zarządzania oraz Akademię Górniczo-Hutniczą w Krakowie i Executive MBA na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie.
Działalność Skanska w obszarze kolejowo-tramwajowym koncentruje się na robotach torowych, teletechnicznych, trakcyjnych, SRK oraz wynajmie sprzętu. Inwestycje, jakie w ostatnim czasie zrealizowała firma to budowa m.in. linii tramwajowej w Olsztynie, LK 306 Krapkowice – Prudnik, modernizacje LK 97 Skawina – Żywiec, LK 98 Sucha Beskidzka – Chabówka czy LK 8 Skarżysko Kamienna – Suchedniów.
Środkowoeuropejski klaster korzystny dla klienta– Od lat realizujemy projekty kolejowe i tramwajowe w Europie Środkowej – mówi Przemysław Janiszewski, Dyrektor Oddziału Kolejowego Skanska. – Jednak w ostatnim czasie nasza aktywność nabrała szczególnego tempa i charakteru. Połączone jednostki Skanska z Polski, Czech i Słowacji wspólnie działają w obszarach: kolei i tramwajów, nawierzchni betonowych oraz fasad i prac monolitycznych. – Ta siła 700 specjalistów, pracujących rocznie nad ok. 50 projektami przyniosła nam w ubiegłym roku 600 mln zł sprzedaży. Zyskują na tym nasi klienci, ponieważ synergia trzech krajów daje nam np. lepsze ceny u dostawców za sprawą zcentralizowanego zaopatrzenia – podkreśla Przemysław Janiszewski.
W obszarze Europy Środkowej Skanska prowadzi również jeden system zarządzania flotą sprzętową, na którą składają się m.in. pociąg sieciowy, platforma sieciowa, zgrzewarka, podbijarka torowa, profilarka, palownica dwutorowa, układarki. – Własny sprzęt pozwala nam obniżyć koszty projektu i zrealizować go szybciej – zaznacza Janiszewski.  
Na czym polega podejście Skanska do rynku kolejowego? – Wierzymy, że wspólnie możemy więcej, dlatego nad inwestycjami kolejowymi pracują nie tylko polscy inżynierowie, ale też nasze koleżanki i nasi koledzy z Czech i Słowacji. To daje naszym klientom, takim jak PKP, szerszy dostęp do specjalistycznej wiedzy oraz rozwiązań dotąd niestosowanych w Polsce.