Tramwaj do Wilanowa – Budimex zakończył pierwszą część nasadzeń kompensacyjnych

Orzech

W czasie budowy tramwaju do Wilanowa zrealizowano nasadzenia kompensacyjne nowych drzew – od początku listopada 2022 roku Budimex posadził na Mokotowie i Wilanowie łącznie 130 okazów. W sumie zostanie zasadzonych 1000 sztuk w ramach tej inwestycji. Wszystkie pozostałe zostaną zrealizowane do końca terminu zakończenia projektu, czyli do 2024 roku.

Parametry drzew będą zgodne ze standardami kształtowania zieleni Warszawy. Oznacza to, że obwód pnia nowo zasadzonego drzewa musi wynosić 25 cm. Drzewa muszą mieć wysokość 5 metrów. Drzewa rosły przez wiele sezonów w szkółkach. Ich rozmiary i wiek zapewnią szybki wzrost i zdrowy rozwój.

Wśród zasadzanych gatunków drzew znajdują się m.in. lipy holenderskie, lipy drobnolistne, platany klonolistne, graby, wiśnie piłkowane, klony polne i dęby szypułkowe. Pierwszy raz w historii budowy stołecznych tras tramwajowych przy torach znajdą się tzw. drzewa formowane. Będą też drzewa na przystankach tramwajowych. Wycinane są głównie okazy w oddzielającym pasie drogowym, ze względu na fakt, że budowa Tramwaju do Wilanowa polega także na modernizacji instalacji podziemnych: wodociągów, kanalizacji, sieci ciepłowniczych, telekomunikacyjnych i energetycznych. Niektóre drzewa kolidujące z tymi pracami uniemożliwiając ich przeprowadzenie. Usunięte sztuki to mniej niż 10% całego drzewostanu wzdłuż linii tramwajowej.

W ramach inwestycji prowadzone są obecnie takie prace jak:

- prace przy infrastrukturze teletechnicznej – przebudowa i budowa kolizji;

- roboty w torowisku – wykonanie koryta oraz wzmocnienie podłoża pod warstwy konstrukcyjne;

- budowa oświetlenia – układanie rur osłonowych przebiegających poprzecznie pod jezdnią;

- budowa sygnalizacji świetlnej – układnie kanalizacji z rur osłonowych;

- budowa i przebudowa sieci gazowej – układanie rur gazowych;

- Spacerowa: prace przy infrastrukturze teletechnicznej z usuwaniem kolizji, przebudowa sieci gazowej, budowa kanalizacji KD, wykonywanie fundamentów pod słupy trakcyjne, roboty przygotowawcze przed rozpoczęciem robót zasadniczych – Podstacja Zajączkowska (usuwanie kolizji);

- Belwederska: Budowa kanalizacji deszczowej – KD;

- Sobieskiego: Roboty ziemne i rozpoczęcie prac betoniarski (ławy fundamentowe) – Podstacja Sobieskiego, rozbiórka elementów podbudów;

- Wilanowska: roboty przygotowawcze przed rozpoczęciem robót zasadniczych – Podstacja Wilanowska.

Na budowie pracuje ponad 50 jednostek sprzętu i ponad 200 osób. Budimex prowadzi także prace w okresie zimowym.

Obowiązująca czasowa organizacja ruchu wprowadzona została w ulicach: Puławskiej, Goworka, Spacerowej, Belwederskiej i Sobieskiego. W ramach obecnych zamknięć przewiduje się przebudowę sieci uzbrojenia podziemnego oraz budowę zasilania sieci trakcyjnej. Przebudowany zostanie układ drogowy oraz budowane będzie torowisko tramwajowe. W bieżącym roku planuje się rozpocząć budowę trzech podstacji trakcyjnych. W chwili obecnej opracowywane są założenia do projektu. Po zatwierdzeniu przedmiotowego projektu, zgodnie z procedurami obowiązującymi w mieście, zostanie on zaprezentowany.

Nowa trasa rozpocznie się przy skrzyżowaniu ul. Puławskiej i Goworka. Przebudowa obejmie również istniejący odcinek trasy tramwajowej od ulicy Rakowieckiej do Placu Unii Lubelskiej. Liczącą aż 22 metry różnicę poziomów w kierunku dolnego Mokotowa tramwaj pokona ulicą Goworka i Spacerową. Następnie linia będzie przebiegać prosto, ulicami Belwederską i Sobieskiego, w kierunku Miasteczka Wilanów. Terminal końcowy przeznaczony dla dwukierunkowych tramwajów znajdzie się u zbiegu al. Rzeczypospolitej i Branickiego.

Dla trasy zaplanowano dwie odnogi. Pierwsza z nich będzie biegła wzdłuż ulicy Gagarina aż do Czerniakowskiej – jest to oddzielna inwestycja prowadzona przez Tramwaje Warszawskie i Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. Na tym odcinku tramwaje skończą bieg na terminalu dla tramwajów dwukierunkowych. Nowa trasa oznacza sporą oszczędność czasu dla tych mieszkańców Wilanowa, którzy dojeżdżają do centrum Warszawy. Przejazd tramwajem z tej dzielnicy do stacji metra Centrum wyniesie około 30 minut.

Podczas budowy trasy tramwajowej do Wilanowa zastosowana zostanie technologia zielonych torów. Nowe torowisko zostanie obsadzone rozchodnikiem – rośliną, która jest odporna na wyższe temperatury i nie wymaga podlewania. Łączna długość zielonych torów na trasie do Wilanowa przekroczy 10 km.

Budowa trasy tramwajowej stanowi część projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach POIiŚ 2014-2020. W jego skład wchodzi także zakup 50 nowych tramwajów niskopodłogowych, budowa zajezdni na Annopolu i montaż tablic z informacją pasażerską na przystankach.

Oficjalna nazwa projektu to: Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą. Jego łączny koszt wynosi 1 mld 190 mln zł, przy dofinansowaniu unijnym w wysokości 555 mln zł.