Wrocławskie MPK zaprezentowało właśnie najnowsze wizualizacje tramwajów škoda 16T, które obecnie przechodzą generalny remont.
– Na wysokiej jakości wizualizacjach, jakie przesłali nam projektanci, widzimy dokładnie szczegóły wizerunku, który pojazdy zyskają w trakcie modernizacji – informują przedstawiciele MPK Wrocław.
Przy okazji przeprowadzanego generalnego remontu tramwajów, który polega m.in. na remoncie wózków, kół, amortyzatorów czy hamulców, postanowiono również unowocześnić design škód 16T.
MPK Wrocław / SAATZ
– Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami – škody zmienią się niemal nie do poznania, choć zasadnicze kształty wagonu pozostaną takie, do jakich wrocławianie zdołali się przyzwyczaić przez ostatnie 14 lat – podkreślają przedstawiciele wrocławskiego przewoźnika.
W ostatnich dniach do firmy SAATZ z Warszawy, która zajmuje się modernizacją wrocławskich škód 16T, wysłano już drugi wagon tego typu.
– Prace nad pierwszą škodą – trwają od około czterech miesięcy. W dwa lata nowe oblicze zyska wszystkie 17 wagonów tego typu, jakie posiadamy. Ponadto – remontujemy też Protramy, które służą wrocławianom od 2006 roku. Łącznie odnowimy 42 tramwaje obu marek – informuje MPK Wrocław.
MPK Wrocław / SAATZ
Jeżdżące w barwach MPK Wrocław czeskie tramwaje zostały wyprodukowane latach 2006-07 w zakładach Škoda Transportationw Pilźnie. Wrocław zakupił łącznie 17 tramwajów. Przez kilkanaście lat użytkowania każdy z nich przejechał ok. 500-600 tys. km.
– Po takim przebiegu każdy tramwaj potrzebuje generalnego remontu. Teraz ze Skody zostały wózki i pudło. Pojazdy zostaną odświeżone, pojawi się nowy design i oświetlenie. Pasażerowie będą zdziwieni, gdy na przystanek podjedzie niebieska Skoda. Zmieni się nie do poznania – mówi Krzysztof Balawejder, prezes wrocławskiego MPK.
- Skody powinny przejść taki gruntowny remont po 600 tys. km km (+/- 20%) – pojazdy zbliżają się do tych limitów. Inwestycja umożliwi ich funkcjonowanie przez następnych kilkanaście lat. Producent ustala okres eksploatacji tramwaju na co najmniej 30 lat – przy zachowaniu przeglądów okresowych i niezbędnych modernizacji – zaznacza prezes MPK.
W ramach generalnego remontu zostaną wykonane następujące prace: wymiana i naprawa wózka napędowego, wózka tocznego, sprzęgła zębatego, koła tramwaju, odsprężynowania, hamulca tarczowego, amortyzatorów hydraulicznych oraz smarowania obrzeży kół.
Pasażerowie powinni docenić również zmiany w środku pojazdu(np. pojawią się ładowarki USB) oraz komfort jazdy, która ma być płynniejsza i cichsza. Skody 16T będą trafiać do firmy SAATZetapami – maksymalnie trzy na raz.
Wcześniejsza wizualizacja škody 16T
– Pierwsza Skoda wróci do nas w pierwszym kwartale 2021 r. Prace przy niej potrwają pół roku, ale w tym czasie prowadząca prace firma SAATZ dokładnie pozna te wagony. Kolejne naprawy potrwają trzy miesiące. Następne tramwaje będziemy tam wysyłać co kilka tygodni – dodaje Balawejder.
Wszystkie tramwaje škoda 16T mają zostać wyremontowane do 2022 r. Łączny koszt napraw wszystkich 17 sztuk wyniesie 60 mln zł. W tramwajach niestety nie zostanie zamontowana klimatyzacja.