Na styku Sępolna i Swojczyc praca wre! Powstają tam zupełnie nowe mosty Chrobrego, które znacząco poprawią komunikację w tej części miasta, niezależnie od preferowanego środka transportu. Sprawdzamy, na jakim etapie jest ta jedna z kluczowych dla mieszkańców wschodnich osiedli Wrocławia inwestycji.
Nasz cykl artykułów, w którym przyglądamy się zmianom zachodzącym w stolicy Dolnego Śląska zaczęliśmy od Nadodrza, gdzie trwa kompleksowa przebudowa ciągu komunikacyjnego łączącego północne osiedla ze ścisłym centrum. Teraz z kolei zaglądamy na wschód Wrocławia, a dokładniej na granicę Sępolna i Swojczyc, gdzie – tuż obok istniejących przepraw – powstają nowe mosty Chrobrego.
Dzieje się na budowie!
Opiewającą na 70 mln złotych umowę na realizację tej inwestycji podpisano w maju 2020 roku. W sierpniu 2021 zakończyły się wszelkie formalności i wystąpiono o decyzję ZRiD (tu warto podkreślić, że przy dokumentacji pracowało ponad 30 projektantów, co doskonale obrazuje skalę przedsięwzięcia), a prace ruszyły w lutym 2022 roku. Co aktualnie dzieje się na budowie?
– Budujemy szalunki pod płytę pomostową na moście Chrobrego nad kanałem przeciwpowodziowym. Mamy już zamontowane wszystkie łuki na tej przeprawie. Tymczasem na przeprawie nad kanałem nawigacyjnym północną część płyty pomostowej mamy już w izolacji. Zapobiega ona przedostawaniu się wody do konstrukcji – relacjonuje Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
W ostatnich tygodniach konstrukcja mostów Chrobrego przeszła badania, w ramach których specjaliści skontrolowali spoiny na konstrukcji stalowej przy użyciu defektoskopu ultradźwiękowego. Te badania wykonuje się dla bezpieczeństwa podczas przyszłej eksploatacji przeprawy.
Nowoczesne mosty poprawią komunikację dla mieszkańców
W ramach budowy nowych mostów Chrobrego powstanie most południowy nad kanałem przeciwpowodziowym (o długości 133,2 m), most północny nad kanałem żeglugowym (52,8 m długości) i jezdnia dla samochodów (po obu jej stronach będą chodniki i ścieżki rowerowe). Przebudowane zostaną sieci gazowe, wodne, kanalizacyjnej i elektroenergetyczne. Przeprawy zostaną także oświetlone, a ich nośność będzie wynosić 50 ton. Stare mosty, ze względu na zły stan techniczny, mają nośność zaledwie 15 ton.
Nowe mosty są zlokalizowane po lewej stronie od tych wcześniej istniejących (patrząc z Sępolna w kierunku Swojczyc). Oprócz samych przepraw i jezdni, na obu mostach powstaną też drogi rowerowe, co znacząco wpłynie na komfort jazdy "na dwóch kółkach". Co więcej, trasy dla cyklistów powstaną nie tylko na samych mostach, ale też w ramach rozbudowy układu drogowego w bezpośredniej okolicy, czyli w obrębie ulic Monte Cassino, Marco Polo i Monopolowej. Warto dodać, że podczas budowy mostów przebudowany zostanie układ drogowy o łącznej długości ponad 700 metrów.
Zadowoleni będą też piesi, bo dostaną do dyspozycji wygodne chodniki. A wspomniana wyżej dużo większa niż dotychczasowych przepraw nośność mostów pozwoli kursować po nich większymi autobusami MPK. Cała inwestycja zdecydowanie poprawi więc możliwości komunikacyjne dla mieszkańców wschodnich osiedli Wrocławia: Wielkiej Wyspy, Swojczyc, Strachocina i Wojnowa, niezależnie od preferowanego środka transportu.
Inwestycji na taką skalę w powojennej historii tej części miasta zbyt dużo nie było – to w zasadzie tylko Kładka Zwierzyniecka i para dobudowanych mostów Jagiellońskich. Nic więc dziwnego, że mieszkańcy wyczekują zakończenia budowy nowych mostów Chrobrego, bo to oznacza dla nich nową jakość poruszania się po wschodzie Wrocławia.
Tramwajem aż na Swojczyce
Na przeprawie zamontowane zostanie także torowisko, które w przyszłości zostanie wykorzystane przez tramwaje jadące na Swojczyce. Ta trasa – jako jedna z priorytetowych inwestycji – została ujęta we Wrocławskim Programie Tramwajowym 2.0.
Znana jest już koncepcja przedłużenia trasy tramwajowej z Sępolna. Zakłada ona budowę nowego torowiska tramwajowego na odcinku 1,7 kilometra, a nowa pętla na Swojczycach zostanie zlokalizowana w pobliżu ulic Bazaltowej i Chałupniczej. Przy niej miasto planuje wybudować parking Park&Ride na 161 aut.
Przebudowana i unowocześniona zostanie także pętlę tramwajowo-autobusową na Sępolnie. Przystanek zlokalizowany zostanie w takim miejscu, by mógł obsługiwać pasażerów z tej pętli i tramwajów kursujących na Swojczyce, a także autobusów. Trzy kolejne przystanki przewidywane są przed skrzyżowaniem z ulicą Mydlaną, przy stacji paliw Orlen i przed skrzyżowaniem z ulicą Magellana.
Zmodernizowany zostanie także układ drogowy. Według założeń koncepcji, zmieniona zostanie geometria skrzyżowania Mickiewicza/Monte Cassino. Istniejący wjazd w ulicę Marco Polo zastąpi nowy łącznik, będący przedłużeniem ulicy Mydlanej w kierunku Marco Polo. A skrzyżowanie ulicy Swojczyckiej z Mydlaną zostanie wyposażone w sygnalizację świetlną, która m.in. umożliwi przejazd tramwajów na południową stronę ulicy. Druga sygnalizacja świetlna ma obsługiwać skrzyżowanie ulicy Swojczyckiej z Magellana.
Nowa linia tramwajowa pomoże także w komunikacji aglomeracyjnej. Pasażerowie wysiadający z pociągów na stacji Wrocław Swojczyce będą mieli do nowego przystanku przy ulicy Magellana niespełna 300 metrów.