Tak dużej inwestycji komunikacyjnej nie było we Wrocławiu od ponad 70 lat!

Tomasz Matejuk

7 kilometrów nowego połączenia komunikacyjnego o najwyższym standardzie i 15 par przystanków – dzięki nowej trasie autobusowo-tramwajowej, której budowa wchodzi w decydującą fazę, mieszkańcy już wkrótce bezkolizyjnie, w kilkanaście minut dojadą z Nowego Dworu do centrum Wrocławia. Zyskają nie tylko pasażerowie MPK, ale też piesi i rowerzyści.

Kontynuując nasz cykl o najważniejszych dla mieszkańców Wrocławia przedsięwzięciach infrastrukturalnych, po wizycie na ulicy Pomorskiej oraz mostach Chrobrego, dziś kierujemy się na zachód. Tam bowiem powstaje trasa autobusowo-tramwajowa na Nowy Dwór.

Popularny TAT to bez dwóch zdań jedna z najbardziej spektakularnych inwestycji komunikacyjnych w historii Wrocławia, a na pewno największa od 1949 roku, gdy wybudowano linię tramwajową do Leśnicy. Koszt budowy całej trasy autobusowo-tramwajowej to około 390 milionów złotych, a inwestycja – kwotą ponad 182 mln złotych – jest dofinansowana z Unii Europejskiej.

Dzięki tym środkom powstaje 7 kilometrów nowego torowiska, po którym będą mogły kursować także autobusy. Mieszkańcy skorzystają łącznie z 15 par przystanków. TAT to także nowa jakość poruszania się dla pieszych i rowerzystów, bo wzdłuż całej trasy znajdą się nowe drogi rowerowe i chodniki. Planowane zakończenie wszystkich prac budowlanych to trzeci kwartał 2023 roku.

Wtedy też z placu Orląt Lwowskich na Nowy Dwór dojedziemy w kilkanaście minut autobusem albo tramwajem. Bezkolizyjne połączenie centrum miasta z jednym z największych osiedli na zachodzie Wrocławia będzie możliwe m.in. dzięki dwóm nowym wiaduktom – nad ulicą Smolecką oraz nad torami kolejowymi w pobliżu ulicy Strzegomskiej i Robotniczej.

Po pierwszym nowym wiadukcie już jeżdżą tramwaje

W lipcu 2019 roku podpisano umowę na budowę pierwszych odcinków trasy autobusowo-tramwajowej. Prace budowlane przy pierwszym fragmencie TAT ruszyły we wrześniu 2019 roku, a przy kolejnych – odpowiednio w kwietniu 2020 roku i kwietniu 2021 roku. Z kolei w czerwcu 2021 roku do ruchu został oddany pierwszy odcinek trasy – od placu Orląt Lwowskich do ulicy Śrubowej. Kosztował niespełna 94 mln złotych.

To blisko 2 kilometry nowego torowiska i 5 peronów przystankowych. Nowe przystanki powstały na wysokości dawnego dworca Marchijskiego, przy ulicy Smoleckiej oraz przy ulicy Robotniczej – na wysokości ulicy Śrubowej. To właśnie na tym fragmencie wybudowano zupełnie nowy wiadukt nad ulicą Smolecką, z dużo bardziej wytrzymałą konstrukcją niż stary obiekt, przygotowaną na coraz to nowsze tramwaje, których waga rośnie.

Nowy wiadukt ma 22 metry długości i 17 metrów szerokości. W ramach zadania, zgodnie z decyzją konserwatora zabytków, zabezpieczono także szczelinę przeciwlotniczą znajdującą się przy wiadukcie. Na pierwszym odcinku TAT posadzono około 400 drzew, w tym m.in. klony polne, robinie czy dęby. Najwięcej nasadzeń zaplanowano od strony wschodniej w pobliżu peronów przystankowych przy ulicy Smoleckiej.

Największy obiekt inżynierski na TAT niemal gotowy

Drugi z kluczowych obiektów na trasie autobusowo-tramwajowej i jednocześnie największy obiekt inżynierski wybudowany w ramach tego przedsięwzięcia to wiadukt przy ulicy Strzegomskiej i Robotniczej, o długości blisko 160 metrów i 10 metrach szerokości. Umożliwi on bezkolizyjny przejazd autobusów i tramwajów nad torami kolejowymi.

Na wiadukcie zakończył się już montaż urządzeń kompensacyjnych. Jak tłumaczy Wojciech Kaim, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji, zastosowano tutaj nietypowe urządzenia, zaprojektowane specjalnie dla tego obiektu.

Wiadukt jest wykonany w łuku poziomym i pionowym. Powoduje to, że na jego końcach – tam, gdzie są urządzenia dylatacyjne wiaduktu, występują przemieszczenia nie tylko wzdłużne, ale również poprzeczne. Jest to pierwsze urządzenie kompensacyjne na tak duże przemieszczenia poprzeczne, aż 60 mm mamy tutaj na końcu obiektu. Urządzenia te są ustawione na odpowiednią temperaturę i muszą zostać wspawane w szynie w odpowiednich warunkach zewnętrznych – podkreśla Wojciech Kaim.

W najbliższym czasie na wiadukcie ma być układana warstwa ścieralna masy bitumicznej, a w kwietniu planowane są próby obciążeniowe obiektu. Przedstawiciele Wrocławskich Inwestycji zapowiadają, że chcieliby tej wiosny otworzyć wiadukt. Koszt budowy tego potężnego obiektu to 40 mln złotych.

Minipark na pętli przy Rogowskiej

Od lutego 2022 roku trwa także budowa ostatniego odcinka trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór. Obejmuje on budowę torowiska tramwajowego i pętli tramwajowo-autobusowej oraz parkingu typu P+R na ulicy Rogowskiej, a także przebudowę kanalizacji drenażowej pod jezdnią.

Na terenie nowej pętli przy ulicy Rogowskiej, w pobliżu stacji kolejowej Wrocław Nowy Dwór, powstanie minipark. W jego ramach zaplanowano nasadzenie blisko 100 drzew, takich jak glediczje trójcierniowe, klony polne, śliwy wiśniowe, jabłonie rajskie oraz świerki kłujące. Te ostatnie będą uzupełnieniem istniejących drzew.

Łącznie, w ramach ostatniego odcinka trasy autobusowo-tramwajowej, powstanie też około 1,79 km wydzielonej drogi rowerowej, 1,3 km ciągu pieszo-rowerowego, 2,28 km chodników, przejścia i przejazdy rowerowe, a także cztery pary przystanków tramwajowo-autobusowych wzdłuż ulicy Rogowskiej. Ta część budowy TAT opiewa na ponad 72 mln złotych.

Wraz z zakończeniem tej fazy inwestycji, gotowe będzie już całe, tak bardzo wyczekiwane przez mieszkańców stolicy Dolnego Śląska nowe połączenie komunikacyjne centrum miasta z jego zachodnią częścią. My już nie możemy się doczekać pierwszego kursu z placu Orląt Lwowskich aż do nowej pętli na Nowym Dworze!