Stan realizacji Programu budowy 100 obwodnic w woj. pomorskimGDDKiA

Stan realizacji Programu budowy 100 obwodnic w woj. pomorskim

Orzech
Orzech
REKLAMA

Jesienią ubiegłego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oddała pierwszą z pięciu obwodnic realizowanych w województwie pomorskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Kierowcy korzystający z DK25 omijają już Brzezie. W przygotowaniu są obwodnice: Starogardu Gdańskiego, Sztumu, Człuchowa oraz Słupska i Kobylnicy.

Obwodnica Brzezia ma ok. 4,5 km długości i omija miejscowość od południowego zachodu. W ramach inwestycji przebudowano także 4 km DK25 po obu stronach obwodnicy. Tak jak i pozostałe planowane do realizacji obwodnice spełnia podstawowe cele Programu, wyprowadzenie ruchu z centrum miejscowości, poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego i jego płynności.

W przygotowaniu

Obwodnica Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22 – kontynuowane są prace projektowe w zakresie koncepcji programowej. W 2022 roku uzyskaliśmy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) i mamy ustalony przebieg obwodnicy. Jednojezdniowa trasa, o przekroju 2+1, ma długość ok. 16 km, powstanie na parametrach drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W ciągu obwodnicy powstaną cztery węzły drogowe lub skrzyżowania: Starogard Zachód, Starogard Południe, Jabłowo i Starogard Wschód. Na II kwartał 2024 roku planowane jest ogłoszenie przetargu na roboty budowlane w systemie "Projektuj i buduj".

Obwodnica Sztumu w ciągu DK55 – trwa już procedura uzyskiwania DŚU. 30 września 2022 r. złożyliśmy do Burmistrza Miasta i Gminy Sztum wniosek o wydanie decyzji, a w III kwartale br. spodziewamy się ją uzyskać. Jako wariant preferowany GDDKiA wskazała przebieg rozpoczynający się na północy od Sztumu w sąsiedztwie Parku Technologicznego i zakończony włączeniem w istniejącą drogę krajową nr 55 tuż za Sztumską Wsią. Długość jednojezdniowej obwodnicy klasy GP, z dwoma pasami ruchu w przeciwnych kierunkach, wynosi ok. 10 km. Inwestycja obejmie również sześć skrzyżowań oraz infrastrukturę towarzyszącą. Zadanie to będzie realizowane w tradycyjnym systemie "Buduj". W pierwszej połowie roku 2025 GDDKiA planuje ogłosić przetarg na roboty budowlane. Kontynuowane są prace projektowe w zakresie projektu budowlanego.

REKLAMA

Obwodnica Człuchowa w ciągu DK22 i DK25 – projektanci pracują nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). Aktualnie trwa procedura wyboru wariantu przebiegu obwodnicy. Najwyżej punktowany w analizie wielokryterialnej STEŚ-R (zatwierdzony przez ZOPI) wariant W1 przebiega w ciągu DK22 po stronie południowej Człuchowa a w ciągu DK25 po stronie zachodniej. Swój przebieg w ciągu DK25 rozpoczyna przed miejscowością Nowosiółki, przecina istniejącą DK22 między Człuchowem a Jaromierzem i kończy się na węźle Nieżywięć w ciągu DK22 (początek obwodnicy Chojnic). Wniosek o wydanie DŚU GDDKiA planuje złożyć w III kw. 2023 r., a pod koniec 2024 r. ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy obwodnicy w systemie "Projektuj i buduj". Jednojezdniowa droga klasy GP, będzie miała długość około 20 km.

Obwodnica Słupska i Kobylnicy w ciągu DK21 – projektanci pracują nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). Początek planowanej drogi zlokalizowany jest na istniejącej południowej obwodnicy Słupska w ciągu S6, a koniec w okolicy miejscowości Bydlino na północ od miasta Słupsk. Jednojezdniowa trasa o długości ok. 9 km przewidziana jest do realizacji w systemie "Projektuj i buduj" w latach 2025-2028). Zakończenie prac projektowych w ramach I etapu STEŚ-R (opracowanie wariantów przebiegu obwodnicy) planowane jest na III kwartał 2023 r.

GDDKiA
GDDKiA

Źródło: GDDKiA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA